[Fedora 8] Wireless stuk na kernel update

Pagina: 1
Acties:

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem met m'n draadloos netwerk onder Fedora 8. Door het installeren van de Livna Nvidia drivers (kmod-nvidia) ben ik naar een nieuwe kernel gegaan.
Van 2.6.23.1-42.fc8 naar 2.6.25.9-40.fc8

Gevolg is dat de Nvidia drivers prima werken, maar mijn wireless Intel 4965AGN kaartje doet nu vreemd. Hij vind wel netwerken, maar niet het mijne. Deze is met WPA beveiligd. De 2 netwerken die gevonden worden zijn alle 2 speedtouchen. Ook WPA beveiligd, dus dat maakt niet uit.

Ik heb zitten googelen, en ik vermoed dat ik m'n Wireless drivers moet updaten. Yum/Yumex/KDE' s add-remove sotware melden echter dat er geen updates zijn voor mijn drivers. Heeft iemand hier ervaring mee? Of wellicht zijn er andere tips om m'n netwerk aan de praat te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Noork op 06-07-2008 22:39 ]

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:10

backupdevice

No Risk , Full Push

modprobe drivers van je kaartje?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Noork
  • Niet online
Ik ben niet zo heel bekend met Linux hoor. Wel van modprobe gehoord, maar weet niet exact wat het is/doet. Ik dacht nl. dat dat alleen voor de ndiswrapper wordt gebruikt? En aangezien deze drivers (iwl4965) standaard in F8 zit, lijkt me dat niet nodig?

De kaart wordt trouwens goed herkend, het is alleen zo dat hij mijn netwerk niet vind. Terwijl hij het prima doet in de 2.6.23 core. Ook onder Windows werkt m'n draadloos netwerk perfect.

Nu vind ik het niet zo'n probleem om onder een oudere core te werken. Alleen ik krijg daar de nvidia drivers dus niet aan de praat, wat ik wel jammer vind. Een oplossing in die richting is dus ook goed. Ik heb dus met yum kmod-nvidia de drivers geinstalleerd, werkt prima onder de nieuwere core. Maar ik kan onder de oude core X niet opstarten. Terwijl volgens mij de drivers voor deze core ook zijn geinstalleerd.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

type is in een terminal eerst iwconfig en dan ifconfig en laat beide uitkomsten hier zien. Voor de rest van je vragen heb ik geen antwoord,met bovenstaande commando's kan ik je wel iets meer vertellen

Modprobe drive rvan je netwerkkaart "zet" de driver van je netwerkkaartje in je nieuwe kernel

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 07-07-2008 13:49 ]

• Noork
  • Niet online
Bedankt alvast. Ik zit nu niet achter m'n Linux pc, zal vanavond de uitkomsten hier neerzetten. En de modprobe proberen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Geef maar eerst ff de iwconfig en de ifconfig door, dan kunnen we al zien of de nieuwe kernel de kaart goed ziet

• Noork
  • Niet online
Okay komt het dan:

ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1B:38:0B:CB:D7
          inet addr:192.168.1.102  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::21b:38ff:fe0b:cbd7/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:344 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:389 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:172425 (168.3 KiB)  TX bytes:72522 (70.8 KiB)
          Interrupt:19

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1138 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1138 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:2453536 (2.3 MiB)  TX bytes:2453536 (2.3 MiB)

wlan0     Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1D:E0:4E:93:B1
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

wmaster0  Link encap:UNSPEC  HWaddr 00-1D-E0-4E-93-B1-38-47-00-00-00-00-00-00-00-00
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)

iwconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

wmaster0  no wireless extensions.

wlan0     IEEE 802.11  ESSID:""
          Mode:Managed  Frequency:2.412 GHz  Access Point: Not-Associated
          Tx-Power=15 dBm
          Retry min limit:7   RTS thr:off   Fragment thr=2352 B
          Encryption key:off
          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan proberen om de laatste iwlwifi te compilen van http://www.linuxwireless.org/en/users/Download.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Noork
  • Niet online
Heb ik reeds geprobeerd. Maar de installatie lukt niet. Krijg de volgende foutmeldingen tijdens make

WARNING: You are running a kernel >= 2.6.23, you should enable in it CONFIG_NETDEVICES_MULTIQUEUE for 802.11[ne] support"

make[3]: *** No rule to make target `/home/Noork/compat-wireless-2008-07-07/drivers/net/wireless/mac80211_hwsim.c', needed by `/home/Noork/compat-wireless-2008-07-07/drivers/net/wireless/mac80211_hwsim.o'. Stop.

Kernel headers en gcc heb ik geinstalleerd. En dan stopt mijn Linux kenns dus.

[update]
Ik zie trouwens een belangrijk verschil bij het de iwconfig onder de oude kernel, dan staat er nl:
wlan0 IEEE 802.11g ESSID:""

terwijl onder de nieuwe kernel de g weg is. Betekent dat dan dat ik alleen maar met 802.11 netwerken kan verbinden en niet met 802.11g netwerken?

[ Voor 29% gewijzigd door Noork op 07-07-2008 22:22 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je moet doen, is in de makefile zoeken naar die regel, CONFIG_NETDEVICES_MULTIQUEUE en aan zetten. Zal dus iets van false of 0 staan, dat moet je dus aanpassen naar true of 1.

Verder dat je 802.11 ziet ipv 802.11g zou kunnen zijn dat of je driver niet goed herkent wat voor kaart het is of het niet aangeeft omdat het nog niet duidelijk is met wat voor soort netwerk je verbonden bent (een A, G of N netwerk).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Noork
  • Niet online
Hero Of Time schreef op maandag 07 juli 2008 @ 22:37:
Wat je moet doen, is in de makefile zoeken naar die regel, CONFIG_NETDEVICES_MULTIQUEUE en aan zetten. Zal dus iets van false of 0 staan, dat moet je dus aanpassen naar true of 1.

Verder dat je 802.11 ziet ipv 802.11g zou kunnen zijn dat of je driver niet goed herkent wat voor kaart het is of het niet aangeeft omdat het nog niet duidelijk is met wat voor soort netwerk je verbonden bent (een A, G of N netwerk).
Dat staat er niet. Ik lees op op een aantal sites dat je deze waarschuwing mag negeren. Hij valt over het 2e. Ik mis iets van de kernel header of development tools denk ik.

Verwijderd

Probleem lijkt 'm te zitten in de 2.6.25.9 kernelversie. Zowel mijn laptop (b43 - fedora 9) en desktop (rt25xx - fedora 8) hadden gebroken wifi na de laatste kernel-updates. Mijn oplossing was simpel: terug naar een vorige kernel versie (2.6.25.6). En hopen dat het probleem is opgelost na de volgende kernel-update.

• Noork
  • Niet online
Aha, een serieus probleem dus. Ik vind ook heel veel hits op Google over een niet werkende wireless (vaak de met de Intel 4965AGN).

Ik heb wel de 2.6.23.1-42.fc8 kernel geinstalleerd, maar dan werken m'n Nvidia drivers dus niet. Hoe kun je b.v. 2.6.25.6 installeren?

Verwijderd

Vervelend wel, serieus niet. Om die reden houd je altijd tenminste een reserve-kernel.

Een heel eenvoudige manier om aan een fedora 2.6.25.6 kernel te komen is er mogelijk niet. De oudere versies verdwijnen voorzover ik begrepen heb uit de repos. Er zijn genoeg alternatieven, maar tenzij je veel zin hebt om te gaan sleutelen (en je weet wat je doet) zou ik dat afraden.

Twee eenvoudige opties:
1) wachten. Ik heb gezien dat er al mensen aan de slag zijn gegaan met een 2.6.25.10 kernel (koji.fedoraproject.org), daarin lijkt het probleem opgelost. Ik verwacht dat die (of een nog nieuwere) snel in de f8 repo verschijnt. Voordeel is dat dan ook de livna repo word geupdated. Zelf een kernel installeren is best leuk maar zit je nog steeds met je nvidia drivers.

2) ik zag dat de 2.6.23.1-42 nvidia drivers nog steeds beschikbaar zijn in livna8. Heb je die al geprobeerd?

• Noork
  • Niet online
Drivers zijn volgens mij wel geinstalleerd. Yum install kmod-nvidia geeft aan dat hij 2 drivers heeft geinstalleerd, 1 voor 2.6.25 en ook voor de oude 2.6.23. Maar bij het opstarten van X krijg ik een foutmelding dat deze niet kan worden opgestart. Daarna moet ik display drivers aanpassen, en kan ik X opstarten.

Ik vrees dat er weinig opzit dan wachten op de nieuwe kernel. Ik ga koji.fedoraproject.org in de gaten houden. En mocht ik echt gaan balen, dan installeer ik wel een andere distro. F9, dan maar KDE4 of Kubuntu.

Verwijderd

Zie ook nog deze melding:

https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=453390

Ze zitten bij Fedora bovenop het probleem. Een update zou zeer snel moeten volgen.

Voor wat betreft je nvidia problemen: derde-partij drivers zullen altijd in potentie problematisch blijven. Maar er is inderdaad wel een gerede kans dat ze met een nieuwere kernel opgelost worden. Ik kan me herinneren dat ik ook problemen had in de 23 kernel, maar dat ging 'vanzelf' over met kernel-updates. Wie weet. Maar voor m'n echt stabiele installatie (F7, waar ik ook productiewerk op doe) blijf ik verre van dit soort drivers. F8 is m'n zandbak installatie waar ik lekker op kan klooien.

Overigens is het niet gezegd dat je met (K)Ubuntu je problemen oplost. Daar heb ik in het verleden (7.04 weliswaar) ook enorme stabiliteitsproblemen gehad met nvidia drivers.

Nog een laatste opmerking in relatie tot de eerdere tips die hier gepost zijn: drivers compileren voor fedora blijft een beetje 'hit-or-miss'. De jongens van Red Hat gebruiken nooit 'vanille' kernels (www.kernel.org), waardoor volslagen mysterieus zelfs open-source drivers soms niet goed gecompileerd worden. Wil je serieus gaan experimenteren met zelf drivers compileren dan raad ik aan:

a) een zandbakinstallatie
b) met daarop een 'pure' distributie, die dus een vanille kernel gebruikt (je kunt overigens ook vanille kernels in Fedora gebruiken, maar ja fedora kernels worden niet voor niks gepatched).

• Noork
  • Niet online
Ik heb zojuist een nieuwe kernel geinstalleerd. Een van koji, 2.6.25.10-53.fc8. Dit heeft het probleem nog steeds niet opgelost.

Het gekke is, dat ik wel mijn netwerk kan zien als ik scan met Airmon (van Aircrack). Maar iwlist geeft hem niet weer. Iemand nog een ideetje? Of is het echt wachten op een goede kernel?
Pagina: 1