laptop klapt onverwacht uit - oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-07 11:52
Ik heb het volgende probleem met een Toshiba A105 laptop:

Binnen 30 seconde na aanzetten, klapt deze weer uit. Alsof je de stekker uit een normale PC trekt. Dit gebeurt nog voordat windows klaar is met opstarten, maar ook als je alleen maar naar de BIOS gaat. Opstarten met een Ubuntu diskje heeft hetzelfde effect.

De eerste reactie is natuurlijk: zal wel oververhit zijn. Echter,:
- Het gebeurt wel heel snel, en ook als je 'niks doet' (geen zware processor belasting o.i.d.)
- Ook na een nacht uitstaan is het effect hetzelfde : ~30sec en dan "poef - uit".
- van buitenaf zien de heatsinks en fans er nog brandschoon uit (mooi glimmend koper).

De laptop is slechts 1.5 jaar oud, en heeft nooit in stoffige ruimtes gestaan, of veel gereisd.

De BIOS is dus de enige plek is waar nog iets aan te passen/in te stellen of te bekijken is. Daar zijn maar beperkte opties
- Dual core enable/disable --> Disable, om de warmteproductie iets te remmen (?)
- CPU frequency --> Always low
- Helaas verder geen enkele monitor tool, om b.v. CPU temperatuur of fan speed te bekijken.

Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gaat die ook uit als je 30 seconden in het bios blijft?
Als die dan ook uit valt lijkt het inderdaad heel veel op over verhitting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Draait de CPUfan wel gedurende deze tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Haan

dotnetter

Wat misschien ook nog zou kunnen, is dat er iets mis is met de adapter en dat nu de accu gewoon leeg is.
Kleine kans, maar kan niet kwaad om iig even uit te sluiten.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 09:06

r0b

Haan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:34:
Wat misschien ook nog zou kunnen, is dat er iets mis is met de adapter en dat nu de accu gewoon leeg is.
Kleine kans, maar kan niet kwaad om iig even uit te sluiten.
Of de accu veroorzaakt op een bepaalde manier kortsluiting, dus probeer ook even de accu eruit te halen en vervolgens direct aan het netstroom te werken.

Overigens klinkt "~ 30 seconde aan en dan plots uit" inderdaad als een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
- In de BIOS klapt de laptop ook uit. Dat lijkt elke oorzaak op het gebied van software (windows etc) uit te sluiten
- De CPU fan spint eventjes op, direct na het aanzetten. Na ~2 seconden gaat ie weer uit; ik neem aan omdat het niet nodig is (de laptop is immers koud na een nacht uit). Hij gaat dan verder ook niet meer aan, ook niet vlak voordat de laptop uit knalt.
- Wel of niet aan netstroom maakt niks uit. In beide gevallen is het ~30 seconden. Ik zal het eens timen. Als er iets mis is met de batterij / oplader / opladen van de battery, dan meot de tijdsduur steeds korter worden, lijkt me.
- Met de accu eruit, en alleen aan de netstroom doet de laptop helemaal niks. Is dit 'by design" (doen meer laptops dit?), of een teken dat de oplader inderdaad kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:04

Haan

dotnetter

BartS12 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:16:
- Met de accu eruit, en alleen aan de netstroom doet de laptop helemaal niks. Is dit 'by design" (doen meer laptops dit?), of een teken dat de oplader inderdaad kapot is?
Een laptop moet het gewoon doen zonder accu, dus het zou kunnen betekenen dat je adapter kaduuk is. Misschien maar even op zoek gaan naar iemand met dezelfde adapter, of een universele proberen (bij een vriendelijke pc-zaak willen ze het vast wel even voor je testen)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 13:02
BartS12 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:16:
Dat is een teken dat er iets scheelt met de lader ;). Ik zou deze vervangen door een universele adaptor

[ Voor 57% gewijzigd door Death1ord op 06-07-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Helaas, ik had niet goed gekeken. Hij doet het wel degelijk zonder batterij erin, maar aan het net. Op zoek naar een volgende verklaring....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit geval had ik ook met mijn oude acer aspire 290. Opeens viel die uit. Iedere keer als ik hem aanzette viel die weer uit. Nadat ik de accu eruit had gehaald en hem aan netstroom aangesloten had, deed hij het weer perfect. Met de accu erin en aan netstroom valt die dus uit. Blijkbaar komt dit omdat de accu niet meer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Voor alle duidelijkheid - hij start dus wel op met (batterij eruit, aan het net). Maar ook dan knalt de laptop na 30sec uit. Het ligt dus niet aan de batterij. Ook niet aan de lader trouwens, want het lijkt uitermate onwaarschijnlijk dat die 30s lang de juiste stroom/spanning kan leveren, en dan er mee kapt.

Ik krijg eerder het idee dat de thermische sensor het loodje heeft gelegd, en ook bij lage temperaturen al de 'emergency shutdown' veroorzaakt. Kent iemand dit verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een hele stomme vraag, maar die laptop is nog redelijk nieuw, heb je geen garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
- Net 1.5 jaar... Helaas dus geen (gewone) garantie meer.
- Inmiddels even gemeten. In *ALLE* omstandigheden (met batterij, zonder batterij, in BIOS, in windows, etc) duurt het precies 61 seconden tussen aanzetten en eruit knallen! Het maakt ook niet uit of ie net een aantal uren heeft uitgestaan, of dat je het 3 keer achter elkaar probeert. Telkens precies even lang....(alhoewel dus iets langer dan de 30seconden die ik eerst schatte).

Oververhitting lijkt mij steeds onwaarschijnlijker. Maar wat dan wel?? Zijn er andere redenen/beveiligingen dan 'thermisch' in laptops die een complete shutdown doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor een laptop is het ?

/me leest beter....

Toshiba's worden standaard al erg heet dacht ik.

Trek die laptop eens open, soms zitten de koelers dicht, dat kun je vaak van de buitenkant niet zien, dus het koper.

Al 2x met een ASUS gehad welke ik dan meteen even van deftige koelpasta voorzie :)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

DjVe

Hatsaflats!

Toshiba heeft toch 2 jaar garantie? Anyway, ik denk dat ze je wel willen helpen, volgens mij is Toshiba de beroerste niet in service. Zeker niet als je duidelijk kan zien dat je altijd lief bent geweest voor je laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:45
Betreft het hier een Li ion batterij. Deze verliezen hun capaciteit zelfs als ze niets doen. Kijk eens of je een batterij kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vermoed een geblokkeerde FAN,

toen ik namelijk bij mijn 'koude pc" de lawaaierige fan gewoon blokkeerde omdat deze zonder nut draaide, viel de pc na 5 minuten ook veiligheidshalve uit. zonder oververhit te zijn of zo.

ik zou toch eens openvijzen, alle contactjes controleren en zeker de FANS

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Betreft het hier een Li ion batterij.
Ook *zonder* batterij (maar aan de oplader) vertoont de laptop exact hetzelfde verschijnsel. Het ligt dus niet aan de batterij.
ik vermoed een geblokkeerde FAN
De fan is goed zichtbaar door een roostertje. Ziet er brandschoon uit, en draait soepeltjes voor ~5 seconden na aanzetten.

Blijft de vraag waarom het *elke keer* precies 61 seconden duurt, of ie nou een nacht heeft uitgestaan, of 1 minuut daarvoor ook al uitgeklapt is wegens oververhitting.... Dat *KAN* toch geen oververhitting zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartS12 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:53:

De fan is goed zichtbaar door een roostertje. Ziet er brandschoon uit, en draait soepeltjes voor ~5 seconden na aanzetten.
Zoals ik je eerder al zei.... je kunt niet alles door dat roostertje zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Het moest even wachten tot mijn vrije avond, maar nu weet ik meer. Ook de binnenkant is brandschoon... :?

Samenvattend: de laptop klapt dus uit, na altijd exact 60 seconden. Oververhitting lijkt echter uitgesloten, ook omdat het al in de BIOS gebeurd, en/of na een nacht uitstaan (=afkoelen). Bovendien is de fan en heatsink aan binnen- en buitenkant brandschoon.

Iemand nog suggesties over? CPU kapot? Heeft het zin om die op de gok te vervangen? Een laptop naar de reparatie brengen is net zo duur als een nieuwe (snellere, betere, etc) kopen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer s ander geheugen.

dat zou ook je probleem kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 11:13
Ik heb niet veel verstand van electronica, maar kan het zo zijn dat de condensatoren gebarsten zijn en dat ze op een gegeven moment gewoon onvoldoende capaciteit hebben om de laptop van stroom te voorzien?

Ik denk persoonlijk niet dat de memory, north/south bridge of iets dergelijks stuk is, meer de power supply die tekort schiet.
Pagina: 1