• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 16:07
Pas geleden heb ik mijn nieuwe pc inelkaar gezet:
  • E8400
  • P5e-vm hdmi
  • PC8000 OCZ geheugen, 4GB
Nu heb ik gisteren de fsb op 450 gehad (multiplier op 6) en kon ik ermee in windows booten en heb ik Orthos een tijdje gedraaid.

Zodra ik 3dmark 2007 startte liep de pc echter vast, ik vermoedde dat het door de fsb overclock kwam omdat je daarmee ook de ingebouwde videokaart mee overclockt (van 333 tot 450 is toch bijna 120 mhz).

Nu is het zo dat ik Windows niet meer opgestart krijg zodra het grafische gedeelte begint, hij loopt vast en herstart dan.
Posten gaat gewoon nog prima.

Nu is het ook zo dat hij op standaard snelheid vastloopt in bijvoorbeeld Age of Empires 3, heb ik mijn igp gesloopt?
Ik was al van plan om een losse videokaart te kopen dus zou dit niet perse erg zijn, zeker niet als dit moederbordje dan wel weer in windows kan komen op 450fsb bijvoorbeeld.
Hebben jullie advies?

Ik ga nu iig orthos draaien op standaard snelheid op blend test.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Volgens mij heeft de snelheid van de videokaart niets te maken met de snelheid van je FSB. De videokaart zit op PCI-express als het goed is. Maar die is wel weer afhankelijk van de FSB snelheid, tenzij je die lockt (op iets boven de 100)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Amdk6II schreef op zondag 06 juli 2008 @ 12:39:
Nu is het zo dat ik Windows niet meer opgestart krijg zodra het grafische gedeelte begint, hij loopt vast en herstart dan.
Posten gaat gewoon nog prima.

Nu is het ook zo dat hij op standaard snelheid vastloopt in bijvoorbeeld Age of Empires 3, heb ik mijn igp gesloopt?

Ik ga nu iig orthos draaien op standaard snelheid op blend test.
Age of Empires en Orthos hebben Windows nodig toch? Dat begrijp ik niet in relatie tot de eerste zin.

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 12:44:
[...]

Age of Empires en Orthos hebben Windows nodig toch? Dat begrijp ik niet in relatie tot de eerste zin.
Ik neem aan dat hij niet meer Windows kan booten als de pc overgeklokt is, en wel kan booten, maar geen tests draaien als de pc op standaard snelheid is ingesteld.

• Amdk6II
Misschien moet ik mijzelf iets verduidelijken.
Op dit moederboard zit een ingebouwde grafische chip, deze zit in de northbridge.
Als je de fsb omhoog doet klok je ook deze grafische chip over.

Nu heb ik gisteren windows gestart op een fsb van 450mhz, en Orthos gedraaid om te kijken of het stabiel was. Dit heb ik een uurtje gedaan.
Hierna wilde ik kijken of de onboard kaart ook nog zonder artifacts werkte in 3dmark 2007, maar deze liep snel vast. (voordat de test net begon)
Met het starten van Age of Empires 3 zag ik dat het ook meteen vastliep, ik heb alles weer op standaard ingesteld en mijn vrouw heeft nog een half uur Age of Empires 3 gedaan.

Vanochtend wilde ik weer kijken hoever de fsb kon gaan met het goed werken van de onboard grafische kaart. Fsb ingesteld op 425mhz, maar ik kon windows niet starten.. op het moment dat de grafische omgeving zou moeten starten kreeg ik geen beeld (windows geluid speeld dan wel af) kort hierna reset de pc.

Teruggeklokt naar 400fsb en ik kreeg windows wel gestart maar zag ik artifacts in beeld bij Age of Empires 3.
Toen ben ik naar 333 standaard snelheid gegaan en liep Age of Empires vast na een minuut 5.

Ik heb dus geen losse pci express videokaart in deze machine, en dus de vraag of ik het grafische gedeelte van de northbridge gesloopt heb.

Verwijderd

Amdk6II schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:52:
Toen ben ik naar 333 standaard snelheid gegaan en liep Age of Empires vast na een minuut 5.
Maar de enige waarneming op standaard snelheid is dus dat AoE vastloopt.

Ik zou eerst eens een reinstall van AoE (en desnoods Windows) proberen omdat er natuurlijk het e.e.a. corrupt kan zijn geraakt tijdens het vastlopen op de hogere snelheden.

• Haan

Haan

dotnetter

@TS: Ik begrijp je prima, ik zeg alleen dat je volgens mij de integrated graphics niet mee overklokt als je de FSB opschroeft.

Verwijderd

Volgens mij klok je de integrated graphics wel mee over als je de FSB opschroeft want in het boekje staat nergens een aparte instelling voor de IGP.

Bij mijn eigen mobo (780G based) kan je dit apart instellen maar bij dit bord volgens mij niet.

• Haan

Haan

dotnetter

De IGP is in principe ook niet over te klokken, behalve als er toevallig een instelling is in de driver zoals bij jou.

• Amdk6II
Eigenlijk dus wel een hele goede vraag of je IGP ook overklokt met de FSB, ik meen dat ergens gelezen te hebben.
Op dit moment draai ik al meer dan 3 uur orthos en dat is nog steeds stabiel zonder fouten.

Tja gebaseerd op 5 minuten Age of Empires 3, dat is idd niet veel. Maar toch verdacht dat het die dag ervoor 30 minuten spelen geen probleem is.
Ik zal straks eens een ander spel installeren wat ook gebruik maakt van 3d graphics... of wellicht is 3dmark 2006 ook wel een goed idee.

Ik zal ook even moeten uitzoeken of de IGP dus echt in de northbridge geintrgreerd zit, maar dat dacht ik wel, zit een g35 chipset op.

• Amdk6II
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:59:
[...]

Maar de enige waarneming op standaard snelheid is dus dat AoE vastloopt.

Ik zou eerst eens een reinstall van AoE (en desnoods Windows) proberen omdat er natuurlijk het e.e.a. corrupt kan zijn geraakt tijdens het vastlopen op de hogere snelheden.
Nou ik heb Windows opnieuw geinstalleerd met drivers en alles.
Age of Empires 3 loopt nu niet vast, voor de zekerheid even alle gfx op volout gezet. Draait niet erg snel, maar ziet er erg goed uit. :)

Ik denk dat ik het overclocking nog even laat zitten totdat ik een losse videokaart heb, bovendien word de northbridge heatsink ook erg warm. (De G35 chip heeft dus ook een grafische chip)

[edit]
Voor de zekerheid nog een keer 3dmark eroverheen
[edit2]
Eerst de 3dmark 2006 demo gerund en hij loopt vast na een minuut, waarna de pc herstart... :S
Wellicht heatsink van de northbridge halen en opnieuw pasta op smeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Amdk6II op 06-07-2008 21:10 ]

Pagina: 1