[switch] arp caching problemen

Pagina: 1
Acties:

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuw el-cheapo 8 poorts ethernet switchje gekocht omdat de oude overleden was. Het betreft hier een orginele, made in China "Joy IT" switch. :+

Sinds ik deze aangesloten heb, gebeuren er rare dingen, zoals:
- Dubbele (dhcp) ip-adressen op verschillende machines, terwijl mijn router/dhcp servertje * wel een correcte dhcp table laat zien zonder dubbele addressen. :?
- IP adressen die gewoon nog te pingen zijn als de interface down gebracht is en de kabel eruit getrokken is. Deze IP adressen komen niet in de arp tabel voor.
- Arp -a commando duurt soms heel erg lang. Flushen helpt niet.

*: Setup: Losse adsl modem router ------ ethernet switch -------- rest (wireless AP, nas, kabel naar laptop).

Nu lees ik in het papiertje dat bij de switch zat dat die 1KB arp cache heeft, en store-and-forward technieken gebruikt.

Mijn vermoeden is, omdat ik met mijn oude switch nergens last van had, dat dit nieuwe switchje met z'n fancy features er een potje van maakt ! :(

Aangezien google mij ook niet kan helpen gooi ik het dus hier maar eens in de groep:
- Heeft iemand dergelijke ervaringen ook met el-cheapo switches ?
- Kan het een ander probleem zijn dat ik over het hoofd zie ?
- Zou hij gewoon stuk zijn ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-03 17:21
Fancy features ? store-and-forward is de traagste manier van switchen ;-) (cut-through is sneller)
Bij store-and-forward met het gehele L2-frame eerst "opgenomen" worden alvorens lookup etc gedaan gaat worden terwijl met cut-through de switch reeds lookup kan doen terwijl de frame binnenkomt.
1KB arp cache is voldoende voor X-aantal hosts, dus dat is niet echt een performance parameter eerder een "schaalbaarheids" indicator hoeveel PC's je op die switch kan hangen etc.

Los hiervan zou ik zeggen dat jouw Chineesje mischien effectief wel kuren heeft ;-)
"stuk zijn" is een groot woord, maar mischien toch een beetje buggy onder bepaalde omstandigheden....

- Commando's als "arp -a" hebben weinig te maken met de switch aangezien deze de arp-cache van jouw netwerk-kaart toont en niet switch gaat ondervragen ofzo. Dit commando is een lokaal gegeven.

Strange...