Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu men dfi dk x38-t2R mobo (yeehaa). Alles installed, pc werkt volledig afgezien van internet...

ik krijg na installatie van de drivers (alsook de nieuwste driversvan het web) enkel LAN4 met beperkte verbinding
Ik heb ook al in bios gaan zien maar daar staat lan enabled , weet dusecht niet wat te doen:(

iemand die mij tips kan geven wat ik bv nog eens kan checken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is de netwerkverbinding op zich wel werkend? Kan je wel een verbinding maken met de modem/router? In geval van een DHCPserver, krijg je ook een IP toegewezen?

Verwijderd

Topicstarter
yep, heb er mijn laptop al aangehangen en die doet het perfect

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:29:
yep, heb er mijn laptop al aangehangen en die doet het perfect
Maar daarmee weten we nog niet of
- de netwerkverbinding op zich werkt
- je een ip toegewezen krijgt
- je verbinding kan maken met je modem/router

Verwijderd

Topicstarter
euhm :/ , jep ik maak verbinding met het internet op de laptop (het is toch dat wat je bedoelt veronderstel ik of begrijp ik het verkeerd?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 12:27:
euhm :/ , jep ik maak verbinding met het internet op de laptop (het is toch dat wat je bedoelt veronderstel ik of begrijp ik het verkeerd?)
Ik bedoel vanaf je computer met dat DFI bord. Je wilt van dat ding juist weten waar het probleem zit. Natuurlijk is het verstandig om te chekcen of het vanaf je notebook wel werkt, want dan kun je de rest van het netwerk uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
ok nu heb ik het :+

ik heb het nagekeken en heb alles behalve de DNS-server, daar staat niets ingevuld :(

(wat ik wel merk is dat bij mijn laptop DNS 2 cijfercombinaties staan, normaal?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2008 21:12 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20

lier

MikroTik nerd

Vaak wordt al je IP info toegewezen door (bijvoorbeeld) je router of modem.
Zorg in ieder geval ervoor dat de DNS gegevens van de pc gelijk zijn aan die van je laptop, dan werkt het waarschijnlijk wel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 21:12:
ok nu heb ik het :+

ik heb het nagekeken en heb alles behalve de DNS-server, daar staat niets ingevuld :(

(wat ik wel merk is dat bij mijn laptop DNS 2 cijfercombinaties staan, normaal?)
Dat is je primaire en secundaire DNS. Als je die niet invult dan zul je geen verbinding hebben. Vaak wordt dit wel door je DHCP server geregeld, maar ik weet dus niet of je die hebt.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:06

brid

Onze excuses voor het ongemak

lijkt er op dat je geen ip krijgt van je dhcp op je router.

laat me raden, je ip begint met 196.X.X.X en een subnet van 255.255.255.0 :P

Je zal je router moeten checken of er nog ruimte is in de dhcp scoop andere manier is om de het alternatieve ip configuratie aan te passen, naar een adress wat in het netwerk van je router valt en de dns gegevens van je notebook over te nemen.

Als je trouwens je pc direct op internet modem aan sluit kan het zijn dat het de netwerk kaart van je notebook is toegestaan

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
bijna juist ivm subnet, 255.255.252.0 ip begint met 81 ;P

euhm, hetgeen is gewoon dat de pc die ik heb staan vooraf altijd perfect gewerkt heeft toen er men gigabyte mobo instak

ik ga eens proberen om handmatig het ipadres in te geven, anders ga ik eens op zoek naar wat die dhcp scoop is :+

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm, nu heb ik handmatig alles overgenomen vanop laptop maar nu krijg ik natuurlijk dat er een ipconflict is :p , welk getal moet ik wijzigen zodat laptop & pc niet op hetzelfde ip adres zitten?

(mag ik eigenlijk al mijn info hier weergeven of is dat gevaarlijk voor hackers of dergelijke?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 22:38:
hmmmm, nu heb ik handmatig alles overgenomen vanop laptop maar nu krijg ik natuurlijk dat er een ipconflict is :p , welk getal moet ik wijzigen zodat laptop & pc niet op hetzelfde ip adres zitten?
Het IP adres moet je veranderen. Maar krijg je wel een DHCP offer? Als je ipconfig /renew doet, wat krijg je dan te zien?

Verwijderd

Topicstarter
"Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: LAN-verbinding4 kan geen contact met de DHCP-server maken. Aanvraag is verlopen

wat jij dus zei :) maar wat moet ik nu doen? (liefst uitgelegd in leektaal...ben niet zo into the netwerking)

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:36
maar wat moet ik nu doen?
Zoals Terw_Dan dus zei: Het IP adres moet je veranderen.
het laatste getalletje (van de 4 'stukjes') moet je even 20 bij optellen :P
(1 er bij op mag ook, maar dan heb je kans dat er wéér een conflict is :+ )

[ Voor 51% gewijzigd door SmiGueL op 06-07-2008 23:05 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik dat gedaan heb is inderdaad de "beperkte" verbinding weg, maar dan verzend ik enkel maar ontvang ik geen pakketten :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:31:
wanneer ik dat gedaan heb is inderdaad de "beperkte" verbinding weg, maar dan verzend ik enkel maar ontvang ik geen pakketten :(
Dan zou ik eens in je router kijken of daar toevallig wel genoeg ruimte is voor nieuwe IPs en niet dat je een DHCPrange van 5 hebt ofzo, waardoor je die redelijk vlot vol hebt zitten, als het ding ook nog eens adressen vasthoudt voor systemen die er ooit aangehangen hebben. Zorg dus dat je systeem in staat is om een netwerkadres te verkrijgen. Het laatste IP dat je hebt verkregen, is dat mogelijk een laatste in de range? (mocht je dat IP nog weten natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
mja sry maar ik weet eigenlijk echt niet goed waarvoor al die termen staan...ik kan enkel zeggen dat er mijn laptop, mijn vriendin haar laptop & deze pc ooit hebben aangehangen. Dat zijn er toch maar de 3 van de 5 dhcprange? of iets dat nog iets anders en helaas weet ik dus niet meer welk ip mijn pc had met het vorig mobo.

en hoe kan ik eigenlijk mijn router checken of er genoeg ruimte is? (alvast bedankt voor de vele moeite :) tot nu toe)

• SmiGueL
Wat zijn de IP adressen van de 3 computers/apparaten? (probeer een die hier tussen ligt, of een er vlak na ligt :) )

Probeer is met je laptop IP te internetten? werkt dat wel? (laptop ff uitzetten op dat moment eh)

[ Voor 31% gewijzigd door SmiGueL op 07-07-2008 00:10 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 23:57:
mja sry maar ik weet eigenlijk echt niet goed waarvoor al die termen staan...ik kan enkel zeggen dat er mijn laptop, mijn vriendin haar laptop & deze pc ooit hebben aangehangen. Dat zijn er toch maar de 3 van de 5 dhcprange? of iets dat nog iets anders en helaas weet ik dus niet meer welk ip mijn pc had met het vorig mobo.

en hoe kan ik eigenlijk mijn router checken of er genoeg ruimte is? (alvast bedankt voor de vele moeite :) tot nu toe)
Log in op je router en kijk hoe het staat. Die range van 5 was fictief, het kan ook 255 zijn, het kan ook 3 zijn, dat ligt er maar net aan wat je ingesteld hebt.

Dus log in op de browser en bekijk het rustig, de meeste dingen leggen zich zelf wel uit.

Verwijderd

Topicstarter
@ smi, thx maar heb ik al geprobeerd (heeft ook niet gewerkt, beperkte verbinding was toen ook wel weg maar ik verzond enkel en ontving niets)

@terw; ik moet toch gewoon 192.168.0.1 in mijn internetbrowser typen hé? zoja...dit lukt mij niet :s wordt steeds doorverwezen naar google met 192.168.0.1 in de zoekcriteria

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zit je modem/router dan wel op 192.168.0.1?
Kijk anders dmv ipconfig even wat je default gateway is, dat IP moet je hebben.

• SmiGueL
start --> uitvoeren --> typ: "cmd"
(zonder de quotes)
typ: "ipconfig /all"

en kijk wat er staat bij standaardgateway

(Oja, dit wél op de laptop doen eh :+ )

Gaat slapen, wordt hier moe van ben moe :z

[ Voor 55% gewijzigd door SmiGueL op 07-07-2008 00:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
81.165.148.1 daar zit ik op maar alsook hier word ik naar google doorverwezen...jongens, ben ik zo debiel?niets wilt mij gewoon lukken :(

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je geen router, maar gewoon een modem, welke maximaal 1 of 2 ip adressen uitgeeft.

Heb je wel of geen router?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:50:
81.165.148.1 daar zit ik op maar alsook hier word ik naar google doorverwezen...jongens, ben ik zo debiel?niets wilt mij gewoon lukken :(
Dat IP lijkt me niet echt een intern IP te zijn (dat is meestal iets van 10.0.0.x, 192.168.x.x).

Beschrijf anders eens precies hoe je netwerk eruit ziet.

Verwijderd

Topicstarter
nuja hopla dat is het al...ik weet niet of ik een modem of router heb :s (dacht dat dat hetzelfde was?domme belg :+ )

er hangt een apparaat aan de muur waar 4 utp kabels uitlopen, 1naar tv (digitaal tv van telenet) 1 naar de zetel (voor vriendin haar laptop) , 1 naar bureau van vriendin (voor dezelfde laptop, valt te zien waar ze studeert; zetel of aan bureau) en 1 naar mijn bureau (desktop)

@ terw; hmmm ik heb gewoon met het ip en ook met standaard gateway eens geprobeerd dat ik te zien krijg als ik ipconfig /all typ

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 07:55 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoek eerst eens uit wat je precies voor apparaat hebt staan. Als je maar 1 apparaatje hebt met 4 poorten dan is het waarschijnlijk een modem met ingebouwde router. Dat wil niet automatisch zeggen dat je ook daadwerkelijk het ding als router hoeft te gebruiken, je kunt ook hebben dat je ISP je gewoon een aantal IPs geeft waar je het mee moet doen.
Zoek eerst eens uit wat je met dat apparaat kunt en hoe dat deze in elkaar zit. Dan kom je een stuk verder, want hiermee blijf je waarschijnlijk continu steken.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt :) dat is wel iets voor strax, zit nu op werk

Verwijderd

Topicstarter
okay, heb gekeken en ik heb een d-link 10/100 fast ethernet switch (des 1500-d)
maar dit is nog verbonden aan een zwart apparaat waar ook mijn digitaal televisie uitkomt (ik heb trouwens alles via kabel via telenet)

ben je hier iets mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2008 17:46 ]

Pagina: 1