Back-up internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Hoi,

ik weet niet of dit topic het beste hier past of in "Internetproviders en Hosting", maar voor mijn gevoel is dit meer een netwerkkwestie. Vriendelijk verzoek aan een modje om dit topic te verplaatsen indien nodig. :)

Het volgende is het geval:
Ik heb een eigen (webdesign)bedrijf en ik werk vanuit mijn eigen woning. Het spreekt voor zich dat ik vanwege mijn werk nogal afhankelijk ben van mijn internetverbinding. Ik heb op dit moment een eenvoudig ADSL (consumenten)abonnement, wat op zich prima werkt en die zelden down is. Toch zou ik het wel prettig vinden om een "back-up" internetverbinding achter de hand te hebben, bij voorkeur via een kabel-aanbieder, zodat de 2 verbindingen fysiek via een ander netwerk lopen.

Een extra abonnement afsluiten is natuurlijk het probleem niet, maar hoe sluit ik de twee internetverbindingen op elkaar / op het netwerk aan? In het ideale geval zou ik de capaciteit van beide verbindingen tot mijn beschikking willen hebben, zodat de extra lijn niet totaal overbodig is zolang de normale lijn het gewoon doet...

Ik heb geen idee hoe dit heet, of wat relevante zoektermen zijn. Mijn zoektocht heeft tot nu toe niet veel meer dan internet-abonnement-aanbiedingen opgeleverd :/

Voor de goede orde: ik ben dus op zoek naar een eenvoudige / kleinschalige oplossing, niet naar routers of switches van duizenden euro's en dergelijke ;)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

het is hier denk ik ook belangrijk om te weten welk o/s je draait.

In linux zou je bijvoorbeeld de 2 connecties op hetzelfde netwerk laten draaien en een script kunnen schrijven dat als je via connectie 1 niet meer kan pingen naar www.eenadress.com, je de gateway en dns server automatisch verandert, en een ifdown ethX && ifup ethX doet.. (onleesbaare zin sorry)

In windows zal het ook zoiets worden, maar met een andere scripting language ;)

Dus om voorbeelden etc te kunnen presenteren zul je iets specefieker moeten zijn, o/s, webserver, ip reeks, etc.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Koop een dual WAN (dat is waarschijnlijk ook de zoekterm die je moet hebben) router, bijv. de Draytek 2910. Te koop vanaf zo'n 170 euro (zonder wireless) of tegen de 250 euro (met wireless). Of bouw een Linux bakje en Google "linux load balancing router".

[ Voor 30% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-07-2008 11:28 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 17:28

Sa1

kan ook gewoon met een router, linksys heeft routers met 2 wan interfaces en drytec ofzo ook. Der zullen ervast meer zijn. Echter het samenvoegen van de snelheid bij twee werkende verbidningen gaat niet, wel is het zo bij die linksys als dat de ene verbinding vol is, dat hij de volgende verbinding over de andere lijn opzet... nieuwsgroepen zullen dus bijv met verschillende connecties wel senller gaan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Zoek maar eens op 'Daul Wan Router', o.a. Draytek heeft een vrij goedkope van rond de 170,-

Verwijderd

Mocht je al een Linux bak hebben staan, dan heb je hier misschien wat aan:

http://pcquest.ciol.com/content/linux/103091901.asp

• Xcalibur
Kijk, dat klinkt als de zoekterm die ik nodig had ;)
Ik ga die links eens even bekijken!

@Four: ik snap wat je bedoelt, maar dat is niet helemaal mijn insteek. Ik zoek eigenlijk gewoon een apparaat zoals hierboven genoemd wordt waar ik gewoon 2 kabel inplug, en die het dan voor mij regelt ;)

• Xcalibur
[b][message=30371874,noline]Echter het samenvoegen van de snelheid bij twee werkende verbidningen gaat niet, wel is het zo bij die linksys als dat de ene verbinding vol is, dat hij de volgende verbinding over de andere lijn opzet...
Uit een aantal artikelen die ik zo snel gevonden heb begrijp ik dat dit wel kan. Niet bij het downloaden van 1 bestand, maar wel zodra er meer dan 1 bestand gedownload moet worden, zoals bij een webpagina etc.

Kan iemand me zo vertellen wat het grote verschil is tussen een € 200,- en een € 800,- router? Ongetwijfeld heb ik aan de € 200,- versie meer dan genoeg, maar toch ;)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat je ook kunt doen is het zogenoemde truncken (spelling is misschien niet goed). Hierdoor maak je altijd gebruik van je 2 internetverbindingen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Dat moet je provider toch ondersteunen? Of heb je daar een speciale router voor nodig?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• Xcalibur
Falcon schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:43:
Wat je ook kunt doen is het zogenoemde truncken (spelling is misschien niet goed). Hierdoor maak je altijd gebruik van je 2 internetverbindingen.
Kan je hier wat meer over vertellen?
Google vind dat ik eigenlijk naar "trucks" wil zoeken ;)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is 'trunking' (zonder c), maar volgens mij is dat hier niet van toepassing.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16
Xcalibur schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:41:
[...]
Kan iemand me zo vertellen wat het grote verschil is tussen een € 200,- en een € 800,- router? Ongetwijfeld heb ik aan de € 200,- versie meer dan genoeg, maar toch ;)
Precies weet ik 't niet, maar de duurdere zullen vooral bedoeld zijn voor het bedrijfsleven, en misschien meer VPN berbindingen e.d. ondersteunen. In de pricewatch staan trouwens nog een paar goedkopere.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
en als je wat uitgebreider wilt, kan het ook met een simpel/goedkoop clarkconnect servertje.
ClarkConnect multi-WAN has the following features:

* auto-failover
* load balanced
* round-robin based on user-defined weights (see configuration section)

To give you an example of how multi-WAN works, imagine two 1 Mbit/s DSL lines with two users on the local network. With every new connection to a server on the Internet, the multi-WAN system alternates WAN interfaces. User A could be downloading a large file through WAN #1, while User B is making a voice-over-IP (VoIP) telephone call on WAN #2.

With some applications, the download speed for the multi-WAN system can use the full 2 Mbit/s available. For example, downloading a large file from a peer-to-peer network will use the bandwidth from both WAN connections simultaneously. This is possible since the peer-to-peer technology uses many different Internet "peers" for downloading. At the other end of the spectrum, consider the case of downloading a large file from a web site. In this case, only a single WAN connection is used -- 1 Mbit/s maximum.

Bandwidth aggregation (combining multiple WAN interfaces to look like a single WAN interface) is not possible without help for your ISP since both ends of an Internet connection must be configured.

[ Voor 63% gewijzigd door fotoklaasje op 06-07-2008 13:20 ]

http://www.klaasje.com

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Superbudget kan ook: Gewoon een 2e routertje exact hetzelfde configgen als de hoofdrouter (zelfde IP adres enz), en dan bij downtime alleen even 'van router wisselen', door kabeltje in router 2 te zetten.

Je kan ook je router een 2e IP geven, en handmatig omschakelen (simpel bat-file wat de default gateway omzet)

Dual-wan router doet dat automatisch. Dat is natuurlijk de mooiste optie. Ik gebruik zelf hier een Sonicwall voor. Voordeel is dat die ook VPN meteen doen enz.

Ik heb hier ook nog ergens een dualwan routertje liggen (mag voor weinig weg), alleen hield die op bij zo'n 9mbit.. en aangezien ik hier 14mbit dsl en 24mbit kabel heb... is dat ding snel weer de kast in geflikkerd.

• Xcalibur
DJSmiley schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:24:
Superbudget kan ook: Gewoon een 2e routertje exact hetzelfde configgen als de hoofdrouter (zelfde IP adres enz), en dan bij downtime alleen even 'van router wisselen', door kabeltje in router 2 te zetten.
Ja, zover was ik ook al :P
Maar dat is "zonde" van je 2e lijn die je dan nooit gebruikt....
DJSmiley schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:24:
Ik heb hier ook nog ergens een dualwan routertje liggen (mag voor weinig weg), alleen hield die op bij zo'n 9mbit.. en aangezien ik hier 14mbit dsl en 24mbit kabel heb... is dat ding snel weer de kast in geflikkerd.
Ik word volgende maand ook geupgrade naar 20mbit adsl, dus dat gaat hem niet worden ;)
Wat gebruik jij nu wel dan? Of kan jij die 2 verbindingen (38 mbit! :9 )niet tegelijktijd gebruiken?

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 15:11
Xcalibur schreef op maandag 07 juli 2008 @ 08:46:
[...]

Ja, zover was ik ook al :P
Maar dat is "zonde" van je 2e lijn die je dan nooit gebruikt....
Router1: 192.168.1.1
Router2: 192.168.1.2

Batch aanmaken die tussen routers wisselt.

Wel ff uitkijken met DHCP enzo, zodat niet beide gaan strooien.

• Xcalibur
Ik denk dat een dual-WAN router wel de beste oplossing is voor mijn situatie.
Mijn vragen hierover zijn ook wel beantwoord :)

Jammer dat Ziggo de lokale kabelboer is, volgens mij kan ik daar niet onder uit.... Die hebben nou niet echt aanbiedingen om over naar huis te schrijven zeg maar :/

Verwijderd

Eerder is de Draytek 2910 genoemd. De 2820 doet/is ongeveer hetzelfde, maar heeft dan ook nog een intern ADSL-modem. Dat scheelt weer 1 apparaat en bekabeling!

Ik wil/doe hetzelfde met de verbinding, maar daarnaast draai ik thuis wat servers. Op de 2e WAN-poort wordt mijn kabelmodem aangesloten. Servers gaan via adsl ( vast ip ! ), en voor ander verkeer heb ik diverse zaken geconfigureerd waar ik nu even niet op in ga ...

• Xcalibur
Een intern ADSL modem gaat me niet helpen, ik heb een BBned modem wat ik niet zelf kan configureren ... maar een extra kastje is op zich ook het probleem niet ;)

Toch bedankt voor de tip :)

Pagina: 1