Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-02-2023
Ik heb een (goed) contract aangeboden gekregen voor een functie bij spoorbeheerder ProRail. Enkele zaken die me opvallen, en die mij aan het twijfelen brengen, is het relatief hoge verloop (veel mensen gaan er weg, er komen ook veel nieuwe mensen bij) en de enorme hoeveelheid uitstaande vacatures.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf als werkgever?

Wel/niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlancee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01-2021
Mijn broer heeft er anderhalf jaar gewerkt, die stopt er nu mee omdat hij verder wil studeren.

Goede punten: de kantine :9, gezellige mensen (op zijn afdeling, veiligheid), bedrijfsuitjes, soepel (met eerder naar huis gaan, tijden regelen, jezelf taken toekennen)
Slechte punten: schoolvoorbeeld inefficient overheidsbedrijf (het budget van zijn afdeling moet bijvoorbeeld jaarlijks op omdat er anders niet goed geinvesteerd zou zijn, waardoor het dus uitgegeven wordt aan bedrijfsuitjes etc.), log (manager boven manager)

Als je specifieke dingen wilt weten moet je het zeggen, dan vraag ik het voor je na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
Bedankt voor je posting.

Welke afdeling heeft hij gezeten?

Mijn functie zou er een op het hoofdkantoor zijn in de finance dept. Vraag me af of die soepelheid daar ook zo is, en of ik dat wel wil.

Ben meer benieuwd hoe e.e.a. loopt t.a.v. doorgroei, carriere en toekomstig salaris. Huidige bod is zeer goed, maar wat komt erna??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik werk al een aantal jaren voor ProRail. Goed salaris, 36-urige werkweek (ik heb zo effectief ruim 50 vrije dagen per jaar), lage pensioenpremie (SPF bulkt van het geld). Laatste jaren merk ik meer verzakelijking. Het spenderen van budgetten aan feestjes "omdat het op moet" herken ik volstrekt niet. Beetje log is het wel maar het is nu eenmaal een groot bedrijf en er is wel verbetering zichtbaar. Ik werk overigens in de regio en daar hebben we doorgaans niet veel op met dat gespuis uit de Inktpot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
Gespuis? Dat klinkt positief, de functie waarop ik solliciteer is wel in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik heb vier jaar op een project van ProRail gewerkt in Utrecht. Ik had een hekel aan de organisatie maar dat is geheel bekeken vanuit het pov van een enigszins ambitieuze jonge hond. I will explain.

De organisatie is zeer stroef en erg plat. Wat dat betekent is dat managers zich vrij afhankelijk van hun ondergeschikten opstellen en beslissingen daardoor zeer moeilijk genomen worden. Verder zitten er veel mensen die er al jaren zitten en daardoor hun mening niet makkelijk veranderen. Met name de RVL kant van ProRail lijdt nog steeds onder de 'ontvlechting' van NS (dat was één bedrijf vroegah). Waar NS de slag naar een commercieel opererend bedrijf redelijk gemaakt heeft intussen, is ProRail daar als taakorganisatie van de overheid volledig aan voorbij gegaan. Als je iets wil bereiken binnen deze club zal je een lange adem moeten hebben. Ben je ambitieus en wat ongeduldig, dan zal je gefrustreerd raken.

De voordelen zijn er ook. Veel vacantiedagen, al vanaf begin 30 begin je ouwe lullendagen op te bouwen, een korte werkweek, vrijwel nooit overuren, goed salaris, kortom, alle voordelen van een ambtenarenbaan. Als je tijd voor je gezin wil hebben en een weinig stressvolle job wil hebben waarin je toch een prettig inkomen hebt, doen.
Ik werk overigens in de regio en daar hebben we doorgaans niet veel op met dat gespuis uit de Inktpot
Mijn ervaring met de regio's is ook dat zij een stuk pragmatischer zijn dan dat 'gespuis uit de Inktpot'.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-07-2008 12:47 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
Oh, dit klinkt niet positief. Ik ben behoorlijk ambitieus, en dat is de reden dat ze mij deze baan wilden aanbieden met daarbij de worst dat er intern veel mogelijkheden zijn. Nu heb ik vaker mijn neus gestoten als het gaat om interne doorgroei, dus ik ben erg op mijn hoede.

"De voordelen zijn er ook: vacantiedagen, ouwe lullendagen korte werkweek, tijd voor je gezin"

Hm, ik kom wel ergens om te werken, niet om maximaal vrij te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door controller_35 op 07-07-2008 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik kan me best voorstellen dat er veel mogelijkheden zijn; als er veel vacatures zijn klinkt dat ook wel logisch. Een hoog verloop betekent veel kansen. Ik zou me daar geen zorgen over maken. Vraag je wel af in wat voor organisatie je wil werken; als je dynamiek zoekt moet je sowieso niet in een (semi-)ambtelijke organisatie gaan werken IMHO, ProRail verschilt daarin niet van andere ambtelijke instanties.

Even nog een disclaimer: Het is twee jaar terug dat ik er zat, wie weet is er wat veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Dr. Strangelove op 07-07-2008 12:48 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controller_35
Bedankt voor de info. Ik denk er over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Zijn er nog aanvullende ervaringen?
Controller, heb je het nog gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 02:34

Whuzz

Dodgeball!

Aantal collega's van me hebben er gewerkt. Die melden allemaal dat ze zijn vertrokken omdat ze het zat werden dat er nooit iets veranderd en dat jonge mensen met ideeën en goede plannen gewoonweg worden (en ik quote) "doodge-ambtenaard". Oftewel, door de logheid en onwillendheid van de oudgedienden die er zitten word elk goed idee in de kiem gesmoord, omdat ze liever niets zien veranderen.

Verouderde system met verouderde systeemeigenaren die het oude het oude willen laten uit angst voor verandering, baanverlies, enz. Het hoge verloop komt omdat de talenten het na een jaar wel gezien hebben en liever ergens gaan werken waar er wél wat met hun inzet gedaan wordt.

Ik weet het, klinkt heel erg negatief, maar ik heb dan ook al heel wat geklaag over ProRail moeten aanhoren en dat is zo ongeveer de rode draad :)
Ze waren wel allemaal positief over het belonigspakket / werktijden, maar zoals iedereen weet, dat weegt nooit op tegen de inhoud van het werk zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 03-08-2011 08:31 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Pagina: 1