Ik heb vier jaar op een project van ProRail gewerkt in Utrecht. Ik had een hekel aan de organisatie maar dat is geheel bekeken vanuit het pov van een enigszins ambitieuze jonge hond. I will explain.
De organisatie is zeer stroef en erg plat. Wat dat betekent is dat managers zich vrij afhankelijk van hun ondergeschikten opstellen en beslissingen daardoor zeer moeilijk genomen worden. Verder zitten er veel mensen die er al jaren zitten en daardoor hun mening niet makkelijk veranderen. Met name de RVL kant van ProRail lijdt nog steeds onder de 'ontvlechting' van NS (dat was één bedrijf vroegah). Waar NS de slag naar een commercieel opererend bedrijf redelijk gemaakt heeft intussen, is ProRail daar als taakorganisatie van de overheid volledig aan voorbij gegaan. Als je iets wil bereiken binnen deze club zal je een lange adem moeten hebben. Ben je ambitieus en wat ongeduldig, dan zal je gefrustreerd raken.
De voordelen zijn er ook. Veel vacantiedagen, al vanaf begin 30 begin je ouwe lullendagen op te bouwen, een korte werkweek, vrijwel nooit overuren, goed salaris, kortom, alle voordelen van een ambtenarenbaan. Als je tijd voor je gezin wil hebben en een weinig stressvolle job wil hebben waarin je toch een prettig inkomen hebt, doen.
Ik werk overigens in de regio en daar hebben we doorgaans niet veel op met dat gespuis uit de Inktpot
Mijn ervaring met de regio's is ook dat zij een stuk pragmatischer zijn dan dat 'gespuis uit de Inktpot'.
[
Voor 8% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 07-07-2008 12:47
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.