• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 11:58
Een paar dagen geleden wilde ik voor het eerst in lange tijd eens gamen op mijn PC. Toen ik Mass Effect opstartte zag ik continu rode, groene en blauwe stippen op verschillende plekken op het scherm kort flikkeren. Een minuut verder en ik zag opeens 'spikes' in het beeld. Nog een minuut later werd het scherm helemaal rood met allemaal rommel in beeld en blokkeerde de PC.

Zekerheidshalve installeerde ik toen de laatste Nvidie-drivers en startte ik het spel in een lagere resolutie. Iets minder gekleurde stippen maar nog steeds spikes. Ik startte daarna Titan Quest erin wat ik anderhalf jaar geleden nog speelde maar die gaf nu ook grafische fouten al bij het beginintro.

Is de kaart stuk? Het gekke is dat ik in XP geen enkel probleem heb. Wel had ik al een tijdje last van rode, groene en blauwe spikkels in mijn bios-scherm maar daar had ik niet verder bij stil gestaan.

Het gaat om een:

MSI NX7900GT-VT2D256EZ (passief gekoeld, nooit geoverklokt)
Asus P5W-DH Deluxe, 4GB RAM
Intel Core2Duo E6600 2.4@3Ghz
Seasonic 430W
6 HDs

Ik heb vanmiddag zitten experimenteren door alle extra HDs eruit te halen om te kijken of het aan de voeding lag, maar toen had ik nog steeds grafische problemen. Ik heb ook ATITool gebruikt om grafische artifacten te vinden. Die vond hij niet maar ik kreeg tijdens de test wel problemen dat het beeld om de paar seconden even op zwart sprong.

Ik heb trouwens nog een maand garantie op de kaart. Wat kan ik verwachten als ik eventueel een RMA indien?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Passief gekoelt? Hmmm...
Even kijken welke verschijnselen optreden als je een 120mm/80mm fan op het koelelement van je grafische kaart zet. Heb je dan nog steeds artifacts, dan kan je hem met een gerust hart RMA doen en krijg je naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe of een vergelijkbare kaart. Mocht je geen artifacts meer hebben, dan is het een temperatuurprobleem en zou je eens naar je airflow moeten kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomfish op 05-07-2008 22:48 ]

• ymmv
Xtresis schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:46:
Passief gekoelt? Hmmm...
Even kijken welke verschijnselen optreden als je een 120mm/80mm fan op het koelelement van je grafische kaart zet. Heb je dan nog steeds artifacts, dan kan je hem met een gerust hart RMA doen en krijg je naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe of een vergelijkbare kaart. Mocht je geen artifacts meer hebben, dan is het een temperatuurprobleem en zou je eens naar je airflow moeten kijken.
Er zit de originele passieve koeling van de kaart op. Ik kan er niet een andere koeling op doen als ik garantie wil houden.

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/4/8/4/5/1_m.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door ymmv op 05-07-2008 22:57 ]

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 12:54
richt er eens een fan op (desnoods een tafelmodel) en kijk eens of het beter wordt. Zoniet zou ik het RMA doen ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Metname de groene spikkels in de BIOS zetten me weer aan het denken.

Is een vrij bekend probleem bij 7900's dat ze gewoon best snel kapot gaan. In de meeste gevallen is er iets mis met het geheugen.

Misschien (als je geluk hebt) is het een hitte probleem en helpt een goede fan, helpt dat niet vrees ik het ergste en is je kaart echt kadoekie aan het gaan.

• ymmv
Voorbeeldje van hoe het eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i219.photobucket.com/albums/cc45/ymmv99/GPU021a.jpg

Eerst kreeg ik voortdurend spikes in beeld. Na een paar minuten liep het spel vast en ging alleen het geluid door. Ik probeerde naar Windows terug te gaan en daarna crashte de boel volledig.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Oef... dat is niet knap. Bij videogeheugenproblemen krijg je puntjes, bij GPU-problemen krijg je strepen. Ik zeg dat er iets goed mis is met je GPU. Zoals boven aangegeven: richt er een extra fan op en zie of dat helpt. Zo niet, pak ATiTool daarna en zet de GPU- en memsnelheden een stuk lager. Helpt dat niet, dan zou ik een reparatie gaan overwegen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Jejking schreef op zondag 06 juli 2008 @ 00:16:
Oef... dat is niet knap. Bij videogeheugenproblemen krijg je puntjes, bij GPU-problemen krijg je strepen.
Andersom :)

Maar als een extra fan niet helpt is je kaart dood, dat is iets normaals bij de 7900GT series. Hier ook 2 kapot gegaan binnen 1 jaar.

• ymmv
Ik ga er alleen geen koeler opzetten, daarvoor heb ik niet expres een passief gekoelde grafische kaart gekocht.

Ik heb net Mass Effect op een schone Vista Ultimate uitgeprobeerd. Eerst witte puntjes, een minuut later sloegen de polygonen op hol en daarna stond het spel op crashen. Heb het maar snel uitgezet voordat het de hele PC meenam.

Ik denk dat ik maandag maar Azerty hierover mail.

• Death1ord
Je kan ook eens een koeler erop zetten om te kijken of dat het probleem is....dan weet je het tenminste zeker ;)

• ymmv
Wat is overigens de verklaring dat XP en Vista geen centje pijn hebben? Ik draai een dual monitor setup met een 30"-scherm op 2560x1600 en een HDTV op 1920x1080. Het werkt fantastisch als ik zo een filmpje kijk. Aero draait ook foutloos. Alleen als ik een 3D-game opstart, valt het systeem uit elkaar... :? Vista maakt toch ook heftig gebruik van een videokaart....? Waarom zie ik dan niet in Vista fouten?

• Death1ord
Als je een game speelt, dan moet de kaart zich echt wel inspannen en zit je soms zelfs aan een 100% load. Bij vista zal dat niet zo heel veel zijn ;) (toch niet om echt veel stress op de kaart te zette)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ook goed, het wordt al wat later.
ymmv schreef op zondag 06 juli 2008 @ 00:57:
Ik ga er alleen geen koeler opzetten, daarvoor heb ik niet expres een passief gekoelde grafische kaart gekocht.
Waar slaat dit op? Iets met eigen inzet enzo? Je wilt het probleem onderzoeken, er wordt een mogelijke oplossing aangedragen om te kijken hoe het zit en je negeert het? Prima, maar waar dit topic dan voor nodig is?
ymmv schreef op zondag 06 juli 2008 @ 01:08:
Wat is overigens de verklaring dat XP en Vista geen centje pijn hebben? Ik draai een dual monitor setup met een 30"-scherm op 2560x1600 en een HDTV op 1920x1080. Het werkt fantastisch als ik zo een filmpje kijk. Aero draait ook foutloos. Alleen als ik een 3D-game opstart, valt het systeem uit elkaar... :? Vista maakt toch ook heftig gebruik van een videokaart....? Waarom zie ik dan niet in Vista fouten?
Zo ongelofelijk zwaar is Aero niet, het is geen videospel wat 80%+ van je graka eist. Dat is het.

• ymmv
Jejking schreef op zondag 06 juli 2008 @ 01:15:
[...]
Waar slaat dit op? Iets met eigen inzet enzo? Je wilt het probleem onderzoeken, er wordt een mogelijke oplossing aangedragen om te kijken hoe het zit en je negeert het? Prima, maar waar dit topic dan voor nodig is?
Ik heb geen extra videokaartkoelers liggen hier, dus ik kan niet eventjes de passieve koeler eraf halen en er iets anders opzetten.

Verder staan er twee 12cm-ventilatoren links- en rechtsboven de kaart. Ik heb nog wel een extra 12cm-ventilator, die zou ik nog er naast kunnen houden als test ... da's wel een mogelijkheid.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dat zou ik zeker proberen; grote kans dat je kaart gewoon te warm wordt; het is buiten warm weer en misschien zit je kast ook nog wel vol met stof.

Twee 12cm fans in de buurt zou in principe voldoende moeten zijn; maar ik zou zeker even je kast & fans op stof checken en die extra fan plaatsen (of de kast open laten tijdens het gamen) als test.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad en een tijd later deed hij het gewoon niet meer in games..

is inderdaad een bekend probleem. Begon met stippen in de bios en eindigde met het niet meer kunnen opstarten van games. Windows zelf werkte nog wel, maar meer ging ook niet.

Mijn kaart had een andere cooler erop die hem niet boven de 50 graden liet. Warmte was hier dus geen probleem. Als je nog garantie hebt kan je altijd terug naar de winkel. Aangezien de HD4850 maar 150 euro is, is dat misschien een betere optie.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
ymmv schreef op zondag 06 juli 2008 @ 01:22:
[...]

Ik heb geen extra videokaartkoelers liggen hier, dus ik kan niet eventjes de passieve koeler eraf halen en er iets anders opzetten.
Dat moet je zeker ook niet doen, dan verlies je je garantie
Verder staan er twee 12cm-ventilatoren links- en rechtsboven de kaart. Ik heb nog wel een extra 12cm-ventilator, die zou ik nog er naast kunnen houden als test ... da's wel een mogelijkheid.
Dat wel dus, gelukkig bedoelen we dat ook niet ;)

• ymmv
Ik heb de kaart in een high-end Dell PC op het werk gestopt en daar gaf hij precies dezelfde symptomen tijdens een 3D-game. RMA aangevraagd en vandaag geretourneerd.

Enig probleempje is dat de kaart die ik ter vervanging nu gebruik geen dual-link DVI heeft. Ik zit nu in 1280x800 op een 2560x1600 monitor te werken omdat mijn 30" Dell-scherm geen scaler aan boord heeft. Ik hoop maar dat ik snel een vervangend exemplaar binnenkrijg want dit is geen doen..

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 10:03
Heb inderdaad hetzelfde probleem met mijn ASUS 7900GT TOP. Gelukkig had ik een SLI opstelling, dus heb ik nog een reserver. Heb het probleem wel vrij snel tot die ene kaart kunnen traceren:
- Gekleurde puntjes in de bios
- Spellen startten in het geheel niet meer
- Als tweede kaart in SLI opstelling startte spellen wel op, maar na enige tijd begon het beeld te flikkeren, verschenen artifcats en crashte de heel zooi.

Dit alles met een Zalman cooler erop....heter dan 55/60 graden wordt ie niet onder full load (idle met heet weer: ~43 graden).

Heb 'm nog niet RMA gedaan, aangezien dat (van wat ik tot nu toe uitgezocht heb) 35 Euro kost (zie ook post: PC zaak failliet?). Voor dat geld heb ik een tweedehands 7900GT....

Het leven is hard...een stoeprand ook.

• ymmv
Ik heb hem gisteren als RMA naar Azerty teruggestuurd omdat ik nog 2 weken van de 2 jaar garantie had. :) Vanochtend een mail teruggekregen dat hij inderdaad defect was en drie mogelijkheden gekregen: laten repareren en dan 4/6 weken kwijt, 80 euro dagwaarde of een vervangende 8600GT-kaart. Ik heb gekozen voor het geld en heb er wat bijgelapt voor een passieve 9600GT-kaart.

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

mooi opgelost. Azerty heeft goede service. naar mijn ondervindingen.

www_un4given_nl

Pagina: 1