• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-05 03:37
Beste Tweakers,

Sinds ik gisteren de laatste onderdelen heb gehaald voor de nieuw te bouwen HTPC loop ik tegen een knap probleem op. Vista Home Premium 64bit stopt tijdens het installeren, na eerst het post-scherm te hebben gezien en vervolgens het zwarte scherm met witte balk volgt het zwarte scherm met groen balkje/indicatortje. Die loopt ook nog door tot het Vista-achtige scherm met muispijltje die het een paar minuten blijft doen. Er gebeurt dan verder niets meer, het houdt gewoon op.

De hardware:

Kast: OrigenAE S16T
Mobo: Asus P5E3
Mem: OCZ 1333MHz cl7 4GB Platinum (OCZ3P13334GK)
CPU: Intel Core2Quad 9450
HDD: Samsung F1 640GB (HD642JJ)
VGA: Club3D HD4850
PSU: CoolerMaster RealPower M700
DVD: Samsung SH-S223F sata
Sound: Club3D Theatron DD7.1
TV: Terratec Cinergy HT PCI
Monitor: Samsung LE40F86BD (LCD TV)

Wat heb ik inmiddels gedaan om erachter te komen wat er scheelt:

- Van harddisk gewisseld tegen een Samsung F1 750GB, zelfde probleem
- Memtest86 laten lopen, geen errors
- WindowsXP Pro getracht te installeren, zelfde probleem, blijft hangen
- Ubuntu 7.10 Gutsy Live CD getracht te starten, blijft hangen
- Bios flash, versie 1002 erop gezet, geen verbetering maar herkent nu CPU wel
- LG DVD drive gekoppeld, geen verschil
- Touch screen uitgeschakeld en afgekoppeld, geen verschil
- TV en Geluidskaart verwijderd, geen verschil
- BIOS op alle mogelijk manieren aangepast, geen verschil
- Geheugen per latje getest en getracht te installeren, geen verschil

Goed, nu loop ik tegen het ontbreken van opties aan en begin ik sterk aan de integriteit van het moederbord te twijfelen. Nu al zoveel gedaan maar er niet achter kunnen komen wat eraan scheelt stuurt me in de richting van een DOA. Het rotte eraan is is wel dat ik niet in het bezit ben van een tweede moederbord met DDR3 uitgerust dus wordt dat lastig om te testen, maar wat moet dat moet dus als we alle opties gehad hebben en het probleem blijft zal er een RMA aangevraagd moeten gaan worden. Hoe ik dan verder mijn HTPC afbouw zien we dan later wel weer.

Nu hoop ik op het ultieme tipje van de medetweakers waarmee ik alle problemen mee uit de weg veeg maar ik hou al rekening met het terugsturen. Ik zou alleen heel graag absoluut zeker weten dat het ook het moederbord betreft wat weigert.

Iemand nog enige ideeën en/of suggesties? Alvast bedankt Tweakers..!

... Je hébt soms van die dagen ...

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:17

K4F

Heb je al je voltages wel goed ingesteld? Ga niet altijd uit van de auto settings...

EDIT: Onee, memtest geeft geen errors. SOrry.

[ Voor 24% gewijzigd door K4F op 05-07-2008 16:51 ]

• sleezball
K4F schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:50:
Heb je al je voltages wel goed ingesteld? Ga niet altijd uit van de auto settings...

EDIT: Onee, memtest geeft geen errors. SOrry.
Geeft niet.

Ik heb qua instellingen een heleboel geprobeerd, ook de voltages van auto af, maar helaas geen resultaat. De auto instellingen zijn afdoende gebleken.

Update:

Heb nu een ruime twee uur Memtest86 laten draaien en er is een error opgedoken. Slechts één, maar dat zou natuurlijk het euvel kunnen veroorzaken. Ik laat hem nog even doortesten, wie weet wat daar nog meer uitkomt.

Het rotte is nu wel dat ik geen andere DDR3 heb liggen om het te testen, net als het moederbord. Als ik het geheugen of het moederbord RMA stuur zal ik toch wat moeten doen natuurlijk, ik denk dan maar een extra setje erbij kopen en later weer verkopen op Vraag en Aanbod. En dat geldt dan voor het moederbord hetzelfde natuurlijk.

• sleezball
Na een ruime 4 uur Memtest86 komen er een paar errors meer opduiken, ik ga ervan uit dat het geheugen me in de steek laat en die dus RMA zal moeten zenden.

Na een hele boel OCZ geheugen gekocht te hebben en er veel gebruik van te hebben gemaakt is dit wel al de tweede set OCZ geheugen in twee weken wat kapot gaat/is. Wat ik me nu afvraag is of dat er meer mensen zijn die regelmatig kaduuk OCZ geheugen hebben of zou het slechts toeval zijn? Zou het dan niet verstandiger zijn toch eens een ander merk te proberen?

Verwijderd

Dat kan altijd gebeuren maar over het algemeen is OCZ zeker een top merk.
Als je gaat overstappen van merk kan ik je Corsair aanraden: prima geheugen van een top merk.

• sleezball
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:08:
Dat kan altijd gebeuren maar over het algemeen is OCZ zeker een top merk.
Als je gaat overstappen van merk kan ik je Corsair aanraden: prima geheugen van een top merk.
Inderdaad, als ik dan toch eens een ander merk ga proberen zal ik waarschijnlijk Corsair proberen, heb lang geleden ooit eens (niet te geloven peperduur) DDR gekocht en dat loopt tot op de dag van vandaag superstrak. Met enige regelmaat memtest erover gehaald maar geen enkele error, en het wordt inmiddels toch al een jaar of 5 gebruikt zonder problemen.

Dus als het iets anders gaat worden zal het naar alle waarschijnlijkheid wel Corsair gaan worden. Of heeft er iemand een beter idee voor DDR3..?

edit typootje

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je naar Corsair kijkt moet je ook zeker eens kijken naar Crucial. Afaik allebei met Micron chips, alleen is Crucial dan van Micron. Ik heb 1 keer Corsair gehad welke fouten had, dus ook een doa. En sindsdien alleen nog maar Crucial.

Succes met je pc, jammer dat als je alles nieuw hebt het toch niet werkt als nieuw :-(

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Heeft dit geheugen niet toevallig iets hoger voltage nodig om goed te werken?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sleezball
willem007 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:41:
Als je naar Corsair kijkt moet je ook zeker eens kijken naar Crucial. Afaik allebei met Micron chips, alleen is Crucial dan van Micron. Ik heb 1 keer Corsair gehad welke fouten had, dus ook een doa. En sindsdien alleen nog maar Crucial.

Succes met je pc, jammer dat als je alles nieuw hebt het toch niet werkt als nieuw :-(
Thanks, en inderdaad is het dan vrij frustrerend als het niet allemaal naar behoren werkt. Maar goed, ik ga ervan uit dat het aan het foutieve geheugen ligt en dat dat met een omruil opgelost moet zijn anders zal het moederbord terug moeten vrees ik.

Zou het niet aan een defecte geheugencontroller kunnen liggen? Hm, lijkt me dat dan het geheugen ook niet gezien zou moeten worden en dat doet het nu wel.

Ik zal trouwens Crucial ook eens in de gaten houden al blijft het merk kiezen natuurlijk veelal een kwestie van ervaringen tegen elkaar afstrepen. Bedankt voor je tip.
Haan schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:34:
Heeft dit geheugen niet toevallig iets hoger voltage nodig om goed te werken?
Ja, dat klopt inderdaad. Aanbevolen voltage is 1.8V ipv. de 'normale' 1.5V en ze geven garantie tot 1.95V wanneer overclocking een issue zou zijn.

Ik heb in de BIOS van het mobo het voltage gezet op 1.8V ipv op 'auto' laten staan, ik kon zo snel niet zien welke voltages gegeven worden als ik de auto instellingen liet staan. Dus heb ik het handmatig ingesteld.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 22:49
Zet de 2 modules in de zwarte geheugen units (nr 2&4) .Gooi het voltage van je ddr modules op 1.9, timings auto, voltage van je nb op 1.69, sb & rest auto. FSB div op 333. Geheugen op max 1066 laten draaien. Ik heb gemerkt dat het bordje gewoon wat meer power nodig heeft bij wat lagere lantencies en hogere frequenties (2x2GB 1333 modules).

Probeer dit eerst, draait het zelfs op deze instellingen niet goed dan kun je overwegen om ander geheugen te nemen.

[ Voor 53% gewijzigd door Stijnd op 07-07-2008 14:00 ]

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 14:23
Asus borden zijn (wat ik tenminste lees op verschillende fora) niet al te makkelijk met ddr3, ik heb precies hetzelfde bord als jou gehad, DDR3 en OCZ schijnt icm met asus meestal problemen te geven, ik zou ook even de QVL van het bordje checken.

Ik heb team geheugen, en dat draaide gek genoeg alleen met 2 reepjes is slot 1 en 4, (losse reepjes werkten wel overigens.)

* PSN=Chef_NL** *

• sleezball
Stijnd, bedankt voor je tips, ik ga ze morgen eens proberen. Ik heb de reepjes in A2 en B2 zitten, zo stond het in het boekje en heb er eigenlijk niet eens aan gedacht ze in A1 en B1 te steken (domdomdom, I know). Zo ging ik er eigenlijk van uit door eerdere ervaringen met OCZ en Asus bordjes dat die twee altijd elkaar wel lustten, nu blijkt dus van niet (altijd). Het ging hier dan eigenlijk altijd om DDR2, mischien is dat het grote verschil.

Vandaag erg weinig tijd gehad helaas (verbouwing) al heb ik wel het geheugen vanmiddag om kunnen ruilen, ze hadden er nog een paar setjes van liggen gelukkig. Bij htuiskomst heb ik alleen even Memtest86 een minuut of tien laten draaien en in die tijd geen errors (wat natuurlijk niet erg veel zegt zo kort) dus ik ga ze vannacht eens laten stoeien.

Chef, ook jij bedankt voor je reactie. Zoals ik hierboven in mijn reactie al zei heb ik weinig tot nagenoeg geen problemen gehad ooit met die combinatie. Hooguit het even handmatig instellen van de BIOS settings en timings. Daarom verbaasde het me ook een beetje dat je dat zei maar ik had al wel besloten dat áls ik moest wachten op een RMA een ander merk te kopen voor zo lang en te kijken of dat soelaas zou brengen.

Welke dan het beste lijkt te willen lopen op het mobo houden en de andere op Vraag en Aanbod plaatsen, maar het is achteraf niet nodig gebleken dankzij de prima omruil service.

• sleezball
Update:

Na het plaatsen van het nieuwe DDR3 geheugen geen errors in memtest86 gedurende ongeveer een uurtje, moet het nog wel wat langer testen.

Maar Vista64HP en Xp Pro blijven beide op een gegeven moment hangen bij de installatie, bij Vista komt er een zwart berichtscherm dat er zich een hardware error voordoet, errorcode 0xc0000225. Ik heb al gezocht via Google en dergelijke maar ik kom er maar niet achter wat de oorzaak kan zijn. Ik heb het volgende getest door verwisseling met een ander exemplaar:
- geheugen
- DVD brander
- monitor ipv. LCD TV
- voor installatie niet-noodzakelijke kaarten verwijderd

Voordat ik het moederbord dan maar RMA ga sturen wil ik toch graag weten of er nog opties zijn. Alles wat er een beetje toe doet (of juist niet) heb ik vervangen of verwijderd, alleen het moederbord heb ik geen vervanging voor, iig niet met DDR3.

Iemand nog een optie om te testen? Op dit moment loopt het allemaal met geheugenrepen in de andere twee slots en ik krijg het idee dat dit het euvel veroorzaakte maar weet het nog niet zeker. Daarom dat misschien nog iemand een mooie optie weet om uit te proberen.

Edit: Liep net zo hard vast met installeren bij Vista64 als XP, dus even rondneuzen naar een ander maniertje te bekijken waar het vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door sleezball op 09-07-2008 14:42 ]

• sleezball
Windows XP Pro 32bit heb ik inmiddels kunnen installeren. Vista 64bit Home Premium zal waarschijnlijk nooit geinstalleerd kunnen worden, die blijft nog altijd de foutmelding geven en vertikt het verder te installeren. In Google kom ik wat errorcode 0xc0000225 betreft ook niks tegen dat me wijzer maakt dus blijft het gissen.

Als Vista 64 zo ontzettend lastig is te installeren is dat meteen ook de allerlaatste keer dat ik een Microsoft OS gekocht heb. Ik heb mezelf toch maar eens over mijn hart gestreken in de hoop dat ik toch een keer iets goeds gedaan heb met de aankoop van Vista maar zoals ik al vreesde ben ik mooi een dikke 90 Euro kwijt aan een OS wat ik niet gebruiken kan. Eens maar nooit weer...

Wat de harware betreft, ook daar begin ik een stevige spijt van te krijgen. Ik had beter 'gewoon' bij DDR2 kunnen blijven, dan had ik tenminste nog wat referentie materiaal om te kunnen testen en om te wisselen. Ik snap best dat het vastlopen van de Vista installatie met de hardware te maken heeft maar wat moet ik met een errorcode waarvan ik geen enkele informatie kan vinden?

Is er iemand die weet wat die errorcode betekent?

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-04 06:53
Ik weet het niet zeker maar dit kan voglens mij te maken hebben dat ACPI uistaat in de BIOS, of dat je Memory Remap nog aan moet zetten in de BIOS. Dat memory remap is speciaal voor 64-Bit software.

Je kan het proberen niet geschoten is altijd mis.

• sleezball
Ah, goeie... Zal ik dalijk eens nakijken, ben ik eigenlijk niet bij geweest. Over een paar uurtjes dan wel, nu loopt memtest86 een uurtje en wilde die een uur of 4 laten draaien om geheugenfouten uit te sluiten.

Maar ik zal uiteraard wel melden of het de oplossing is gebleken. Thanks voor je tip ..!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Als ik [google=0xc0000225 vista install] doe, komen er best wat resultaten. Het schijnt met APIC (niet ACPI) te maken te hebben, deze moet enabled zijn zo te zien.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• sleezball
Haan schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 13:28:
Als ik [google=0xc0000225 vista install] doe, komen er best wat resultaten. Het schijnt met APIC (niet ACPI) te maken te hebben, deze moet enabled zijn zo te zien.
Da's sterk, gisteren met exact diezelfde zoekopdracht 1 hele hit. Nu een hele trits, maar goed, we hebben nu wat referentie materiaal.

De APIC is inderdaad niet enabled, net als de ACPI. Ik zal straks eens zien of dat scheelt maar in ieder geval zijn er dus opties.

Bedankt voor je tip Haan.

• sleezball
Eindelijk, ein-de-lijk is het dan zover, Vista 64bit Home Premium draait. Alleen de installatie is gedaan nu, de rest komt morgen wel weer dan kunnen we er fris tegenaan. Drivers en dergelijke, belangrijke software, beetje tweaken, enzovoorts...

De juiste tips bleken die van AcidBanger en Haan, de instelling ACPI en APIC in de BIOS was de boosdoener. Beiden heb ik enabled en opnieuw opgestart. Hierna met het installeren wel enkele 'hikken' dat het leek of het systeem aan het 'denken' was maar ook daarbij had ik hier en daar erover gelezen dat het normaal schijnt te zijn en wat geduld moet hebben.

Het euvel heeft trouwens sowieso een doa aan het licht gebracht die op prima wijze is verzorgd door de leverancier, lag op voorraad en kon per direct geruild worden voor een ander setje OCZ geheugen. Goede ervaring btw. en heb een positieve shopreview aangemaakt voor de leverancier, Zercom in dit geval.

In ieder geval kan ik weer verder, ik dank jullie allen hartelijk voor de hulp.

edit: kleine toevoeging

[ Voor 5% gewijzigd door sleezball op 11-07-2008 13:55 ]

Pagina: 1