• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 19:56

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Hi.

Onze Panasonic Plasma TH-37PV7F tv maakt sinds enige weken een raar geluid. Het lijkt net of er een krekel in zit. Ik heb op internet en GoT gezocht maar ik kan er niks over vinden. Het toestel is niet nieuw meer ( 2,5 jaar oud ofzo ).

Weet iemand wat dit is? Kan ik binnenkort rook verwachten? :+

Het geluid wordt steeds luider en het komt vaker voor, en de laatste tijd begint het irritant te worden.

Wat me opgevallen is dat het het ergste is wanneer er veel zwart in het beeld komt ( een aftiteling bijv. ).

Ik hoop dat het niks ernstigs is, want garantie heeft ie niet meer geloof ik.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:10
Het toestel heeft denk ik een interne voeding. Een plasma verbruikt bij lichte scènes in een film veel meer dan bij donkere scènes in een film, terwijl een LCD TV een constant verbruik heeft (daar moeten de pixels constant aangestuurd worden naar kleur, of ze nou zwart zijn of niet). Bij een plasma is het dus zo dat de stroompjes bij een lichte scène naar méér pixels gaan om het gas een andere kleur te moeten geven, terwijl bij donkere scènes er maar weinig stroompjes gestuurd hoeven te worden voor hetgeen dat licht van kleur is, een pixel is immers al zwart bij een plasma, bij een donkere scene hoeft er maar heel weinig stroom toegevoerd te worden voor dat beetje kleur dat er moet zijn.

Gezien jij dus zegt dat het vooral bij aftitelingen plaatsvind, lijkt mij dat dat dan een vooral zwart beeld is met in het midden wat lichte letters die voorbij komen.

Mijn vermoeden is dat de interne voeding (omvormer) van niet zo'n geweldige kwaliteit is, en langzaam aan het afsterven is (gezien het dus steeds erger wordt). Maarja daarin kan je geen bevestiging krijgen, want anders moet je de TV open maken wat je garantie dus weer zou laten vervallen, en zowiezo is het niet zo verstandig om een voeding open te gaan maken.

Mijn advies: neem contact op met de Panasonic service-afdeling en leg het probleem voor, misschien willen ze hem wel omruilen voor een nieuwe of refurbished. Zo niet; dan kan je er misschien wel een maand op wachten tot hij er een keer (echt) mee op houdt.

EDIT: dit is dus mijn VERMOEDEN, ik weet niet of mijn vermoeden klopt... iemand anders die er meer vanaf weet misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Jorn1986 op 05-07-2008 16:46 ]