• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
Na minstens 8 jaar vaak op GoT van alles gelezen te hebben heb ik me nu toch echt moeten registreren :).

Afijn.Ik ben onlangs overgestapt op Adobe Illustrator CS3, een programma die ik vaak gebruik, voor onder andere het vectorizen van foto's; voorbeeld:

[img]http://www.[/img]

Zoals we zien zitten hierin heel erg veel transparante layers (dit voorbeeld van nog mee). Maar het irritante is dat de nieuwe CS3 mijn transparantie-instelling vergeet. Voorheen in Illustrator 9 maakte ik met de pen tool een vlak aan en stelde de transparancy in op bijv. 15%, en als ik dan aan een nieuw vlak begon 'onthoudde' Illustrator mijn transparancy en was het nieuwe vlak ook al 15%. In CS3 is dit niet het geval, en dat irriteert me tijdens het vectorizen matenloos! Echt een psychologische barriere om lekker een aantal uren achter elkaar aan een geesteskind te kunenn werken.

Zelf heb ik in het NL & Engels gegoogled naar een mogelijke oplossing en binnen Illustrator alles gecheckt, maar tevergeefs. Weet iemand een oplossing ?

Be the change you want to see in the world

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
Los van het feit dat het natuurlijk 'onthield' is :P vraag ik me af waarom je alles een transparantie geeft?
Veel illustratoren nemen in plaats daarvan gewoon een uitgebreider kleurenpallet. Ik zie wel dat je veel transparantie gebruikt in de afbeelding hierboven wat niet 123 na te doen is met volledig ondoorzichtige vlakken. Maar wil je later printen/drukken dan is het vooralsnog nog steeds verstandig om transparantie te vermijden.
Persoonlijk is het me nog niet opgevallen dat Illustrator CS3 dit vergeet. Gradienten worden ook onthouden, dacht ik.

Gevonden:
Ga naar je Appearance palet. Hier staat linksonder een iccontje van wat rondjes. Hier kan je instellen of elk volgend object default settings krijgt of overerft (inherit)!
Uit de help:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BOF2BgTqdYImyD99MJfLm13m/full.png

[ Voor 20% gewijzigd door Savantas op 07-07-2008 14:09 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• andromedaan
Savantas, heel erg bedankt!!! Dit is een opluchting zeg :)

Toevalligerwijs kan ik het niet testen omdat mijn Illustrator nu plotst een foutmelding geeft bij het starten (The operation cannot complete because of an unknown error [PARM]), maar dat terzijde, hier kom ik wel uit.

Klopt inderdaad dat met printen heel veel transparancyvlakken soms eng is, maar het is meestal niet voor printdoeleinden. Ik heb in het verleden ook met niet-transparante vlakken gewerkt. Maar bij sommige ontwerpen kan je eigelijk niet anders. Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door andromedaan op 13-07-2008 19:30 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
Als illu niet meer op wil starten moet je even de prefs weggooien (in Windows onder c:\Documents and Settings\username\Application Data\Adobe\... en dan alles in de Illustrator map weggooien, of even ergens anders zetten voor backup) en Illu weer opstarten.

Hmm, dat lijkt me inderdaad niet te doen. Ik neem aan dat je met een tablet werkt?

[ Voor 14% gewijzigd door Savantas op 09-07-2008 15:20 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• andromedaan
Jazeker, zonder Wacom zou ik geen dag overleven. Maar tijdens het vectorizen prefereer ik eigelijk de muis. Met de muis kan ik veel sneller gecoördineerd klikken, en dat is bij een klikfrequentie van zo;n 2 per seconde heel handig :).