[Ubuntu 8.04] Geen geluid uit laptopspeakers meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds een aantal dagen Ubuntu 8.04 op mijn Acer 5920 geïnstalleerd en ben er zeer tevreden over. Echter er is een klein probleem: Het geluid uit de laptopspeakers deed het zonder problemen, totdat ik een headphones aansloot waardoor (gewenst) het geluid slechts nog via de headphones te horen was. Ik had de laptop in slaapstand gezet met de stekker er nog in. Nadien weer aangezet (intussen de stekker eruit gehaald) en sindsdien krijg ik geen geluid meer uit de laptopspeakers.

Alleen de koptelefoon werkt nu nog. Het is geen mechanisch/hardware probleem, omdat mijn Windows-installatie wel correct reageert op het insteken en uithalen van een headphone stekker. Ik krijg het niet gefixt onder Ubuntu.

Wie heeft een idee hoe ik dit moet oplossen? Ik ben nog niet echt een Linux/Alsa "held" maar de volgende output krijg ik nog wel op het scherm:

code:
1
2
$ lspci -v | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
$ cat /proc/asound/oss/sndstat 
Sound Driver:3.8.1a-980706 (ALSA v1.0.16 emulation code)
Kernel: Linux ferdyacer 2.6.24-19-generic #1 SMP Wed Jun 18 14:43:41 UTC 2008 i686
Config options: 0

Installed drivers: 
Type 10: ALSA emulation

Card config: 
HDA Intel at 0xf3600000 irq 22

Audio devices:
0: ALC883 Analog (DUPLEX)

Synth devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Midi devices: NOT ENABLED IN CONFIG

Timers:
7: system timer

Mixers:
0: Realtek ALC888

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-12-2023
Voordat ik mijn hersens ga proberen te gebruiken: Staan alle volume regelingen open? Het gnome volume appletje verbergt standaard veel, probeer ze eens allemaal op je scherm te toveren.

Kijk voor de zekerheid op de commandline eens naar "alsamixer" die laat standaard alles zien (horizontaal scrollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

is een veel vorkomend probleem, zoals google zegt. Heb het zelf ok een paar keer voor wat vrienden moeten doen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

gelukkig niet voor niets gebookmarked ;)

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
microsofty710 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 00:36:
Voordat ik mijn hersens ga proberen te gebruiken: Staan alle volume regelingen open? Het gnome volume appletje verbergt standaard veel, probeer ze eens allemaal op je scherm te toveren.

Kijk voor de zekerheid op de commandline eens naar "alsamixer" die laat standaard alles zien (horizontaal scrollen).
Ze zijn allen ge-unmute. Daar ligt het dus niet aan.
Blonde Tux schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 00:40:
is een veel vorkomend probleem, zoals google zegt. Heb het zelf ok een paar keer voor wat vrienden moeten doen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

gelukkig niet voor niets gebookmarked ;)
Bedoel je de startpost of een bericht in het topic zelf? Bij stap 1 in de startpost krijg ik namelijk een succes, waarna ik naar de Alsamixer sectie wordt gestuurd...

Helaas nog niet opgelost nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-12-2023
Een relevante zoekterm is misschien "jack sense".

Het kan dat niet helemaal het goede geluidskaart model is geselecteerd waardoor jack sense niet (meer) werkt.
misschien vind je hier wat: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765867

Kijk ook eens of je misschien in je volume regeling een jacksense 'switch' heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DusHmaniac
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09-2022

DusHmaniac

Boe!

staan al je kanalen ingeschakeld in je alsa mixer? ga eens naar edit->preferences en kijk of alle relevante kanalen zijn ingeschakeld.

All your base are belong to Chuck Norris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeer tricky, er was inderdaad een verborgen kanaal genaamd "surround". Deze bepaalt het geluid van de speakers afzonderlijk van de headphones. Toch over het hoofd gezien blijkbaar...

Enige wat nu nog handig zou zijn is het automatisch dempen van dit kanaal zodra er een headphone wordt aangesloten. Hier staat inderdaad genoeg informatie over in de bovenstaande link, alsmede als je zoekt op "jack sense intel hda". Ik ben nog even aan het prutsen...
Pagina: 1