Toon posts:

Diskmanagement herkent raid niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb wat zitten zoeken in de raid faq en wat topics maar ik kan het niet vinden. Zal vast wel ergens besproken zijn maar er zijn zoveel topics dat ik niet weet waar ik het kan vinden. Ik heb voor het eerst een raid 0 array gemaakt met 2 verschillende 320 gig schijven. Ik heb in intel storage matrix op de boot utility 2 volumes gemaakt van allebei zon 300 gig. Op de ene is windows vista64 geinstalleerd, de andere zie ik nog niet bij deze computer staan. Dus ik ging naar disk management en daar ziet hij de c schijf als simple volume terwijl dit striped zou moeten zijn? Ik heb ze wel allebei als striped aangegeven in de utility. En als ik de andere disk wil bekijken moet ik het volume initialiseren als master boot record of als guid... Maar ik heb geen idee of ik dit nu moet doen. In het programma intel storage matrix ziet hij de beide volumes overigens wél alleen daar kan ik niks formatteren.

Hoe krijg ik beide volumes beschikbaar?

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 18:35 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 22:16
Je vergist je waarschijnlijk tussen de fysieke schijven en de volumes die je hebt aangemaakt. Om het simpel uit te leggen, je hebt via de Intel Storage Matrix je beide schijven van 320gb tot 1 schijf van 640gb gemaakt (dit is raid0). Ververvolgens maak je 2 volumes aan op die raid0 schijf van 640gb. Hiervan is er 1 geformateerd onder Vista64, de andere moet nog gebeuren.
Windows ziet die volumes als "aparte schijven", niet als de echte schijven in je pc.

Succes er mee.

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
Bij intel storage manager vroeg hij om een volume te maken en een capaciteit. ik dacht dat dat voor de partities was. Of had ik daar gewoon 1 volume moeten maken en dan vervolgens in windowsinstall partities moeten maken?

Ze staan nu allebei als simple volume in disk management. Maar daar kun je ook de optie kiezen om striped te doen alleen die is grijs.. Vind dat zo gek. Hij draait dus wel in raid nu dan?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 18:50 ]

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 22:16
Yep, hij draait nu wel in raid0. De optie striped is uitgeschakeld, want Vista herkent hem wel als raid, alleen geeft dat niet aan. Als je wel striped zou kunnen kiezen, zou je raid op raid hebben.

Laurens-Jan Merkx

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok bedankt.

Maar je kan op een niet raid setup toch geen striped volumes maken? Het leek mij logischer dat als je raid hebt ingesteld op je moederbord en zo'n volume hebt gemaakt dat dit dan in vista wordt weergegeven als een striped volume... Naja anyway, it works.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 00:50 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Er is een verschil tussen de RAID die je hebt ingesteld in de ISM en die je kunt instellen in Windows. De laatste is namelijk Software RAID, iets dat je met 2 schijven alleen in Windows kan regelen. De ISM werkt op een lager niveau, en presenteert aan de hand van je instellingen een aantal schijven aan Windows. Omdat je in de ISM 2 volumes hebt aangemaakt, zie je die 2 ook als aparte schijven in Windows. Je had daar ook voor 1 volume kunnen kiezen, en dan zelf een andere partitieindeling kunnen maken.

Windows herkent je raid volumes dan ook als Simple, omdat het geen Windows RAID is.
Pagina: 1