Ik wil een nieuwe camera met (ik weet het, het is vloeken in de kerk
) zoveel mogelijk megapixels maar dan wel met zo min mogelijk ruis. Als enigzins geinformeerde leek lijkt me dan dat ik éérst naar de grootte van de sensor moet kijken en dan pas naar het aantal megapixels.
Aangezien hier echter veel ervaren digitale camera gebruikers rondhangen is mijn vraag eigenlijk beter te verwoorden als:
Wat is de optimale Sensor - MegaPixel verhouding?
Is de mate van ruis nog ergens anders van afhankelijk, behalve exemplarische verschillen?
Ook wil ik graag een lens met veel lichtopbrengst, dus geen compactcamera.
Het budget is tot € 800,- maar daar verwacht ik dan wel een instap-DSLR voor.
Het hoeft echter geen DSLR te zijn, dus daar wil ik óók niet op voorhand op selecteren.
Ik heb het WikiPedia Image sensor format artikel gelezen, maar dat gaat ten eerste over hele dure camera's (full frame is volgens mij 'iets' boven mijn budget
) en ten tweede staat er alleen neutrale info in en geen waarde oordeel over de kwaliteit of hoeveelheid ruis.
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar tips hoe/waar ik moet zoeken naar deze criteria? Ik wil best zelf gaan zoeken, maar op de meeste sites die ik heb gezien moet je eerst op andere criteria dan sensorgrootte selecteren.
Aangezien hier echter veel ervaren digitale camera gebruikers rondhangen is mijn vraag eigenlijk beter te verwoorden als:
Wat is de optimale Sensor - MegaPixel verhouding?
Is de mate van ruis nog ergens anders van afhankelijk, behalve exemplarische verschillen?
Ook wil ik graag een lens met veel lichtopbrengst, dus geen compactcamera.
Het budget is tot € 800,- maar daar verwacht ik dan wel een instap-DSLR voor.
Het hoeft echter geen DSLR te zijn, dus daar wil ik óók niet op voorhand op selecteren.
Ik heb het WikiPedia Image sensor format artikel gelezen, maar dat gaat ten eerste over hele dure camera's (full frame is volgens mij 'iets' boven mijn budget
Ik ben dus voornamelijk op zoek naar tips hoe/waar ik moet zoeken naar deze criteria? Ik wil best zelf gaan zoeken, maar op de meeste sites die ik heb gezien moet je eerst op andere criteria dan sensorgrootte selecteren.