Laptop hoger energieverbruik bij RAM en HD upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik heb een vijf jaar oude Toshiba laptop die het nog prima doet. Hij heeft echter slechts 512MB Ram en een HD van 60 GB. Voor ongeveer 200 euro kan ik die upgraden naar 2GB RAM en een 250 GB HD.

Mijn vraag: gaat een laptop meer energie verbruiken als je meer RAM of een grotere HD installeert?

Alvast hartelijk dank,

Harrie.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Mijn advies is: denk er nog even goed over na voor je 200 euro investeert in een laptop die waarschijnlijk ook maar 200 euro max. waard is nog..
Het klinkt misschien afgezaagd, maar je kan beter een nieuwe kopen van 400/500 euro, daar heb je ontzettend veel meer prestatiewinst mee. Als je je huidige laptop weet te verkopen, hoeft het nauwelijks meer geld te kosten.

Antwoord op je vraag: waarschijnlijk wel, maar of het zoveel meer is dat je daar iets van merkt, ik denk het niet.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

Gamer

Electrified

200 Euro ?
Voor 100 max mag je dit kosten.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Har
Ja, dat is natuurlijk ook een optie. De specificaties van de oude + upgrade verschillen echter niet veel van die van een nieuwe. Omdat ik denk dat ik er nog nauwelijks 150 euro voor krijg, en de nieuwe die ik echt wil meer kost dan 200 + 150 euro, kijk ik eerst of een upgrade wat kan worden. Bovendien lijkt het me leuk zo'n ding eens open te schroeven.

Harrie

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

HarrieFrericks schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:49:
De specificaties van de oude + upgrade verschillen echter niet veel van die van een nieuwe.
:X

Als je alleen naar hoeveelheid geheugen en harddisk kijkt niet nee, maar dat is maar klein deel van het verhaal..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

Gamer

Electrified

Tenzij je natuurlijk op ebay of andere verkoopsites een CPU upgrade ook kan scoren.
Dan kan een upgrade wel veel uitmaken natuurlijk.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Har
Gamer schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:45:
200 Euro ?
Voor 100 max mag je dit kosten.
Een Corsair 1GB module kost ongeveer 44 euro (per stuk).
Een WD 250GB IDE HD ongeveer 68 euro.

Samen dus 156 euro ex verzending

Harrie

Verwijderd

Wat zijn in hemelsnaam de rest van de specificaties van die laptop?

Want een oud P4 Mobiletje heeft niet zoveel aan 2GB mem. tegende tijd dat je zulke intensieve geheugen taken gebruikt zit je al zonder cpu cycles, lijkt me.

5 jaar = end of life van de meeste computer systemen. (zeker ook nog DDR-SD?)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 16:11 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39
En dan heb je goed geheugen en geen DDR1 terwijl je misschien SDRAM hebt? Post in ieder geval eens het typenummer en de specificaties van je laptop want hier kunnen we weinig mee.

Daarnaast heb je nu geen garantie meer, zal je behuizing wel versleten zijn en zitten er misschien wel kuren aan te komen.

Upgraden in zo'n oude laptop lijkt me echt absoluut niet verstandig. 200 euro is heel veel geld en een Pentium 4 of AMD Athlon XP-M die daar hoogstwaarschijnlijk in zit gaat nooit echt gebruik maken van 2GB gok ik. Daarnaast is het nog maar de vraag of je BIOS het ondersteund... Dan zit je verder nog met oude dingen zoals gebrek aan DVD brander waarschijnlijk en een Accu die versleten is.

IMO, gebruik de laptop zoals ie nu is zonder upgrades en rag hem lekker af. Haal desnoods wat 2e hands RAM oid. Je zou hier nooit meer als 50 euro in willen steken.

Maar zoals hierboven, 5 jaar is gewoon end of life, zeker voor een laptop. Alleen een hele goedkope 2e hands upgrade is nog te overwegen mocht de laptop of desktop nog worden gebruikt. Maar een echte upgrade zoals deze had 2 jaar geleden al moeten worden gedaan om het te kunnen verantwoorden wat mij betreft.

Of, koop een nieuwe en voor 450 euro heb je een hele leuke:
pricewatch: Toshiba Satellite A210-1AH

1.9GHz Dualcore, 2GB Ram, 160GB HDD, Windows Vista HP, 2 jaar garantie, DVD brander en dus een brand new laptop.

* GENETX vraagt zich echt af wat je in hemelsnaam dan nog met zo'n oud barrel wil proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 04-07-2008 16:16 ]

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:53

koe161

koe(c)

Wat van belang is, zoals hierboven al gezegd, wat zijn de specificaties.

Geheugen: SDR, DDR, (DDR2)
Oudere laptop dus waarschijnlijk SDR, wat wel prijzig zal zijn.

Harddisk : IDE, SATA
Oudere laptop dus waarschijnlijk IDE, welke mogelijk niet in 250Gb is??

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

• Har
Haan schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:55:
[...]

:X

Als je alleen naar hoeveelheid geheugen en harddisk kijkt niet nee, maar dat is maar klein deel van het verhaal..
Ik zit net de rekensnelheid van een wiskundig programma te vergelijken met mijn Desktop Quadcore. De Quadcore is slechts 60% sneller dan mijn vijf jaar oude laptop. Dus dat valt in ieder geval reuze mee.

harrie

• GENETX
HarrieFrericks schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:17:
[...]

Ik zit net de rekensnelheid van een wiskundig programma te vergelijken met mijn Desktop Quadcore. De Quadcore is slechts 60% sneller dan mijn vijf jaar oude laptop. Dus dat valt in ieder geval reuze mee.

harrie
Waarschijnlijk zit je 1 core van je Quadcore te stressen omdat je wiskundige programma niet om kan gaan met de andere 3 cores. Dus dan zou een singlecore variant al 60 procent sneller zijn, een dualcore dus 60+160= 220% en een Quad zelfs 60+(3*160)= 540%. Maar ook dit si weer gokken want je zegt helemaal niks. WAT VOOR WISKUNDIG PROGRAMMA heb je. MathCAD?, en welke versie dan? :X

Nogmaals: Post de het typenummer van je laptop en de specificaties, dan kan ik je zo zeggen hoeveel sneller zo'n nieuwe laptop zou zijn

[ Voor 17% gewijzigd door GENETX op 04-07-2008 16:23 ]

• Har
Specificaties zijn als volgt:

- Type: Satellite SM30-742
- CPU: Pentium M 1,7 GHZ
- 512 MB RAM
- 60 GB HD
- DVD Brander
- SD slot
- Wlan
- 1280x800 scherm
Verder: 400MHz FSB met 855 Chipset. DDR 333 (PC 2700).
Voor zover ik dit alles heb kunnen achterhalen.

Harrie.

• Har
GENETX schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:21:
[...]

Waarschijnlijk zit je 1 core van je Quadcore te stressen omdat je wiskundige programma niet om kan gaan met de andere 3 cores. Dus dan zou een singlecore variant al 60 procent sneller zijn, een dualcore dus 60+160= 220% en een Quad zelfs 60+(3*160)= 540%. Maar ook dit si weer gokken want je zegt helemaal niks. WAT VOOR WISKUNDIG PROGRAMMA heb je. MathCAD?, en welke versie dan? :X

Nogmaals: Post de het typenummer van je laptop en de specificaties, dan kan ik je zo zeggen hoeveel sneller zo'n nieuwe laptop zou zijn
Mathematica 6.0.2.0. Volgens mij ondersteunt die meerdere cores.

• GENETX
http://www.notebookcheck....&search=&sort=3dmark06cpu

De nieuwe CPU scoort 1330 punten in 3Dmark06 CPU, je oude is daar niet mee getest. Een andere Pentium-M op 1,7GHz scoort net geen 700 punten. Maar jij hebt een ouder en minder model dus ga er maar van uit dta je een CPU hebt die 2x zo snel is. Je desktop quad zit waarschijnlijk rond de 4000 punten (Intel C2Q QX6700 staat ook in die lijst). Dat is dus een dikke 5,5x zo snel.

Mathematica ondersteund zo te lezen idd meerdere cores. Maar waarschijnlijk is dat neit goed geoptimaliseerd voor een quadcore of is het programma te licht om je quad echt te laten zweten, want die is toch echt behoorlijk sneller.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 04-07-2008 16:31 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:50
waarom een grotere HD? Ik zou er eens 1gig aan geheugen bijprikken, dan moet het allemaal wel weer soepel lopen, gewoon een externe hd erbij en gaan.

Was voor 5 jaar geleden redelijk high-end, nu zeker nog goed bruikbaar voor internetten/word. Geheugen is echter wel wat krap.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Har
GENETX schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:21:
[...]

Waarschijnlijk zit je 1 core van je Quadcore te stressen omdat je wiskundige programma niet om kan gaan met de andere 3 cores.
Ik heb het nog even nagegaan. In Taakbeheer zie ik twee van de vier cores sterk oplopen. De totale processor belasting blijft echter op 25% hangen.

Harrie

• GENETX
Zoals ik dus al zei, het programma kan die quad toch niet van voldoende belasting voorzien :+

Maar dat is genoeg offtopic/ Ik zou je willen aanraden om goed na te denken hoe verstandig het is om zoveel in een oude laptop te investeren. Studenten moeten op dit moment ook weer een laptop hebben en jou laptop is blijkbaar in een goede staat. Aangezien je ook nog een Pentium-M hebt kun je er nog aardig wat voor krijgen volgens mij.

Zie marktplaats maar, als ik zoek op "Pentium M" dan zie ik allemaal vergelijkbare laptopjes rond 300 euro!

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 04-07-2008 16:44 ]

• Har
GENETX schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:43:
Zie marktplaats maar, als ik zoek op "Pentium M" dan zie ik allemaal vergelijkbare laptopjes rond 300 euro!
Je hebt gelijk, had ik me niet gerealiseerd, die 300 euro.

Even een heel andere vraag: is een harde schijf bij verkoop nou echt goed te saneren (plus daarna natuurlijk een nieuwe installatie) of kan ik beter een nieuwe HD voor 45 euro kopen en die erin zetten?

Harrie.

• GENETX
Ohja, je kan een hardeschijf compleet wissen. Als je het goed wilt doen kun je hem zelfs wel met een programma een aantal keren willekeurige 1-en en 0-en laten schrijven. Dan valt er echt niks meer te recoveren.

• Har
GENETX schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:06:
Ohja, je kan een hardeschijf compleet wissen. Als je het goed wilt doen kun je hem zelfs wel met een programma een aantal keren willekeurige 1-en en 0-en laten schrijven. Dan valt er echt niks meer te recoveren.
Ik heb laatst gelezen dat je een harde schijf alleen maar echt kunt saneren als je hem fysiek laat versnipperen. Ook met DoD protocollen gewiste schijven zijn dus niet geheel gesaneerd. Met de juiste apparatuur en deskundigheid zijn de gegevens nog terug te krijgen. Maar ik vermoed dat alleen de veiligheidsdiensten over dergelijke methoden kunnen beschikken, en niet de doorsnee tweedehands-laptopkoper. Maar een prettig idee vind ik het toch niet echt.

Harrie.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:51
Om nog in ieder geval iets op je originele te zeggen: een nieuwe HD is waarschijnlijk een stuk zuiniger, meer geheugen zal -denk ik- minder zuinig zijn. Een wilde gok is dat het gecombineerd zuiniger zal zijn.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 20:33
HarrieFrericks schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:11:
[...]

Ik heb laatst gelezen dat je een harde schijf alleen maar echt kunt saneren als je hem fysiek laat versnipperen. Ook met DoD protocollen gewiste schijven zijn dus niet geheel gesaneerd. Met de juiste apparatuur en deskundigheid zijn de gegevens nog terug te krijgen. Maar ik vermoed dat alleen de veiligheidsdiensten over dergelijke methoden kunnen beschikken, en niet de doorsnee tweedehands-laptopkoper. Maar een prettig idee vind ik het toch niet echt.

Harrie.
Als je dat een 10x laat draaien, mag de tweedehands laptopkoper wel een paar 10 000 eurotjes uitgeven als hij echt info ervan wilt halen ;)
Het zou mij verwonderen dat er op die HDD informatie staat die een HDD versnippering verdiend

• Har
misterdoom schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:56:
[...]

Het zou mij verwonderen dat er op die HDD informatie staat die een HDD versnippering verdienen...
Die staat er niet op.Het ging mij meer om het idee.
Pagina: 1