[WC] Een goede waterkoeling set

Pagina: 1
Acties:

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
Hallo mede tweakers,

Momenteel heb ik een QX6850 overgeclockt. (warm beesje 65nm)
deze draait momenteel op de FSB van 1600 en 3,2Ghz.
Idle wordt deze erg warm (56°C) en stressed wordt deze nog veel warmer. (@100% 70°C +)
Mijn mainboard heeft ook de optie voor waterkoeling (maximus extreme) en de chipset wordt ook wel redelijk warm (logisch als er een waterkoeling aansluiting op zit en geen fan 8)7 )
de chipset heeft een aansluiting van 3/8 of 1/2

Ik zoek gewoon een goede set waar ik nog lang mee voor uit kan en waarmee ik later kan upgraden.
Helaas heb weinig ervaringen met waterkoeling vandaar dat ik jullie mening vraag. 8)

De bedoeling is om eerst de processor en de chipset te koelen en later de videokaart en de overige hardware.

De kast waar alles in moet komen is de Coolermaster Cosmos S. (al in bezit)
hier past mooi een 3x 12cm rad in.

Als radiator is mijn keuze gevallen op de Black Ice GT Xtreme 360 1/4" schroefdraad.

Als processor block is mijn keuze gevallen op de D-Tek FuZion uitwisselbare 1/4" schroefdraad
of de D-Tek FuZion V2 1/4" schroefdraad (ik zie dat de v1 niet meer echt leverbaar is)

De pomp: ik heb al veel gezocht, topic's doorgelezen maar ik ben niet echt tot een conclusie gekomen.
De pomp moet niet hoorbaar zijn en veel water verplaatsen.
Deze 2 pompen lijken mij wat:

Laing DDC-3.2 DC 3/8 (ik zie nergens dat de 3.2 versie leverbaar is....)
Laing DDC-3.1 DC 3/8 600 liter / uur
Laing D5-MCP655 12V 1/2 1200 liter / uur (dubbele) en in 5 standen regelbaar

nou, dan kom ik bij het Reservoir: de swiftech micro wordt vaak aangeraden op tweakers
Swiftech MCRES-MICRO 3/8" en1/2"
of een Bay Reservoir. dit lijkt me wel gemakkelijk

de slang: op tweakers heb ik gehoord over Tygon slangen
dit lijkt me wel wat
de maat 3/8" of 1/2"

de slang klemmen: ik ben niet echt kapot van deze slang klemmen
http://highflow.nl/image....ype=detailed&image_id=416

ik heb liever deze
http://highflow.nl/image....ype=detailed&image_id=223
of deze door middel van een schroef fitting

de onderdelen mogen van verschillende winkels komen (als dat nodig is)

Als jullie nog goede ideeën hebben zijn die natuurlijk welkom _/-\o_

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eigenlijk weinig op aan te merken op wat je al uitgezocht hebt. Rad is prima en CPU blok zou ik ook niet veranderen. De rad is ook prima voor CPU/GPU/Mobo.

Een 600l/u Laing is al meer dan voldoende dus die 1200 liter zou ik niet nemen. Een bay-reservoir is niet echt aan te raden ivm ontluchten en vullen. De Swiftech Micro is wel een erg goed reservoir en die zou ik dan ook nemen.

Qua slangen zou ik voor Tygon 8x1,5 gaan. Dat is 8mm binnen en 11mm buiten diameter. Let er wel op of die ook op je moederbord passen zonder problemen.

Qua koppelingen zou ik voor schoefkoppelingen gaan, dat zijn die dingen met zo'n ring die je aandraait. Het mooie aan die dingen is dat als je ze vast hebt zitten, ze ook echt muur vast zitten. Je kan dan aan de slangen gaan trekken en nog gaat het niet los. Je kan er alleen misschien wat problemen mee hebben dat de slang mee gaat draaien tijdens het vast maken, maar dan kost het je alleen iets meer tijd, is verder niet echt een probleem. Voor Tygon slangen moet je ook Tygon koppelingen hebben, normale 8x1 koppelingen passen niet.

Die set heeft er geen enkel probleem mee om je CPU en moederbord goed koel te houden. Later een GPU blok er bij is ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 04-07-2008 19:58 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
Bedankt voor je antwoord Pilatus
Sorry voor de late reactie

Ik zat te denken aan de Laing D5-MCP655.
Deze pomp kan je namelijk instellen in 5 standen.
Dit lijkt mij gemakkelijk en dan gebruik ik gewoon stand 4 en 5 niet.
Het enigste probleem is dan dat ik een verloopstuk moet hebben van 1/2 naar de slang..

De slang:
De slang die je had aanbevolen heeft een binnen diameter van 8mm.
De Chipset heeft een 3/8'' aansluiting en dat is ongeveer 9,5mm.
Verder zitten er nog verloop stukjes bij naar 10mm, en naar 1/2''
Voor de tygon slang zitten er geen kopelstukjes bij. die moet ik nog aanschaffen.

Ik denk dat het gemakkelijker is om de slangen te veranderen naar 10x1,5. de maat weet ik daar niet van maar dat zou 10mm intern zijn. dat past dus perfect op de chipset.

Voor de radiator heb ik dan 2x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 10x1,5 nodig (2x)

Bij de D-Tek zitten ook 1/4'' verbindingen. Ik denk dat ik hier geen schroef verbinding op kan krijgen.
ik denk dat ik daar deze bij nodig heb TFC Herbie Clip / Slangklem (3/8) kunststof

Het zou mooi zijn dat er bij de Swiftech MCRES ook gewoon schroef koppelingen op passen.
Ik weet niet of dat dat kan.

Advies / commentaar is welkom _/-\o_

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs