Gebruik van DFS op laptops in remote locaties*

Pagina: 1
Acties:

• SIGIBONANZA
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-02-2022
Ik heb volgend probleem:

Ik maak sinds kort gebruik van DFS. Alles werkt goed voor onze gebruikers op het bedrijfsnetwerk maar voor onze laptop gebruikers zijn er toch problemen opgedoken.

Onze laptop gebruikers die via de LAN zijn geconnecteerd hebben geen enkel probleem met DFS. Zij krijgen onmiddellijk de persistent netwerkmappings te zien als zij bijvoorbeeld dubbel klikken op "My Computer".

Maar wanneer dezelfde laptop gebruiker thuis zijn laptop opstart en "My Computer" probeert te openen, duurt het zeer lang (ongeveer 30 sekonden) voordat hij de weergave ziet van "My Computer". Ik maak dan wel geen gebruik van VPN of een andere verbinding met het bedrijfsnetwerk. Dit zou volgens mij toch moeten kunnen.
Dit probleem heb ik alleen als ik mijn netwerk mappings gebruik via DFS. Wanneer ik \\server\share gebruik heb ik geen problemen.

Ik heb heel wat opzoekingen gedaan maar ben nog niet tot een oplossing gekomen.
Hebben jullie dezelfde problemen en hoe hebben je dit kunnen oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door SIGIBONANZA op 04-07-2008 13:37 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Off-line files.
Lekker professioneel trouwens, iets ongetest invoeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• iznogood
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij Xp ooit iets dergelijks gehad. Werd veroorzaakt door loze links (die wel bereikbaar zijn via het normale netwerk) op de desktop.

Just as Good

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 08:00

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Nogal wiedes, de explorer gaat helemaal uit zijn dak... Die zoekt zich rot naar persisten links die er niet zijn...
Niet echt professioneel lijkt me; je (of de systeembeheerder) had op zijn minst een ander profiel kunnen maken voor thuis/offline.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, dit had je met testen toch ook wel tegengekomen.. Waarschijnlijk gooit Offline Files inderdaad roet in het eten.
Verder heeft dit niets met PNS te maken maar meer met Windows Servers en Server-software

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je de mapping niet persistent maakt en je gooit hem in een logonscript. heb je het probleem niet.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou eventueel ook de drive mappings bij het uitloggen kunnen verwijderen. Meld een client zich dan thuis op z'n laptop aan dan gaat die laptop ook niet op zoek naar de niet aanwezige netwerk shares.

What is a logoff script and how can I use one?

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
meestal gebruik ik de speedup network browsing tool dat bij autopatcher er bij zat

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\RemoteComputer\NameSpace\{D6277990-4C6A-11CF-8D87-00AA0060F5BF}]

;AutoPatcher Detection
[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\AutoPatcher\Tweaks\Speed]
"speedupnetbrowsing"="20041230"

• SIGIBONANZA
Jullie hebben een punt dat dit naar boven moest komen tijdens het testen. En zeer uitgebreid getest hebben we maar we hebben niet getest op remote sites/laptops. Offline folders heeft hier niets mee te maken met het probleem dat ik heb.

Verder is het zo dat sommige van onze gebruikers ook zelf hun netwerk mapping persistent kunnen maken. Daar kan je als systeem administrator weinig aan doen. Verder is het zo dat ik deze wijze van werken heb mogen overerven. Adh van DFS wil ik stap voor stap er toch een structuut in brengen

Wij hebben een heel diverse gebruikers groep en het is jammer genoeg geen optie om via een logoff script netwerkmappings te verwijderen.

Is er nog iemand die dat fenomeen heeft bij DFS? Want zoals ik al melde heb ik probleem niet als ik een persistent share heb naar \\server\share.
Is er geen mogelijkheid in XP om ervoor te zorgen dat die bij het open van bv. My Computer" niet gaan kijken naar persisten links?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dutch2007 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:55:
meestal gebruik ik de speedup network browsing tool dat bij autopatcher er bij zat
En weet je ook wat het removen van die namespace doet? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SIGIBONANZA
Dan werkt alles normaal.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

alt-92 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:11:
[...]En weet je ook wat het removen van die namespace doet? :)
Dan zoekt explorer niet meer naar scheduled tasks op de netwerk server waaraan je connect.
Maar dat speelt in dit geval niet, want er is (nog) geen server om aan te connecten
offtopic:
ja, retorische vraag; toch maar beantwoord

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SIGIBONANZA
Dat is zo. Ik had ook al tweak gevonden op het internet ivm disable sheduled tasks. Maar dat heeft ook niet geholpen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mgoed, als je een DFS link (via een drivemapping) vast laat houden wordt er toch regelmatig gechecked op de TTL die op de DFS link aanwezig is.

Standaard verloopt die na 5 minuten, hebben jullie ook al een keer geprobeerd wat er gebeurt als je de time-oud verhoogt naar een veel grotere waarde als 10 uur (36000 sec.)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SIGIBONANZA
Na wat zoeken heb ik (denk ik toch) die setting aangepast naar 36000sec. En het resultaat blijft hetzelfde.
BTW deze setting moet je aanpassen op de dfs management server --> eigenschappen opvragen van uw namespace --> Referrals --> cache duration : 36000

Is het die setting die ik moet aanpassen?

• SIGIBONANZA
Ik stel mij volgende vraag bj deze topic:

Hoe komt het dat wanneer de mappings gecreerd worden via \\servername\sharename geen probleem vormen bij laptop gebruikers? En mappings gecreerd via \\dfsname\namespace wel een probleem geven. Dan duurt het ongeveer 25 sekonden alvorens "My Computer" scherm open gaat.

Wat is het verschil tussen beide methoden bij het openen van "MY COMPUTER"?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://blogs.technet.com/FileCab/

Je zou daar eens kunnen rondneuzen.
In ieder geval gaat een DFS client ook eerst een referral verifieren en opzoeken, tenzij de time-out nog niet verstreken is.
Als je DFS referer Server offline is (niet bereikbaar) heb je sowieso een TCP/IP timeout voordat je shell doorheeft dat er een I/O moet worden afgebroken.

• SIGIBONANZA
Alvast bedankt voor de input.
Ik zal via de technet link eens kijken of er iets te rapen valt.
Pagina: 1