Toon posts:

PC zomaar kapot, wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee weken geleden heb ik mijn pc afgesloten, en 12 uur later weer geprobeerd op te starten. Helaas, bij het opstarten werkte alle fans nog. Ik kreeg geen beeld, geen geluid, geen muislampje en geen numlock lampje. Stuk voor stuk alle hardware verwijderd en zo trok ik de conclusie dat mijn moederbord kapot leek te zijn.

Na een nieuw mobo gekocht te hebben en alles overgeplaatst te hebben gaf mijn pc ditmaal helemaal geen teken van leven, zelfs de fans draaiden niet meer. Bij het vervangen van mijn videokaart (een Geforce 6600 GT vervangen door een Geforce 4 pci) draaide mijn pc gewoon weer.
Aangezien mijn (drie jaar oude) voeding nog maar 11,489 volt gaf (op het 12 volt gedeelte) heb ik vandaag een nieuwe voeding aangeschaft om mijn videokaart toch nog maar eens te proberen. Helaas, weer geen leven.
Ik heb ook nog mijn nieuwe voeding geprobeerd in combinatie met mijn oude moederbord, maar toen kwam de oude fout weer boven drijven: wel fans, maar niks meer.

De conclusie die ik zelf hieruit trek (ik heb vrij weinig verstand van computers, maar toch enigzins gezond verstand) is dat mijn mobo en mijn videokaart spontaan zijn overleden. Aangezien ik dus vrij weinig weet van computers heb ik jullie hulp nodig.
Heeft iemand enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn? Een piekstroom die mijn mobo + videokaart heeft doen knappen?
Ik vind het in elk geval erg gek dat een computer die 12 uur uit staat, zomaar kapot kan gaan.

Heel hartelijk bedankt alvast voor de reacties.

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 14:55
Mijn persoonlijke ervaring is altijd: niet te snel nieuwe pc-zooi kopen.
Vroeger kocht ik altijd direct nieuwe onderdelen als iets niet werkte. Maar wat bleek: als ik het oude onderdeel in een andere pc stopte dat het wel gewoon werkte.

Met videokaarten en geheugen is dat makkelijker, en een moederbord lastig.
Het is inderdaad raar dat de pc na 12 uur 'opeens' niet meer werkt.

Wat tips, en dingen die je kunt proberen:

1: zorg ervoor dat je je hele pc 'stript'. Álle onderdelen eruit, alle kabels en alles eraf.
Leg je moederbord op een tafel (schoon) met een handoek eronder oid. Installeer alle onderdelen netjes achter elkaar. Gebruik eerst geen randapparatuur, dit kan ook voor problemen zorgen.

2: Probeer met behulp van een vriend en kennis, onderdelen uit te wisselen. Een HDD van mijn vriend werkte niet, ik had hem in mijn pc geprobeerd, hij werkte, en daarna werkte hij ook weer in zijn pc. (TIP: probeer je videokaart bij een ander persoon in zijn pc, deze kun je makkelijk verwisselen)

3: Maak alles schoon met behulp van een compressor (samengeperste lucht), dit kun je ook in een bus kopen bij de karwei/formido ofzo. Stof kan namelijk kortsluiting veroorzaken. Wees voorzichtig niet te dicht op je moederbord. En installeer de pc weer.

4: Een voeding die 11.489 volt geeft, hoeft niet direct kapot te zijn, deze waarde kan namelijk nog wel eens varieëren.

5: Zelf denk ik dat het je geheugen is, dit kan kapot gaan door bijvoorbeeld een statische spanning die veroorzaakt wordt door het aanzetten van je pc. Maar hou me hier niet op vast, het kan ook de processor zijn.

Probeer wat dingetjes, wees voorzichtig, en succes!

[ Voor 3% gewijzigd door pruimenpit op 04-07-2008 14:46 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Neem eens goed de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door (niet alleen doorlezen, maar ook daadwerkelijk uitvoeren :P).

Komt in principe overeen met wat Niek zegt, maar daar staat alles stap voor stap in en is een goede leidraad om te testen en tot een goed oordeel te komen.

Rail Away!

• Joran
  • Laatst online: 22-05 11:41

Joran

<3 natalee

Exact hetzelfde gehad!

Op de volgende pc:
ASRock K7VT400 pro
Athlon XP 2400+
2x 512 DDR-400 geheugen
Radeon x700 pro
Radeon 7000

Deze deed niks als ik de x700 pro erin had, deed alles als de 7000 erin zit!

Ik denk dat dit te maken heeft met dat modernere videokaarten RAM lenen van het systeem en dat mijn ram stuk was. Toen ik nieuwe ram erin geprikt had, deed de x700 namelijk alles weer.

Probeer je ram eens te testen op een andere pc!

Send me your gameboys

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ik denk dat dit te maken heeft met dat modernere videokaarten RAM lenen van het systeem en dat mijn ram stuk was. Toen ik nieuwe ram erin geprikt had, deed de x700 namelijk alles weer.
Onzin. Moderne graka's hebben gewoon hun eigen geheugen. Misschien dat je RAM gewoon kapot was en dat het daardoor niet werkte, of je had misschien een TurboCache exemplaar.

@ TS: gewoon de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, zoals al geopperd, staat alles in wat je kan testen en hoe, anders blijft het gissen.

• pruimenpit
  • Laatst online: 11-04 14:55
Probeer je ram eens te testen op een andere pc!
Ik denk echt dat je RAM geheugen het proberen waard is. Dit is heel gevoelig spul, dus het is een grote kans dat je geheugen niet goed werkt.
Als je misschien 2 of meer geheugen kaartjes hebt, kun je ook proberen 1 kaartje te proberen en dan telkens de andere...

• Joran
  • Laatst online: 22-05 11:41

Joran

<3 natalee

Bitage schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:23:
[...]

Onzin. Moderne graka's hebben gewoon hun eigen geheugen. Misschien dat je RAM gewoon kapot was end at het daardoor niet werkte, of je had misschien een TurboCache exemplaar.
Turbocache begon pas bij de geforce serie... dit is allemaal radeon. Misschien had het wel iets te maken met de AGP aperture-dinges.. maarja, oude troep allemaal inmiddels. Het geeft ook niet.

Send me your gameboys

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
jorann schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:26:
[...]

Turbocache begon pas bij de geforce serie... dit is allemaal radeon. Misschien had het wel iets te maken met de AGP aperture-dinges.. maarja, oude troep allemaal inmiddels. Het geeft ook niet.
Hoe ze het ook noemen bij ATi, HyperMemory ofzo. Het heeft iig verschillende benamingen gehad, maar beide reeksen hadden exemplaren die gebruik konden maken van het beschikbare systeem RAM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn videokaart geprobeerd in de computer van mijn broer. De fans draaien, maar zoals de eerste keer bij mij: geen numlock, muis, beeld, etc. Vervolgens wilden zijn pc, met eigen videokaart, ook een paar minuten niet meer opstarten, maar dat ter zijde.
Lijkt me duidelijk dat de videokaart dan echt kapot is (?)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 13:32 ]

Pagina: 1