• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 12:33
'Wat is het probleem? Gewoon een nieuwe fan kopen.' zullen jullie wel denken.
Jammer, maar helaas betreft het een laptop fan en heb ik dit door mijn eigen onhandigheid bereikt.

Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/9028/dscf0885es1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img92.imageshack.us/img92/2640/dscf0895ku0.jpg

Wat kan ik nu het beste doen:
1) Gewoon zo laten. Heeft het niet veel invloed op de koeling presestaties?
2) Vinnetje eraan lijmen. Raakt de fan dan niet uit balans omdat ie aan een kant zwaarder is, dus dat ie meer wrijving heeft?
3) Is dat motortje met vinnetjes mss een standaard formaat dat ik zo ergens kan kopen en dan in die omhulzing kan vervangen?
4) ...

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je zou het vinnetje ertegenover af kunnen breken :P Maar ik zou op zoek gaan naar een nieuwe fan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit ook een keer gehad bij een laptop en gewoon een normale fan in gezet. Ja, die koelt inderdaad iets minder maar dat is al een half jaar geleden en die werkt nog steeds prima (ook na 12 uur onder full-load).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-05 16:36
Het andere vinnetje niet afbreken, hij zit er namelijk niet direct tegenover. Ik neem aan dat hij het nog gewoon doet, en als je hem goed vastzet moet het toch niet zo'n probleem zijn. Dit is een klein vinnetje dus het lijkt mij niet echt heel erg uit te maken.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou die fan zsm vervangen. Bestellen kan bijvoorbeeld bij een webshop. Deze shop kwam ik laatst toevallig tegen. Let op, ik heb geen ervaring met deze webshop!

http://www.laptopfans.co.uk/

Als je ergens een ventilator weet uit te halen, ben ik wel benieuwd waarvandaan en wat dat kost. Als je dat dus zou willen posten, graag. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
acer fans zijn toch wel aan te komen?
Ik heb zelf via internet nog een nieuwe gevonden voor mijn 5603.

Welk type is dit?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Haan
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

soganta schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:17:
Wat kan ik nu het beste doen:
1) Gewoon zo laten. Heeft het niet veel invloed op de koeling presestaties?
2) Vinnetje eraan lijmen. Raakt de fan dan niet uit balans omdat ie aan een kant zwaarder is, dus dat ie meer wrijving heeft?
Als je het hele vinnetje weglaat, heeft dat meer invloed op de balans, dan een druppeltje lijm als je het ding weer vast lijmt ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• soganta
Dank voor de reacties _/-\o_
Fan komt van een NEC Versa P550, heb net ff het serienummer v/d fan ingevoerd op google en blijkbaar is het exact dezelfde als in een Packard Bell Easynote L4 :X top spul dus :P
Op die laptopfans.co.uk kan je er een kopen maar wel 80 pond incl. heastsinks.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Als je hem goed schoonmaakt dan is lijmen met een drupje goede seconden lijm prima te doen volgens mij...

Verwijderd

soganta schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:44:
Op die laptopfans.co.uk kan je er een kopen maar wel 80 pond incl. heastsinks.
80GBP voor een fan - heb je geld te veel of zo. 8)7

Je hebt het serie nummer van de fan + fabrikant
ga naar website van die fanmaker
check specs van dat ding en kijk of je een fan met die fans ook tegen komt bij of casemod-leveranciers, electronica zaak of in het assortiment van Papst.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Ik zou contact opnemen met NEC. Misschien sturen ze voor een kleine vergoeding een nieuwe fan.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Gewoon effe op ebay zoeken, ik heb er net 1 gekocht voor mijn Acer 5100. 20$ inc verzendkosten.

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 18:59
1) Als je het zo laat komt de draaiende fan niet in zijn magnetische rust positie waarin hij lang heel blijft
2) Met goede secondelijm terugplakken is een goede optie. Laat wel de boel een dag drogen buiten de laptop zodat je niet een verloren druppel seconde lijm in je laptop kan verliezen.
3) Motertje is wel standaard formaat, maar de stator zit meestal geintegreerd met dat grote stuk plastic. Fan is van het type centrifugaal pomp idee en kan je dus niet met een scheepsschroef idee vervangen. Platte vinnetjes vs. Kwart kom vinnetjes.
4) Fan heeft orgineel 13 vinnetjes, andere afbreken is geen optie. Dichts in de buurt kom je als je twee vinnetjes afbreekt zodatje een 3-4-3 opstelling krijgt, maar ook dat is minder. Ook kan je dan ook een irritant pulserend effect krijgen in je geluidsproduktie

mijn email is <username>@gmail.com.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Ik zou het blad er weer aan lijmen, met een tweecompontenten vullende lijm (epoxy dus). De onbalans zonder dat blad is groter dan met een druppel lijm.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Je zou ook een goede secondelijm kunnen gebruiken. Ik gebruik zelf altijd lijm met cyaanacrylaat, een zeer agressieve secondelijm die bijna overal op blijft plakken.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
kortom: of nieuwe fan regelen middels coulance en/of service of gewoon simpel weg lijmen dus....

• soganta
Update: navenant de reacties hier heb ik het vinnetje er eerst aangelijmd met secondelijm enlaten drogen. Toen alles ingebouwd en geboot, helaas brak het vinnetje af bij de eerste keer aanslaan van de fan :/
Daarna geprobeerd zonder vinnetje, dat was dus een regelrechte ramp; hij trilt telkens als de fan aan gaat en schakelt zichzelf na het inloggen uit wegen overhitting. :X
Ik ga dus een nieuwe fan zien te regelen.
Pagina: 1