Verwijderd
Of het de beste is, weet ik niet. Maar ik heb een Matrox G200 en die doet het zonder verpinken.
Geen, en de console output naar de seriele poort? Ofwel: het hangt er misschien wel vanaf wat je er mee wilt.
Matrox is een heel veilige keuze. Goed beeld, snel genoeg in 2D. Wordt al tijden ondersteund.
Als je 3D performance belangrijk vindt kun je een kaart met een nVidia chip nemen. Die worden nog niet door alle distro's ondersteund, maar wel door de meeste nieuwe.
Zoals vink al zegt, het hangt ervan af wat je ermee wilt. Op een server heb je inderdaad geen videokaart nodig (tenzij je BIOS niet wil booten zonder videokaart).
Waarschijnlijk zoek je een kaart die het goed doet onder XFree86, dat is de software die grafische kaarten aanstuurt onder Linux. Er worden ontzettend veel kaarten ondersteund, maar bij veel kaarten is de support onvolledig en kun je dus niet optimaal gebruik maken van de features van je kaart (acceleratie enzo). Bij Matrox en nVidia zit dat in ieder geval goed. Beide releasen ook hun eigen drivers voor Linux.
Ik had zelf een Matrox G200, beviel prima tot 'ie kapot ging. Nu heb ik een Diamond Viper 770 te leen (nVidia's TNT2 chipset), bevalt ook wel maar het beeld is iets minder scherp. Ik draai met 1 monitor 1024x768 in 24-bits kleuren, alleen 2D.
Als je 3D performance belangrijk vindt kun je een kaart met een nVidia chip nemen. Die worden nog niet door alle distro's ondersteund, maar wel door de meeste nieuwe.
Zoals vink al zegt, het hangt ervan af wat je ermee wilt. Op een server heb je inderdaad geen videokaart nodig (tenzij je BIOS niet wil booten zonder videokaart).
Waarschijnlijk zoek je een kaart die het goed doet onder XFree86, dat is de software die grafische kaarten aanstuurt onder Linux. Er worden ontzettend veel kaarten ondersteund, maar bij veel kaarten is de support onvolledig en kun je dus niet optimaal gebruik maken van de features van je kaart (acceleratie enzo). Bij Matrox en nVidia zit dat in ieder geval goed. Beide releasen ook hun eigen drivers voor Linux.
Ik had zelf een Matrox G200, beviel prima tot 'ie kapot ging. Nu heb ik een Diamond Viper 770 te leen (nVidia's TNT2 chipset), bevalt ook wel maar het beeld is iets minder scherp. Ik draai met 1 monitor 1024x768 in 24-bits kleuren, alleen 2D.
"This is the noise that keeps me awake."
Op m'n werkstation draai ik ook een TNT2, werkt prima moet ik zeggen. Zelfde beeldkwaliteit als onder Windows (uiteraard
), en die wordt vooral beperkt door m'n monitor, niet de videokaart. NVidia is behoorlijk goed bezig op het gebied van linuxdrivers.
Heb hier een GF2MX draaien op 1600x1200
geen idee of hij out-of-the-box ondersteund word, denk 't eigenlijk niet. maar lekker boeiend, dan installeer je 't toch zelf ff.
is piece of cake
geen idee of hij out-of-the-box ondersteund word, denk 't eigenlijk niet. maar lekker boeiend, dan installeer je 't toch zelf ff.
is piece of cake
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Als je voor compatibiliteit gaat en geen andere eisen hebt zou ik gaan voor een s3 trio/virge en/of een voodoo 1/2/banshee
want die drivers zijn open Source
want die drivers zijn open Source
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
Ik vind S3 kaartjes en ATi-kaartjes nog altijd een van de betere voor X, maar de goeie kaartjes daarvoor zijn allemaal een beetje oud (S3 ViRGE bv, of ATi Rage II).
Van de nieuwere kaartjes weet ik niet veel, maar de 2d beeldkwaliteit van die kaarten is volgensmij echt prut...
Van de nieuwere kaartjes weet ik niet veel, maar de 2d beeldkwaliteit van die kaarten is volgensmij echt prut...
M'n G400 wordt goed ondersteunt 
Heb alleen het Dual Head gedeelte nog niet uit kunnen testen
Heb alleen het Dual Head gedeelte nog niet uit kunnen testen
g400 MAX met dualhead, perfect!
Met DRI ben ik nog mee aan het stoeien
Met DRI ben ik nog mee aan het stoeien
Verwijderd
Ik heb ook gehoord dat 3DFX kaartjes perfect werken onder Linux. Glide wordt ook in vrijwel elk Linux spel ondersteunt dacht ik zo......
Ik heb hem zelf niet, heb zelf een S3Virge/DX die lekker draait
Ik heb hem zelf niet, heb zelf een S3Virge/DX die lekker draait
Ik heb een banshee, glide werkt 1 seconde en dan hangt linux (memory unprotected error ofzow???) voor 2d is hij wel goed en snel, maar ik zou toch voor een nvidia chip gaan, ben je veilig voor de toekomst.
If it ain't broken it doesn't have enough features
Draai je linux als server dan beveel ik echt een standaard S3 kaartje aan. Werkt echt altijd. (tenzij die kapot is
)
Pagina: 1