Verwijderd

Topicstarter
Hallo iederen,

Voor een opdracht van een opdrachtgever moet ik een groot aantal van zijn artikelen omzetten in een PDF-document. Mijnsinziens was Adobe Indesign CS3 [voor PC] hiervoor de beste oplossing. Deze artikelen moeten echter omgezet worden middels een stylesheet.

De opdrachtgever levert mij zijn artikelen aan in een Word-document.

De artikelen moeten in een soort boekvorm komen. Er komt een aparte titel-pagina, een inhoudsopgave, een inleidingspagina en daarna "tekstpagina's". Deze tekstpagina's hebben een standaard header en footer. Ik heb een voorbeelddocument gemaakt waar ik ieder element in InDesign apart heb geplaatst. Dit werkt niet heel praktisch, want bij een aanpassing moet je ineens een pagina of 20 veranderen, wat erg tijdrovend is.
Daarnaast moet de tekst die op de tekstpagina's komt telkens gesliced worden per pagina, wat ook weer tijdrovend is.

Mijn vraag is of er een manier is om dit automatisch te doen?
Het leek mij zelf een uitdaging om dit met XML op te lossen, zodat XML de tekst automatisch over de pagina's zou verdelen, maar het plaatsen van de grafische elementen vanuit het XML-bestand kost (ook) veel tijd en ik vroeg me af of er misschien een betere oplossing is, voordat ik straks uren stop in iets wat achteraf veel makkelijker had gekund.

Alvast bedankt.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zorg er in ieder geval dat je standaard-elementen goed op functie zijn benoemd met styles, zodat je er voor XML export/import tags aan kunt hangen en de tekst opnieuw kunt laten inlopen, en met scripting (Javascript of VB) de elementen automatisch zou kunnen schikken als je dat wilt.

Styles kun je in de nieuwere Indesign versies ook voor kaders opgeven, dus je kunt een zelfde boompje bouwen van bassisstijlen en daarop gebaseerde varianten, net zoals dat je voor paragraph styles zou doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- kader-basis
  | - illustratiekader-basis
  |   | - illustratiekader-breed
  |   | - illustratiekader-links
  |   \ - illustratiekader-rechts
  | - tekstkader-basis
  |   | - tekstkader-broodtekst
  |   | - tekstkader-inhoud
  |   | - tekstkader-header
  |   \ - tekstkader-footer
  | - prijzentabel-basis
  |   | - prijzentabel-4koloms
  |   \ - prijzentabel-8koloms
  \ - paginanummer-basis
      | - paginanummer-links
      \ - paginanummer-rechts

Als je dit goed voor elkaar hebt dan scheelt dat wat ellende als je met scripting aan de slag gaat, of als je achteraf de vormgeving wilt aanpassen.

Hebben de tekstblokken een standaard opbouw, zoals bijvoorbeeld een prijzentabel met vette onderlijnde kopregel en elke 1e kolom cursief? Dan is het ook reuze handig om voor zo'n kader een specifieke object style te hebben. Daar kun je een paragraph style aankoppelen voor de eerste regel, en in die paragraph style kun je weer aangeven wat de paragraph style voor de volgende regel moet zijn, enzovoort. Binnen de paragraph style kun je weer text styles koppelen als 'nested styles' die bijvoorbeeld per x aantal woorden of per kolom gelden. Zo is alles aan elkaar gekoppeld en kun je dus met de toewijzing van één object style aan het kader de gehele inhoud van vormgeving voorzien.

Daarnaast kun je door middel van een script label de tekst- en illustratiekaders een ID meegeven zodat een script bijvoorbeeld de illustratiekaders kan vinden die bij een bepaald tekstblok horen:
code:
1
2
3
4
5
tekst-tx23145
illustratie-tx23145-il01
illustratie-tx23145-il02
illustratie-tx23145-il03
...