Mijn oldtimer heeft geen gevarenlicht schakelaar. Dat vonden ze in 1964 nu eenmaal niet nodig. Ik wil dus zelf iets inbouwen waarmee ik de vier lampen d.m.v. een relais kan aansturen. Nu ben ik op zoek naar een simpele schakeling waarmee ik dit voor elkaar kan krijgen. De bronspanning moet 12V zijn en de interval regelbaar. Heb eens wat rondgestruind op ciruitsonline etc. Maar heb niets kunnen vinden. Any suggestions?
Verwijderd
Je zou een knipperlicht kunnen bouwen, waarbij je 1 weerstand vervangt voor een potmeter van ongeveer zelfde waarde. Het schema heeft een gedeelte wat oplaad (daar zit de condensator aan). Je zal denk ik R1 of R2 moeten vervangen gok ik.
Het ledje zou je kunnen vervangen door bv een CNY17-4 (of soortgelijke) optocoupler, waarachter je een lichte relais gooit (spoelverbruik ~50mA). Neem wel een relais met 2 schakelaars (voor links + rechts) en 3 polen (no, nc en middenpool).
Nadeel: Als je knipperlicht naar links of rechts aan staat EN de alarmlichten, dan zal dit een beetje een raar effect meegeven (links knippert, maar ook de alarm, dus het ritme klopt dan niet), is niet erg voor de auto/schakeling, dus dat moet je dan voor lief mee nemen.
Het ledje zou je kunnen vervangen door bv een CNY17-4 (of soortgelijke) optocoupler, waarachter je een lichte relais gooit (spoelverbruik ~50mA). Neem wel een relais met 2 schakelaars (voor links + rechts) en 3 polen (no, nc en middenpool).
Nadeel: Als je knipperlicht naar links of rechts aan staat EN de alarmlichten, dan zal dit een beetje een raar effect meegeven (links knippert, maar ook de alarm, dus het ritme klopt dan niet), is niet erg voor de auto/schakeling, dus dat moet je dan voor lief mee nemen.
Eigenlijk heb ik het liefst een kant-en klaar schema. Wat het dilemma alarmlichten en knipperlichten betreft; via een ander relais de knipperlichtfunctie uitschakelen als de alarmlichten aan staan lijkt me dan wel zinnig inderdaad.
Het ligt aan het verbruik van de lichtjes maar anders kun je ook gewoon een transistor/FET nemen in plaats van een relais. Die schakeling van Circuitsonline zou al voldoen, misschien kan je de timer beter maken door een LM555 te gebruiken maar opzich is het een vrij simpele schakeling.
Kan je niet beter simpelweg een schakelaar zo aansluiten dat hij beide knipperlichten tegelijk aandoet?
Vaak zit er in de auto toch maar 1 knipperrelais en zouden ze dus beide hetzelfde moeten knipperen.
Vaak zit er in de auto toch maar 1 knipperrelais en zouden ze dus beide hetzelfde moeten knipperen.
Behalve het schema van KingOfDos kun je ook denken aan een echte astabiele multivibrator, een van de meest klassieke schema's van de electronica. Mijn scanner is op dit moment even niet beschikbaar voor een schema en tekenen kost me te veel tijd, maar via Google heb je zo een schema. De meeste schema's laten twee LED's zien die beurtelings knipperen. Uiteraard kun je kiezen voor maar één LED en de andere vervangen door een weerstand of een LED vervangen door een relais (wel even een advies om een diode antiparallel over de spoel te gebruiken om de inductiepiekjes te doven).
Voordeel van de astabiele multivibrator is dat deze twee RC-kringen heeft, elk desgewenst met z'n eigen RC-tijd. D.w.z. dat in geval van een relais de aan-tijd en pauzetijd afzonderlijk instelbaar is.
Edit:
Met een paar dioden en een schakelaartje op het bestaande knipperlichtrelais ben je overigens ook klaar.
Voordeel van de astabiele multivibrator is dat deze twee RC-kringen heeft, elk desgewenst met z'n eigen RC-tijd. D.w.z. dat in geval van een relais de aan-tijd en pauzetijd afzonderlijk instelbaar is.
Edit:
Met een paar dioden en een schakelaartje op het bestaande knipperlichtrelais ben je overigens ook klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 05-07-2008 09:17 ]
Even naar de sloop en een knipperrelais halen?
edit: o wacht, ik dacht dat hij met alarmlichten gewoon zijn knipperlichten bedoelde ipv dat hij ze alle vier wil laten knipperen.
edit: o wacht, ik dacht dat hij met alarmlichten gewoon zijn knipperlichten bedoelde ipv dat hij ze alle vier wil laten knipperen.
[ Voor 58% gewijzigd door Springuin op 05-07-2008 11:57 ]
Dat zou een optie kunnen zijn, maar je hebt een kleine kans dat dit door beide kanten van de auto te veel wordt belast, is afhankelijk van het type. Oudere modellen waren precies met het vermogen van de lampjes uitgebalanceerd, bij een defect lampje begon hij b.v. met een ander ritme te knipperen. Dit werkte d.m.v. een uitzettend en weer krimpend hittedraadje dat mogelijk te veel stroom zou krijgen met het dubbele aantal lampjes t.o.v. normaal. Hoe dit met nieuwere het geval is weet ik niet, ik heb in jaren niet een kapot lampje gehad.
Bij mijn voorstel zet je achter elk van de twee draaden L en R een diode, sluit hier via een schakelaartje een gewoon relais aan. Gevolg is het meeknipperen van dat relais als je de richtingaanwijzer naar links of rechts hebt en je die schakelaar bedient.
Vervolgens sluit je de contacten van het relais met een verse plus op de lampen aan. De draadjes daarnaar toe had je al, nl. naar de twee bovenstaande dioden.
Bij mijn voorstel zet je achter elk van de twee draaden L en R een diode, sluit hier via een schakelaartje een gewoon relais aan. Gevolg is het meeknipperen van dat relais als je de richtingaanwijzer naar links of rechts hebt en je die schakelaar bedient.
Vervolgens sluit je de contacten van het relais met een verse plus op de lampen aan. De draadjes daarnaar toe had je al, nl. naar de twee bovenstaande dioden.
Ik ga het als ik de spullen binnen heb eens proberen met een relais wat ik nog heb liggen. Het gaat inderdaad om alle vier de lichten. Ik wil het links-rechts knipperlicht tijdelijk uitschakelen als het alarmlicht aan staat, om problemen te voorkomen
Pagina: 1