Toon posts:

Processor Q6600 kapot ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Ik heb begin deze week mijn pc-onderdelen gekregen die ik had besteld bij alternate Nederland. Toen ik klaar was met alles in elkaar te zetten startte ik hem. Op dat moment was aangesloten:

Moederbord: XFX nForce 780iSLI
Processor: Intel Core2 Quad Q6600
Voeding: Antec TruePower Trio 650W
Geheugen: 2x Corsair geheugen van 2048MB
Graf. kaart: 2x XFX GeForce 8800 gt Alpha Dog Edition (in SLI)
Harddisks: Western Digital 1TB
Western Digital 80GB

De pc startte op en ik kreeg beeld en hij herkende mijn geheugen, processor, graf kaart en harde schijven zonder problemen. Daarna kreeg ik een kleine error (floppy disk fail meen ik dat het heette) en ik moest op F2 duwen. Maar ik was mijn toetsenbord vergeten aan te sluiten ...

Dus ik zet de pc uit door de voeding uit te zetten en sindsdien krijg ik hem niet meer gestart (hij doet gewoon niks meer) !!

Als ik mijn voeding aansluit gaat er wel een blauw LEDje branden op het moederbord. Dus ik vermoed dat het moederbord nog werkt..?

Kan het nu zijn dat mijn processor al kapot is omdat ik hem zo heb uitgezet?
Of kan het voorkomen dat een processor even werkt en daarna kapot gaat?

Ik hoop dat jullie mij een beetje tips kunnen geven en dat jullie genoeg informatie hebben om mij te kunnen helpen. Want ik wil niet zomaar mijn processor terugsturen naar Alternate, om dan bericht terug te krijgen dat mijn processor eigelijk nog gewoon werkt.

Alvast Bedankt

Stijn

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Meer waarschijnlijk is dat je de voeding hebt gesloopt, probeer het eens met een andere voeding. Lees ook even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Processoren zijn echt geharde dingetjes, die sloop je niet zomaar. Meestal zijn andere componenten de oorzaak.

[ Voor 20% gewijzigd door Sanch op 04-07-2008 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus processor is het volgens jou niet... Kan dus niet zijn dat deze al kortgesloten is ofzoiets.. (mss een stomme vraag)

Maar dat ledje wat gaat branden op het moederbord, geeft dit dan niet aan dat de voeding nog werkt??
En ik kan niet met een andere voeding testen want die heb ik niet...

gr Stijn

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 11:22 ]

• Sanch
Ledje op het moederbord geeft aan dat er op de 5v standby power staat, maar uit een voeding komt meer dan alleen die lijn. Daarnaast zeg ik niet dat het de processor niet is, alleen dat de voeding waarschijnlijker is ;). Eventueel kun je het proberen met een andere processor... als je die hebt liggen. Weet je iig zeker dat het wel/niet aan je proc ligt.

Verwijderd

Topicstarter
nou dit is een nieuwe pc sinds vier vijf jaar... dus veel nieuw testmateriaal heb ik niet liggen.. laat staan een redelijk nieuwe processor of moederbord.

is er geen andere manier om te testen?
zou een antecvoeding zo snel kapot kunnen gaan? Ik dacht da het toch redelijk goede waren?

• Sanch
Voeding zou je kunnen testen d.m.v. een multimeter... voor de rest heb je toch vervangende onderdelen nodig. Misschien dat je een lokale pc-boer lief aan kan kijken zodat deze hem voor je nakijkt?

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:16

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:09:
Dus ik zet de pc uit door de voeding uit te zetten en sindsdien krijg ik hem niet meer gestart (hij doet gewoon niks meer) !!
Je hebt de voeding toch wel weer aangezet he? :+

Aangezien je weinig testonderdelen hebt liggen; probeer eens zo weinig mogelijk aan te sluiten en dan op te starten. Dus één videokaart, alleen die 80 GB harde schijf, enz.

In principe moet een voeding niet zomaar kapot gaan van uitzetten alleen. Maar er gebeuren wel eens gekkere dingen :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
okeej... alvast bedankt voor de reacties. :)

Ik heb hem juist is een terug afgebroken tot voeding, processor en moederbord. Maar nog steeds geen teken van leven..

Ivm met die multimeter. De voeding naar mijn moederbord is 24pins, hoe kan ik nu het beste checken hoeveel voltage er tussen bepaalde aansluitingen zitten? Anders kan ik natuurlijk niet controleren bij het meten.

btw: ik heb ook nog een voeding lopen naar de cpu, dat is een 6pins aansluiting.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gaat de fan in de voeding draaien als je hem aan zet? Staat een eventuele schakelaar achter op de voeding goed (1)?

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 04-07-2008 12:39 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:39:
Gaat de fan in de voeding draaien als je hem aan zet? Staat een eventuele schakelaar achter op de voeding goed (1)?
neej die werken ook niet

• w.l
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 08:35

w.l

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:30:
...
btw: ik heb ook nog een voeding lopen naar de cpu, dat is een 6pins aansluiting.
Volgens mij is de 6pins aansluiting voor je videokaart en niet voor je cpu. Je zou ook nog een 4 (of 8 ) pins aansluiting moeten hebben voor je cpu aan je voeding. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.techaddicts.net/reviews/mxs780/mxs7808.jpg

Verwijderd

okeej... alvast bedankt voor de reacties. :)
Zoals eerder gezegd, die is hoogstwaarschijnlijk voor je videokaart... Tevens is er vaak nog een andere 4-pin connector waar een labeltje opzit met de waarschuwing dat het niet voor je CPU is.

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM850-HP/images/warning.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 12:47 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Als die 6-pins stekker wél in de aansluiting voor de CPU heeft gezeten (dat zou niet moeten passen, maar beetje geweld doet wonderen), dan is de kans meteen een stuk groter dat er wel iets kapot is gegaan aan moederbord / cpu..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Sanch
Ivm met die multimeter. De voeding naar mijn moederbord is 24pins, hoe kan ik nu het beste checken hoeveel voltage er tussen bepaalde aansluitingen zitten? Anders kan ik natuurlijk niet controleren bij het meten.
Bij het kopje powersupply hiero: ATX op Wikipedia kun je vinden hoeveel volt er op welke pin van je voeding zou moeten staan

Verwijderd

Topicstarter
ow... ik zie da ik hierboven iets fout geschreven heb...

even rechtzetten..
moederbord: 24pins
cpu: 8 pins !!!!
graf kaart 6pins!!

dat labeltje zoals hierboven heb ik er toch nerges opstaan...

ik hoop dat daarmee het probleem van de baan is dat ik mss iets kapot gemaakt heb?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:11:

ik hoop dat daarmee het probleem van de baan is dat ik mss iets kapot gemaakt heb?
De GPU stekkertjes worden ook weleens als 8-pins geleverd (6+2)... maar dan moet je echt moeite hebben gedaan om dat passend te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt sanch voor het schema op wiki... ik ga het straks eens op mijn gemak doornemen en meten..

Lacoste: Ik ga er dan alvast vanuit dat ik toch niets fout heb aangesloten en het daar hopelijk niet aan ligt..

Helaas moet ik nu gaan werken, kheb middagpost :-p

Ik hou jullie nog op de hoogte.
Heel veel bedankt voor de moeite!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 13:18 ]

Verwijderd

even rechtzetten..
moederbord: 24pins
graf kaart 6pins!!

dat labeltje zoals hierboven heb ik er toch nerges opstaan...

Dus jij denkt dat veel uitroeptekens helpen?

• Sanch
Die 8-pins is gewoon een dubbele versie van de 4-pins P4 stekker speciaal voor Quadcores en andere energie zuipers. :>

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:21:
[...]

Dus jij denkt dat veel uitroeptekens helpen?
Nee, dus!!!!

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dit kan nooit veel zijn. Laat je voeding even stroomloos en koppel alle ATX kabels los, en sluit ze opnieuw aan. Het lijkt mij héél stug dat er iets kapot is. (En al helemaal je CPU niet, die dingen gaan praktisch nooit kapot).

Verwijderd

Topicstarter
Om even dit topic een beetje up to date te houden:

Ik heb zojuist 'de groene draad' van de voeding doorverbonden met een ground zodat ik de voltages kon meten. Alle voltages waren correct, aan mijn voeding ligt het dus al niet...

Toen ik mijn voeding aan het testen was door door te verbinden begonnen mijn koelers te draaien. Van het moment dat de ATX-kabel verbonden is met het moederbord en ik duw op de opstartknop gebeurt er weer niks.. Er is dus een fout op het moederbord zodat mijn voeding niet op "Power on" te staan kom als ik wil opstarten.

Wordt hoogstwaarschijnlijk een nieuw moederbord. Of iemand van jullie zou een oplossing moeten hebben..?

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Heb je wel de kabels van de aan/uitknop goed aangesloten? Of maakt je moederbord geen kortsluiting met de PCkast?

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Het lijkt me nu dan sowieso zaak om eerst alle componenten los te koppelen. Dus met alleen mobo, voeding, cpu starten. Piepjes horen te komen omdat hij het geheugen mist. Dan kijk je wat hij doet als je het geheugen erbij plaatst, enz,enz. Gewoon van begin af aan opbouwen :)

Vimeo, YouTube

Verwijderd

Topicstarter
StanPC schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:25:
Heb je wel de kabels van de aan/uitknop goed aangesloten? Of maakt je moederbord geen kortsluiting met de PCkast?
Kortsluiting met kast denk ik niet.

Die aan/uitknop maakt niet uit. Ik kan hem zelfs niet starten als ik rechstreeks op het moederbord op 'power' duw.

Verwijderd

Topicstarter
l102212 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:29:
Het lijkt me nu dan sowieso zaak om eerst alle componenten los te koppelen. Dus met alleen mobo, voeding, cpu starten. Piepjes horen te komen omdat hij het geheugen mist. Dan kijk je wat hij doet als je het geheugen erbij plaatst, enz,enz. Gewoon van begin af aan opbouwen :)
idd, heb ik ook al gedaan .... maar waarom zou ik piepjes horen.. hij wil helemaal niks doen. Geen teken van leven :P

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 21:32:
[...]

idd, heb ik ook al gedaan .... maar waarom zou ik piepjes horen.. hij wil helemaal niks doen. Geen teken van leven :P
Zit er wel een speakertje aangesloten? Je computer hoort gewoon te protesteren als hij geen geheugen heeft :) . In de manual staat als het goed is de connector waar een speaker op kan worden aangesloten. Ik kan alleen nu niet zo snel de handleiding van je moederbord op internet vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door -j-k- op 05-07-2008 22:01 ]

Vimeo, YouTube

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 10:27

DaWaN

'r you wicked ??

Ik wil niet heel lullig zijn oid maar heb je al eens een CMOS reset gedaan ?
Of proberen te starten terwijl je insert ingedrukt houdt

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
bios heb ik ook al gereset...

als ik mijn voeding doorverbind, geeft deze alle spanningen...

als ik opstart gebeurt er helemaal niks, zelfs niet een fractie van een seconde dat mijn koelers gaan draaien..

Moederbord is kapot... kga hem terugsturen voor de garantie.

Merci iedereen voor de hulp !
Pagina: 1