• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
beste tweakers

Ik heb hier thuis nog een aantal oude slot A moederborden liggen waarvan de meeste met actieve chipset koelers (met een fannetje), deze koelertjes beginnen te verslijten en geven dan een irritant gebrom. nu is mijn vraag simpel: mag ik deze koelertjes vervangen door een passieve chipset koeling van een ander dood moederbord ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Als de maten van je andere koelertjes overeenkomen kun je die er gewoon opzetten, daarna even stressen en de temperatuur controleren lijkt me. Anders kun je redelijk goedkoop gaan voor: Pricewatch: Zalman ZM-NB47J (passief)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
waarom zou ik me eentje kopen als ik het gewoon van een ander dood mobo kan gebruiken :)
maar over die temperatuur controleren, hoe warm mag een chipset eigenlijk worden :X

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sanch
Dat verschilt per chipset (uit m'n hoofd worden nForce 4 chipsetjes gloeiend heet, maar dat hoort zo), meestal is onder 50 graden een redelijke maatstaf.

[ Voor 0% gewijzigd door Sanch op 04-07-2008 11:11 . Reden: typo ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
het is een VIA chipset, ik moet nog even kijken welke juist, en als het zou helpen, ik ben een goeie airflow in de kast, 2 fan's intake en dan nog eens 3 outtake als ik de voeding meereken.

edit: een goeie 50 graden, dan zal ik met m'n vinger moeten voelen :D hoe ging het nu weer, als je je vinger er niet langer dan 30 seconden kan ophouden is het warmer dan 50°C zeker

edit2: het fannetje draait nu al niet zo goed dus ik denk dat m'n oplossing toch beter zal zijn da het nu is

[ Voor 45% gewijzigd door pm1 op 04-07-2008 11:14 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sanch
Probeer te meten met speedfan?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Sanch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:16:
Probeer te meten met speedfan?
nog niet geprobeert, het mobo zit nog maar net in een pc kast dus ik moet er nog windows opzetten :+
zal ik straks even doen ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sanch
Je zou ook even in de bios kunnen kijken of daar toevallig een temperatuur monitor zit ;)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Sanch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:08:
Je zou ook even in de bios kunnen kijken of daar toevallig een temperatuur monitor zit ;)
nope niks te zien enkel system temperature en CPU

uh lol er staat ook iets wat ik raar vind :S -5V none (is dit een probleem ???)
de pc start ormaal op zonder problemen dus ik denk van niet: er staat wel wat verder +5VSB of zoiets wel een waarde

[ Voor 14% gewijzigd door pm1 op 04-07-2008 12:40 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Sanch
De system temperature is je moederbord, voor de rest is de -5V een optie binnen de ATX standaard, niks aan het handje dus :)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
Sanch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:04:
De system temperature is je moederbord, voor de rest is de -5V een optie binnen de ATX standaard, niks aan het handje dus :)
ok ik heb net windows XP geinstalleerd, daarnad bij reboot de temps eens bekeken: cpu TEMP 31 °C
system TEMP 33°C

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

-5v is voor de isa kaarten, mja, aangezien bijna niemand die gebruikt, zijn voedingen sinds like.. 2001 niet meer voorzien van de -5v pen.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Topicstarter
ok mensen ik ben een tijdje op reis nu dus ik zal niet kunnen reageren, ik heb de pc een tijdje geleden nog even van windows voorzien.

ik kwam één groot probleem tegen: drivers :( na een aantal programma's geïnstalleerd te hebben, crashte de PC tijdens de installatie van live update (MSI), sindsdien boot hij windows en crasht hij meteen, memtest 2 passes maar momenteeel heb ik geen tidj om verder te testen :+ volgende week ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1