• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-01 05:53

Griffin

Is mythical

Topicstarter
De titel zegt het al, welke van de twee.

Het zit zo. Eind vorig jaar is mijn zwager overleden en die had een D70. Mijn zus zei dat ik die mocht hebben echter haar schoonfamilie begon moeilijk te doen en noem maar op. Dus toen heb ik de keuze gemaakt om de D40x (set. met 18-55 en 55-200) te kopen. ik heb hier veel plezier van.

Nu belt mijn zus net van of ik de D70 (puur de body) nog wou hebben en dat ik mijn D40x doorverkoop.

Tja de D70 heeft zijn voordelen (zoals focusmotor in de body) maar ook wat nadelen, namelijk wat minder megapixels. CF geheugen dus mijn SD past niet.

Nu heb ik al zitten kijken en kom ik op het volgende uit:
Nikon D40x:
Voordelen:
• 10MP
• Kleine body
• Ben er bekend mee
• Heb er al geheugen kaart voor
• Meer en grotere ISO waardes

Nadelen:
• Focus motor niet in body.
• 3AF punten
Nikon D70:
Voordelen:
• Iets professioneler
• Focusmotor in body
• 5AF punten

Nadelen:
• Grotere body
• CF kaart
• Kleiner scherm
• Minder MP (namelijk 6 tegen 10)
Veel van de kleine dingen zoals CF kaart, grotere body etc maakt niet veel uit. Maar de mindere MegaPixels vind ik wel een ding. Dat de motor in de body zit bij de D70 is ook heel handig met lenzen maar weegt dat af tegen al het andere.

Verder nog een nadeel van de D40x is dat ik er niet meer veel voor terug krijg (nieuw kost de D60 niet extreem veel). Ook is de D70 al wat ouder en heeft al behoorlijk wat clicks gemaakt.

Aangezien ik een beginnend fotograaf ben (voor hobby) lijkt het mij gewoon het beste dat ik de D40x hou en indien op een gegeven moment nodig dan upgrade naar een nieuwere camera. (waar focusmotor in de body zit :P )

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien wat ik mee kan nemen in mijn beslissing en wat adviseren jullie?

Het is trouwens wel zo dat mn zus wil dat ik mijn camera verkoop anders krijg ik die van mn zwager niet.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Griffin schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:31:
Het is trouwens wel zo dat mn zus wil dat ik mijn camera verkoop anders krijg ik die van mn zwager niet.
:? :?

Ik zou gewoon die D40 houden, tenzij je de emotionele waarde van die D70 hoger vind...

https://fgheysels.github.io/

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou, afgezien van de technische verschillen, niet aan die cam beginnen. Dat je zus eist dat je hem verkoopt is al iets wat ik niet goed snap, maar de eventuele kromme blikken die je kan krijgen van haar familie als je 'jouw' cam een keer uit je tas trekt, zouden het mij niet waard zijn... Ik ken je situatie verder niet, maar ik zou hier erg voorzichtig mee zijn. Nu is je cam gewoon een stuk gereedschap, een emotieloos ding dat je weg kan doen als je daar schik in hebt, straks is het ineens een apparaat met emotie vanwege de vorige eigenaar...
whoami schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:33:
Ik zou gewoon die D40 houden, tenzij je de emotionele waarde van die D70 hoger vind...
júist om die emotionele waarde zou ik die cam dus niet hoeven :) Al was het een 2e 1DIII nog niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 04-07-2008 10:38 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Het is zo dat de emotionele waarde niet zo hoog is dat ik dat mee laat rekenen in mijn overweging.
Verder is het zo dat mijn zus mij graag die camera wil geven, maar als ik mijn camera hou dan vind zij het zonde want dan had ze m net zo goed aan iemand anders kunnen geven die de camera wel veel meer gaat gebruiken.
Ik zou het dan afwisselen, maar wat moet ik (als amateur) met 2 DSLR's.

Maar technisch gezien is de D70 niet (of niet veel) beter dan mijn D40x? want daar gaat het mij eigenlijk om.

• Henk
Griffin schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:42:
Maar technisch gezien is de D70 niet (of niet veel) beter dan mijn D40x? want daar gaat het mij eigenlijk om.
Als het emotionele totaal niet meeweegt, moet je imho vooral even kijken hoe belangrijk de volgende punten voor je zijn:

- inbody focusmotor
- iets directere bediening

Dat zijn dé twee sleutelelementen die een D70 over heeft op een D40X, aan de andere kant heb je wel dat de D40X wat meer resolutie heeft, hoewel ik wat meer gecharmeerd ben van de 6mpix sony.

Ik zou ze geloof ik allebei verkopen en een D80 halen :+ maar of dat echt gewaardeerd wordt... O-)

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
De inbody focusmotor vind ik wel handig enzo, de directere bediening maakt niet zo veel uit want ik ben A: de D40 nu gewent en B: ik heb het verschil dus niet gevoelt.

Het gaat voor mij nu dus tussen de meer mpix en de inbody focusmotor. en ook belangrijk dat de D70 al wat jaartjes mee gegaan is.

( en beide verkopen en een D80 halen is niet echt van toepassing, want dat kost altijd weer wat duiten).
Ik denk dat ik de D40x hou en gewoon met deze ga leren fotograferen en dan naar de D80 oid overstap als mn financiele status enzo het toelaten.

• Henk
Griffin schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:55:
De inbody focusmotor vind ik wel handig enzo, de directere bediening maakt niet zo veel uit want ik ben A: de D40 nu gewent en B: ik heb het verschil dus niet gevoelt.

Het gaat voor mij nu dus tussen de meer mpix en de inbody focusmotor. en ook belangrijk dat de D70 al wat jaartjes mee gegaan is.
Dan zou ik lekker de D40x houden :)
( en beide verkopen en een D80 halen is niet echt van toepassing, want dat kost altijd weer wat duiten).
Bwah, voor die twee cams moet je samen echt wel 500 euro kunnen beuren :P
Ik denk dat ik de D40x hou en gewoon met deze ga leren fotograferen en dan naar de D80 oid overstap als mn financiele status enzo het toelaten.
Ook een optie ja :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Griffin schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:55:
Verstandig denk ik, want als je de D70 neemt en ooit wil upgraden gaat ze daar weer moeilijk over doen. Digicam body's zijn mooie dingen maar technologisch verouderen ze naar verhouding vrij snel.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Henk schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:49:
[...]

Als het emotionele totaal niet meeweegt, moet je imho vooral even kijken hoe belangrijk de volgende punten voor je zijn:

- inbody focusmotor
- iets directere bediening

Dat zijn dé twee sleutelelementen die een D70 over heeft op een D40X, aan de andere kant heb je wel dat de D40X wat meer resolutie heeft, hoewel ik wat meer gecharmeerd ben van de 6mpix sony.

Ik zou ze geloof ik allebei verkopen en een D80 halen :+ maar of dat echt gewaardeerd wordt... O-)
Je noemt inderdaad twee erg grote voordelen. Verder zie ik nog wat voordelen in een D70: flitser kan als master dienst doen, ligt beter in de hand (persoonlijk).

Nadelen zijn er ook: de viewfinder van de D40x is veel groter, de ISO performance is beter. Megapixels vind ik nooit interessant.

Ik vind je D80 alternatief erg goed ;) Zo duur zijn die niet meer nu.
Pagina: 1