Videokaart die het scherm vernielt?

Pagina: 1
Acties:

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-04 16:10
Toen ik eergisteren thuiskwam zag ik hier een heel raar probleem:

Behalve een gat in't dak van het gebouw hiernaast en kabelTV/internet die uitlagen (bliksem?) kreeg ik geen beeld meer van mijn computer.
Na het verwisselen van toestellen bleek dat zowel mijn scherm (17" tft via VGA; geen alternatieve input op het scherm) als de input van mijn LCD televisie (DVI->HDMI kabel) waar de computer op aangesloten was niet meer werken.
Op het eerste gezicht dacht ik aan onweer/bliksemschade, maar ik blijf het raar vinden dat alleen de schermen die op mijn videoplank (AGP GF6660GT die door de case niet perfect in't slot wordt gehouden) aangesloten beschadigd zijn, en geen enkel ander toestel in huis.

Vandaar dat ik hier vraag of het mogelijk is (en/of iemand de ervaring heeft) dat een videokaart de schermen die er op aangesloten zijn vernietigt (meteen bij het aanzetten van de PC); eventueel wanneer die videokaart niet perfect in het AGP slot zit. Of moet ik toch maar veronderstellen dat het bliksemschade is (en dus hopen dat mijn gloednieuwe TFT of de tweede en laatste HDMI ingang van mijn TV binnenkort niet in rook opgaan)?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik zou het omdraaien, hang de toestellen in huis eens aan een andere pc met videokaart met uitgang?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Standeman

Prutser 1e klasse

Is je videokaart niet gewoon overleden?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

ls470 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:45:
Op het eerste gezicht dacht ik aan onweer/bliksemschade, maar ik blijf het raar vinden dat alleen de schermen die op mijn videoplank (AGP GF6660GT die door de case niet perfect in't slot wordt gehouden)
Als die al niet goed zat waarom liet je dat dan zo? Kortsluiting zou wel eens het gevolg kunnen zijn.

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb het nooit eerder meegemaakt en ook nog nooit van gehoord. Als de videokaart slecht in het slot zit dan zou dat eventueel kunnen leiden tot een defecte videokaart maar niet tot een defect beeldscherm. Ik zou zoals hierboven al voorgesteld is eens je schermen op een andere pc testen en net hetzelfde doen met je videokaart. Dan ben je al een eind verder namelijk ;)

Verwijderd

lol.. dat bracket op je kaart is anders wel nodig voor de aarding/ground

"Behalve een gat in't dak van het gebouw hiernaast"

zou je niet eerst is uitzoeken hoe er een gat in het dak komt? :/ .............. lol topic..

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 10:32 ]

• ls470
Enige commentaren:

@jejking, standeman: met dezelfde videokaart werkt een nieuw TFT (of antiek CRT) scherm nu wel, en de TV ook als ik zijn 2de HDMI poort gebruik; De vraag die ik vooral heb is of't een groot risico is van ook die op te blazen of niet...

@Samtax: kortsluiting is uitgesloten, een eventueel slecht contact (1-2mm speling tussen bracket en MDF case) niet

@rvanleeuw: hangt dat bracket normaal al niet aan de grond via ofwel de voedingsconnector ofwel het AGP slot? Zonee is't geen slecht gedacht daar een draadje op te zetten; ivm dat gat in het dak heeft't hier zwaar geonweerd, dus ofwel gewoon pannen weggewaaid ofwel bliksem ofzo (het enige da'k zag is de brandweer die er een bache over legde)

Verwijderd

ls470 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:15:
Enige commentaren:

@jejking, standeman: met dezelfde videokaart werkt een nieuw TFT (of antiek CRT) scherm nu wel, en de TV ook als ik zijn 2de HDMI poort gebruik; De vraag die ik vooral heb is of't een groot risico is van ook die op te blazen of niet...

@Samtax: kortsluiting is uitgesloten, een eventueel slecht contact (1-2mm speling tussen bracket en MDF case) niet

@rvanleeuw: hangt dat bracket normaal al niet aan de grond via ofwel de voedingsconnector ofwel het AGP slot? Zonee is't geen slecht gedacht daar een draadje op te zetten; ivm dat gat in het dak heeft't hier zwaar geonweerd, dus ofwel gewoon pannen weggewaaid ofwel bliksem ofzo (het enige da'k zag is de brandweer die er een bache over legde)
Waarom negeer jij alle opmerkingen betreffende bliksem inslag? Het kan aan mij liggen hoor, maar als er een inslag is geweest zou het best wel eens zo kunnen zijn dat dze je schermen heeft vernield.

Als een videokaart niet juist in het slot zit kan dit wel degelijk kortsluiting geven!

• ls470
Ik negeer de mogelijkheid van blikseminslag niet (daarom ook dat ik'm vermeld heb), maar ik vind het gewoonweg raar dat alleen de inputs die aan de videokaart hangen vernield zouden zijn, en niets anders in huis, of geen enkel ander component van de computer (terwijl de computer niet aanstond, maar andere toestellen wel). Of komt zo iets vaker voor bij bliksem?

Als't ofwel bliksem ofwel een loszittende kaart (maar dan zou ik eerder verwachten dat de videokaart er onder lijdt ipv alleen maar wat er aanhangt????) is ben ik blij, want 't onweert hier niet zo vaak en ik heb nu een stukje tussen de kaart geklemd

Verwijderd

ls470 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:43:
Ik negeer de mogelijkheid van blikseminslag niet (daarom ook dat ik'm vermeld heb), maar ik vind het gewoonweg raar dat alleen de inputs die aan de videokaart hangen vernield zouden zijn, en niets anders in huis, of geen enkel ander component van de computer (terwijl de computer niet aanstond, maar andere toestellen wel). Of komt zo iets vaker voor bij bliksem?

Als't ofwel bliksem ofwel een loszittende kaart (maar dan zou ik eerder verwachten dat de videokaart er onder lijdt ipv alleen maar wat er aanhangt????) is ben ik blij, want 't onweert hier niet zo vaak en ik heb nu een stukje tussen de kaart geklemd
Dit kan toch niet goed zijn? Zeg dat het geen inslag was, maar die los zittende kaart... Dan ga je die toch niet op een houtje touwtje manier vast zetten? Het zou me niets verbazen als de eerst volgende monitor die je aan die kaart hangt ook de geest geeft.

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Wij hebben hier een half jaar geleden ook blikseminslag gehad. Daarbij is mijn mobo naar de **** gegaan, en mijn tobo. Gelukkig verzekering dus alles werd vergoed. Ik lag in bed en toen het gebeurde zag ik een enorme witte flits in mijn beeldscherm, hij deed het nog wel maar het kan misschien dat hij bij jou daardoor wel de geest heeft gegeven. Mijn beeldscherm was net nieuw en ook goede kwaliteit.
Bij ons in huis waren nog wel meer dingen kapot... Maar heb jij geen verzekering dan? Anders zou ik naar de computerboer stappen en hem daar laten repareren. hebben wij ook gedaan en alles teruggekregen. Je moet wel zeker weten dat het door blikseminslag kwam en niet door je videokaart die slecht in de computer zat. En btw mijn computer stond aan toen het gebeurde, de rest van de computers hier thuis niet en alleen de mijne was kapot.

• ls470
Verzekering tegen blikseminslag heb ik wel, maar ik vrees dat't moeilijk is daar veel van te krijgen omdat ik niet zeker ben/kan zijn dat het schade vanwege de blikseminslag is en omdat mijn scherm uiteindelijk al 5 jaar oud is (het enige dat interessant/de moeite zou zijn om te claimen is herstelling van de hdmi ingang van de TV) :(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
ls470 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 12:09:
Verzekering tegen blikseminslag heb ik wel, maar ik vrees dat't moeilijk is daar veel van te krijgen omdat ik niet zeker ben/kan zijn dat het schade vanwege de blikseminslag is en omdat mijn scherm uiteindelijk al 5 jaar oud is (het enige dat interessant/de moeite zou zijn om te claimen is herstelling van de hdmi ingang van de TV) :(
95% zeker dat t bliksem is, zeker met een gat in t dak van je buren.

Ook al is de inslag stuk verderop dan kan t nog impact hebben. Bij mn ouders was 300m verderop de bliksem ingeslagen, maar wel paar TVs en de ISDN lijn dood.

Zeker met gevoelige signaalkabels als VGA en HDMI is dat goed mogelijk, die kabels pikken makkelijk de impact van zo''n felle inslag op.
Pagina: 1