Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 05:25
Hi,

gisteren mn nwe moederbord & koeler geinstalleerd : Asus P5Q-E met Scyth Mugen Infinite

Dit ging niet helemaal vlekkeloos....

Verdere config:

PSU: Coolermaster 450W
CPU: Q6600
RAM: ValueRam 2GB & noname 2x1GB (dell zooi)
behuizing: Stacker 101
GPU: 8800GTX

het mobo & koeler ging wel goed (temp in bios is +/-39 voor de cpu & 32 gr algemene temp in de kast

Het eerste probleem was dat er geen 6pins connectoren zitten op de coolermaster psu (2 benodigt voor de 8800GTX)

Toen dacht ik dat de psu van de dell kast (daar zaten de meeste onderdelen eerst in) ff over te zetten, bleek de hoofdstroom kabel (12 pins ofzow) zéér kort te zijn.... Typisch dell :(

Toen eerst MyCom gebeld & daarna Computerland voor converterkabels (2X 6 pins) , zodat ik mn gpu kon aansluiten. Computerland had r 2 , en hield ze voor me vast.

eenmaal weer thuis, bleek de kabels ( dubbele molex naar single 6 pins) een pin te missen , zowel aan de molex kant , als de 6 pins kant 8)7

Kinderlijk ongeduldig dat ik was (net 21:00 geweest dus winkels dicht), heb ik t toch aangesloten

Ik had al t idee dat t niet in de haak zat, maar goed (dell psu , had nl wel 6 pinnetjes in de aansluiting zitten)

PC aan gezet, meteen de bios in, so far so good, temps waren aardig

Save & exit gedaan, maar tijdens t booten liep ie spaak op INTRUSION ALERT , huh? bleek er een junper benodigd om dit uit te zetten. Vreemd dat ie er niet op zat, maar oké, dr op gezet en hij bootte verder.

Maar hij wilde mn Vista x64 niet laden (reboot autom vlak nadat je t groene balkje ziet)

Ik dacht dat dat zou kunnen door gezeik met mobo drivers (andere chipset)

Maar, nu komt t ... bij een clean install herstart ie , zodra de install bij t eerste config scherm komt (zal wel tijd/landzone zijn)

Diverse windows geprobeerd, maar geen soelaas,

De laatse x keer zelfs een zwart beeld met grote rode & groene blokken

verdere info:
de dell psu is 375W , de coolermaster 450W

Ik denk dat t door die kabels komt , graag hulp!

Alvast reuze bedankt !@

::update:::

Net (10:05) gesproken met Computerland Utrecht , die zeggen (meerdere mensen) dat het ontbreken van een pin in de molex & 6 pin connector helemaal geen probleem is & zelfs normaal is (beide kabel waren gesealed)

als t die kabels niet zijn wat zou t dan wel kunnen zijn ? een Vista Diagnose draait gewoon 10 min zonder reboot :?

:::Update 2:::

Ik las net in het "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" topic dat je niet 2 case fans op 1 kabel moet zetten , omdat t troubles kan opleveren (fluctuaties in stroom)

Ik heb de 2 molexs connectoren in elkaar gestoken ( en vervolgens in n vrije molex van de psu gedaan) dus moet ik ff anders doen

maar blijft vreemd qua stroom vermogen , want v noname 375W naar Coolermaster 450 realpower , is toch 75W extra en t is een Amerk...

[ Voor 15% gewijzigd door SvenG op 04-07-2008 14:08 . Reden: Gesproken met Computerland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De 2 keer molex naar 6 pins PCI-e stekker hoort gewoon zo te zijn natuurlijk, je wilt toch niet dat er ook nog 5 volt op de videokaart wordt gezet terwijl die 12 volt nodig heeft. 8)7
De voeding zou overigens ook wel eens te licht kunnen zijn, maar als je hetzelfde probleem hebt met 2 verschillende voedingen lijkt dat uitgesloten. Neem daarom eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. ;)
Memtest draaien bijvoorbeeld is wel handig. Maar Artifacs wijzen meestal op een kapotte videokaart dus controleer die ook maar eens in een andere PC als dit mogelijk is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Thanks!

dat van de 5Volt wist ik niet (ben ook erg slecht met stroom ;( )

Kga meteen dat topic ff doorspitten

maar extra info: die 8800gtx draaide tot gisteren in een dell D9200 als n zonnetje met een no name 375W psu

alleen mobo en koeler zijn nieuw ...

ik weet dat artifacts duiden op n brakke videok , maar it waren grote blokken : groen en rood met n pikzwarte achtergrond, ik weet niet zeker of je dat ook artifacts noemt (khad ze destijds bij mn 1e ati9500 naar 9700pro mod , dat waren rode stippeltjes)

[ Voor 48% gewijzigd door SvenG op 04-07-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
-The_Mask- schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:50:
De 2 keer molex naar 6 pins PCI-e stekker hoort gewoon zo te zijn natuurlijk, je wilt toch niet dat er ook nog 5 volt op de videokaart wordt gezet terwijl die 12 volt nodig heeft. 8)7
waarom zit er dan in de dell kast een 6 pins kabel met 6 pinnen , die gesplitst wordt in 2X 6 pins (met echt 6 pinnetjes dr in , in tegenstelling tot die van Computerland....) ???

lijkt mij dat je stelling dan niet klopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 09:48
Je kunt gewoon memtest downloaden als bootable iso, braden en dan laten runnen voor een nachtje oid. Weet je daarna zeker dat je geheugen nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Sanch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:31:
Je kunt gewoon memtest downloaden als bootable iso, braden en dan laten runnen voor een nachtje oid. Weet je daarna zeker dat je geheugen nog goed is.
yes , ik heb t net gegoogled idd & de link ff 'naar huis' gemaild

Maar het lijkt mij niet dat onderdelen defect zijn geraakt omdat ik ze in een ander mobo heb geprikt...

t is zeker niet de 1e pc die ik bouw (eerder nr 15)

Kga zo meteen thuis maar ns alles vervangen 1 voor 1 en zo min mogelijk aansluiten

Hoe wel hij gewoon wel n mem diagnose doet (30 min) zonder reboot, temp is ok , fans draaien, hd's zijn zichtbaar , dvdrw draait ... erg vreemd (ook geen piepjes , ledjes werken ook naar behoren)

Ik denk toch nog steeds dat t die kabels zijn ...hopelijk reageren wat meer mensen op dit topic & geven die ook hun visie op die kabeltjes (zie mijn reply op The_MASK over die 5volt / pin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Update:::3

HD's vervangen, single ram reepje gebruikt , geen soelaas...

Vanavond maar ns uit de kast halen , toch maar ff de koeling checken (loodzware Scyth Infinite) , toch andere PSU proberen

Plus ander geheugen proberen , want deze staan niet op de qlv lijst...

En ff de mem strestest snachts doen

Heeft iemand nog ideeen wat ik hierna nog kan proberen?

* t waren idd niet de kabels , want ik heb ook n low budget PCI-e videoplankje geprobeerd
(pci-e 2.0 is toch backwards compatible?)

Ik kan verder niets bedenken , ik zou t heel tof vinden als anderen nog hun licht erop zouden willen schijnen, anders moet ik em RMA-en :'(

(jammer genoeg hele weekend geen replies.... ;( )

[ Voor 5% gewijzigd door SvenG op 07-07-2008 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
Klinkt als een kapot moederbord... Zeker als je het met een ander videokaartje hetzelfde verschijnsel krijgt. En btw het is pci-e 2.0 en die is (gelukkig) backwards compatible :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Sanch schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:01:
Klinkt als een kapot moederbord... Zeker als je het met een ander videokaartje hetzelfde verschijnsel krijgt. En btw het is pci-e 2.0 en die is (gelukkig) backwards compatible :>
yepz , ben ik idd ook bang voor , vanavond nog enkele dingen proberen...

BTW als ram niet compatible is, dan werkt dat toch totaal/helemaal niet ? Of kan t zo zijn dat ie windows poogt te booten en er dan uitknalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
na lezen in t topic: "Gigabyte P35/X38/X48 problemen & ervaringen - Deel 2" (zie user: Wildfire )

heb ik t idee dat ik wel ns t 'reboot loop of death' probleem zou kunnen hebben, wat gerelateerd is aan geheugen en nou wil asus daar nog wel 'ns moeilijk over doen ;)

ns ff kijken of ik in de buurt iemand kan vinden met n a merk reepje... (ik hoop echt dat t is, was nl toch al van plan PC8500 dominators te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
SvenG schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:46:
BTW als ram niet compatible is, dan werkt dat toch totaal/helemaal niet ? Of kan t zo zijn dat ie windows poogt te booten en er dan uitknalt?
Als het ram niet compatible is krijg je meestal wel errors met memtest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
de handleiding verwijst naar een 8 pins 12V aansluiting , maar die zit niet op mn coolermaster 450 realpower psu

maar t gekke is dat er op t mobo een 4 pins aansluiting zit , met links daarvan een zwart kapje , met 2 witte pinnetjes aan de zijkant (volgens mij kan je r een 8 pins van maken)

Ik heb er dus een 4 pins (P2) kabel in zitten (uiteraard met zwarte kable sop de ground 8) )

wat volgens medetweakers geen probleem zou mogen zijn:
8 pins eps op MSI P35 Neo2-FR

Zou dit de reden kunnen zijn dat de pc 'freezed' tijdens de vista boot ? (Bij Install van windows : XP of Vista, kom ik in een "reboot loop of death"

Net maar ff geregistreerd bij asus als member , maar bellen gaat niet en t tech form vraagt je t hemd van t lijf (serienr , revisie, bios versie etc) wat ik natuurlijk niet bij de hand heb (ben op t werk 8)7 )

[ Voor 30% gewijzigd door SvenG op 09-07-2008 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
blijf t raar vinden mbt tot de 4/8 pins EPS 12V aansluiting...

als je er maar 4 hoeft aan te sluiten (andere 4 zijn zelfs afgedekt) , waarom worden er dan 4 to 8 converter kabels verkocht , waar zelfs een waarschuwing bij wordt gegeven dat t waarschijnlijk niet werkt |:(

zie: http://www.totallyracks.com/Accessories/PSConnectors.html

Convert standard P4 4 pin to 8 pin EPS 12v power
adapter

May not work properly, various by motherboard

Higher wattage PS or EPS12v PS is recommended
=======================================================

Wat ik ook lees is dat 2 molexen kunt gebruiken voor 1 (extra) 4 pins , maar dan moet t wel minstens 18A aan prik bieden ...

*** ik vind dit allemaal tegenstrijdige info: a) 4 is zat , b) je moet n volwaardige EPS 12V voeding hebben (atx 2.3 en hoger) c) jemaakt zelf een extra 4 pin kabel middels 2X molex (evt met conv kabel)

:?

Ik denk toch dat t met de voeding of ram te maken heeft ...

Ik heb alles behalve de psu vervangen (helaas alleen maar 2 soorten cheap-ass memory)

Vanavond nwste bios (7404) erop flashen + memtest snachts laten draaien

als dat geen oplossing biedt , dan lijkt me dat er niets anders rest dan rma-en, want ik kan pas over 2 weken nieuw geheugen & n nwe PSU kopen :(

Sale Price:
$10.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Woohooo

Smilie, James Smilie

8800GTX + Q6600 en een 370W voeding.. Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/emo.gif
Koop iig minimaal een 520W+ met normale 6pins aansluiting.

Ehhhm maar al met 1 module geprobeerd te installeren en in verschillende geheugensloten?

[ Voor 24% gewijzigd door Woohooo op 09-07-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
Woohooo schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:51:
8800GTX + Q6600 en een 370W voeding.. [afbeelding]
Koop iig minimaal een 520W+ met normale 6pins aansluiting.

Ehhhm maar al met 1 module geprobeerd te installeren en in verschillende geheugensloten?
Dit zat allemaal in een Dell D9200 :) Alleen t mobo & de Scyth zijn nieuw, maar t is aan de karige kant , idd

Yepz , 1XGB van Hynix in div modules, ook de 2GB Value ram...

Neej , k'heb n Coolermaster 450W realpower met 1X 4pin , heb alleen die 375W (dell) ook ff geprobeert ,. maar zonder resultaat

maar ik heb die 8800GTX ook vervangen voor n piepklein pci-e videoplankje ;) met t zelfde resultaat

maar kheb idd n nwe PSU nodig , ASUS calculeert dit alles op 650W, maar da's nogal ruim door de bocht vind ik

[ Voor 10% gewijzigd door SvenG op 09-07-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
net gemaild met Electronica Gigant, waar t mobo vandaan komt... hij kan retour.

* ik zit nu nog met 1 ding in mn maag, in de handleiding staat letterlijk:

"For a fully configured system , use a psu that complies with atx 12 V specification 2.0 (or later) and provides a minimumpower of 400W

Do not forget to connect the 8-pin EATX 12V powerplug, other wise he will not boot"

::: kan ik ter controle de 4 pins kabel r ff uitlaten en em dan booten? Als ie dan ook stopt aan t begin van mn OS boot, dan zou je kunnen concluderen dat t idd aan de 4 pins/8 pins aansluiting ligt (ontbreekt dan bij mn PSU

verder: mn coolermaster voldoet aan beide eisen, hij is 2.0 & 450W (realpower)

[ Voor 69% gewijzigd door SvenG op 09-07-2008 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

4pin = 8pin.. alleen heeft de 8pin gewoon meer draadjes en pennetjes waardoor de contactweerstand lager word, en de stroomoverdracht dus efficienter word :) een 4 pin is in principe genoeg voor in een 8 pin socket ja :) (zit niet voor niets n kapje bij, dat je eraf kan halen als je *wel* n 8 pin stekker op je psu hebt :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenG
AlexanderB schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:16:
4pin = 8pin.. alleen heeft de 8pin gewoon meer draadjes en pennetjes waardoor de contactweerstand lager word, en de stroomoverdracht dus efficienter word :) een 4 pin is in principe genoeg voor in een 8 pin socket ja :) (zit niet voor niets n kapje bij, dat je eraf kan halen als je *wel* n 8 pin stekker op je psu hebt :))
TOP! bedankt voor deze heldere uitleg! _/-\o_

RMA t izzz for me
Pagina: 1