Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Problemen met een Update command in java progje

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views

Verwijderd

Topicstarter
heey tweakers,

Ik ben voor school bezig aan een project om een Pin automaat na te bouwen/programmeren.

momenteel ben ik een programma aan het maken om de database makkelijk te kunnen bijhouden. Dus "klanten" toevoegen, aanpassen, verwijderen etc. allemaal grafisch gemaakt met NetBeans.

Probleem is nu dat het SQL command UPDATE niet echt wilt werken. Als je op mijn screenshot kijkt werkt het updaten van de rekeningnummer tabel wel, maar van de klant tabel niet. Ik snap niet waarom deze niet werkt, het lijkt mij dat zoals het er staat deze gewoon moet werken?

Alle variabelen zijn naar Strings geconverteerd en ik heb al gekeken of deze goed worden opgeslagen, en dat werkt gewoon prima (als ik ze bijvoorveeld tussendoor laat uitprinten krijg ik gewoon de waardes die ik heb ingevoerd in het textfield). Verder zijn de namen van de kolommen ook gewoon in orde. Ook heb ik in de database gewoon de rechten om dingen te veranderen etc.

Ik hoop dat iemand hier ziet wat mijn fout is, ik kom er niet meer uit. Vooral omdat het updaten van rekeningnummer normaal werkt maar klant niet :S

Afbeeldingslocatie: http://img160.imageshack.us/img160/1798/voorbeeldcodedbconnectixg2.jpg

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Aha 'het werkt niet'. Fijn zo'n foutmelding erbij!

* curry684 pakt de glazen bol....

Heb je de query als geheel al eens uitgeprint ipv uitgevoerd en dan gecopy/paste in je relevante SQL omgeving?

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik krijg geen foutmelding, de Query wordt verzonden naar de database, dus ik krijg in mijn programma geen foutmelding, die verstuurd gewoon netjes de Query... ik beheer zelf de database niet, die draait hier niet maar bij iemand anders. maar ik kan wel kijken of er iets is veranderd, dat gebeurd niet, dus daarom weet ik dat het niet werkt.

Ik heb de Query ook al gebruikt buiten dit programma om gebruikt en dan werkt het wel gewoon.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Strings moeten in SQL toch tussen enkele quotes of backticks?

En waarom heb je voor iedere kolom een aparte query? Dat is ook een minder goed idee.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:44:
Nou ik krijg geen foutmelding, de Query wordt verzonden naar de database, dus ik krijg in mijn programma geen foutmelding, die verstuurd gewoon netjes de Query... ik beheer zelf de database niet, die draait hier niet maar bij iemand anders. maar ik kan wel kijken of er iets is veranderd, dat gebeurd niet, dus daarom weet ik dat het niet werkt.

Ik heb de Query ook al gebruikt buiten dit programma om gebruikt en dan werkt het wel gewoon.
Kijk, het niet geven van een foutmelding is ook relevante info he. Als je geen foutmelding geeft betekent dat je query correct wordt uitgevoerd, dan zitten er dus geen syntax errors, invalid object names of wat dan ook in. Dan zul je dus moeten checken hoeveel rows affected zijn, dan weet je het vanzelf of ie werkt. Ik gok dat je KlantId een onzinnige waarde bevat, maar dat ga je alleen vinden als je simpelweg even de query dumpt.

En ja, 1 query per kolom is niet lief voor je database.

Professionele website nodig?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Worden die QUERYs nu uitgevoerd? :| Lijkt me toch helemaal niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• iH8
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

vanwaar die meerdere update queries?

SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
UPDATE
     table
SET
     column1="value1",
     column2="value2",
     column3="value3"
WHERE
     column="value"

wat je fout betreft, ik zou eens aan de SQL-beheerder vragen of hij iets in z'n logs ziet.

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ik heb dat gedaan om het even wat overzichtelijker voor mijzelf te maken. Dat is zo aan te passen. Maar ookal voer ik onzin in tussen die haakjes waar de query staat, dan nog krijg ik geen foutmelding, dus dat ik die foutmelding niet krijg wil nog niet zeggen dat me query niet in orde is.

Mijn programma controleert niet of de query wel goed is, hij verstuurd het alleen en de database doet er iets mee of niet. En die backticks heb ik ook al geprobeerd, maar dat wou niet helpen, bovendien heb ik ze ook niet bij die UPDATE van rekeningnummer, maar die werkt gewoon normaal.

Ook heb ik de IDwaarde uit laten printen en die geeft gewoon 2 aan, wat het ID is dat bij dat specifieke rekeningnummer hoord, wat dus gewoon klopt.

en hoe bedoel je 'nu' ?

En die beheerder kan ik pas maandag weer spreken, dan zal ik er ook wel naar vragen, maar ik dacht mss een domme fout over het hoofd te hebben gezien zodat ik weer aant werk kan dit weekend :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 00:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oow en die laatste 3 Query's worden gewoon uitgevoerd. dat is wat ik zo raar vind, waarom die wel werken en die andere niet. Dus of er is iets met de tabel klant, of dat klantid klopt iets niet aan.

Maar klantid staat ook in de tabel rekeningnummer, als ik rekeningnummer voor klantid vervang (dan bedoel ik de variabele rekeningnummer aan het einde van de query) werkt die ook gewoon. Dus daarom lijkt me dat klantid wel in orde is. De tabel klant hadden we vanmiddag na gekeken en die is gewoon in orde voor zover ik kon zien. ik snap gewoon echt niet waarom het niet werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 01:06 ]

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 22:05
saldo, pogingen en pincode lijken me typisch numerieke velden. Ik zou toch eens de quotes toevoegen.

• Johnny
  • Laatst online: 09:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:55:

Mijn programma controleert niet of de query wel goed is, hij verstuurd het alleen en de database doet er iets mee of niet. En die backticks heb ik ook al geprobeerd, maar dat wou niet helpen, bovendien heb ik ze ook niet bij die UPDATE van rekeningnummer, maar die werkt gewoon normaal.
Backticks heb je nodig voor strings TEXT/CHAR/VARCHAR enz, je rekeningnummer is een getal INT/BIGINT/FLOAT/DECIMAL.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb gevonden wat het probleem was, inderdaad backtick, zoals ik al dacht had ik iets doms over het hoofd gezien. ik had al eerder geprobeerd backticks toe te voegen maar was vergeten dit bij Klantid te doen. Dus vandaar dat het nog steeds niet werkte :( domme, domme fout.

iig bedankt voor het meedenken op deze late avond :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

1. Strings omvat je in MySQL (zo te zien) met quotes ( " of ' ), niet met backticks ( ` ).
  2. Als je code post op dit forum, doe dat dan tekstueel en niet door middel van een plaatje. Hoe post je code? / Hoe gebruik je de code tag?
  3. Vermeld, zoals eerder al gezegd, altijd eventuele foutmeldingen of het uitblijven daarvan. Hoe meer info je geeft, hoe sneller wij je kunnen helpen.
  4. Standaard debuggen kun je zelf beter dan wij dat kunnen. Druk domweg je letterlijke query zoals die naar je database gestuurd wordt eens af en lees die goed door. Probeer hem handmatig in de DB in te voeren en kijk wat er gebeurt. Het feit dat je niet merkte dat er syntactisch iets niet in orde was duidt voor mij aan dat je dat laatste al niet geprobeerd hebt. ;)
Al met al had dit topic dus iets vloeiender kunnen verlopen; ik hoop dat je daar een volgende keer op wil letten. :) Dit topic doe ik in elk geval dicht; ten eerste omdat het niet echt aan onze richtlijnen voldoet, en ten tweede omdat het toch al opgelost is. :P Succes met je opdracht verder. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.