Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[WIN98] schijf defect of iets anders ?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt vandaag gebeld door iemand dat zijn PC niet meer werkt, een windows 98 systeem.

Opzich nooit echt problemen gehad met dergelijke systemen, data was er bij defecte HD's zelf goed af te halen.

Ik kom bij deze persoon, de persoon vertelde mij dat er steeds de melding kwam tijdens het booten "Ongeldige Diskette".

Ik dacht, harddisk wellicht defect in het uiterste geval, eerst maar eens kijken. Harddisk werd gezien, booten van CD ging ook, echter niet van een Windows 98 CD welke naar de PC lag (kopietje uteraard).

Ik heb het systeem geboot met UBCD en een drivecheck gedaan, allemaal prima, toch maar geboot met een Linux bootCD en zag op de Harddisk wat rare file staan. Aangezien ik niet gek ben (nou ja :)) heb ik de HD aan een XP schijf gehangen om te kijken wat er op stond, en of deze eerder wazige files hier echt wel op stonden, wat zie ik tot mijn verbazing:

Afbeeldingslocatie: http://img108.imageshack.us/img108/8325/oops98kq1.th.jpg

Oops :?

Ik kan deze bestanden echt totaal niet plaatsen op een bestaand werkend windows 98 systeem welke na afsluiten dit als bestanden geeft.

Heeft iemand dergelijke bestanden wel eens eerder gezien, ik kan er echt totaal geen wijs uit en heb dit nog nooit gezien in mijn PC-verleden.

Verwijderd

Defecte of corrupte FAT/filetable/etc.

Zou kunnen dat de hardeschijf na 10 jaar eindelijk dood is :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 23:36 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gehackt uit de topictitel gehaald - dit lijkt meer op een FAT table waar gehakt van is gemaakt :+

Oh the joys of FAT32 :)
Typisch gevalletje van file corruption dus.
Je kan er wat diskutils tegenaan gooien om crosslinked files te laten herstellen, maar ik vrees dat je hier niet veel chocola meer van kan maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:42:
Gehackt uit de topictitel gehaald - dit lijkt meer op een FAT table waar gehakt van is gemaakt :+

Oh the joys of FAT32 :)
Typisch gevalletje van file corruption dus.
Je kan er wat diskutils tegenaan gooien om crosslinked files te laten herstellen, maar ik vrees dat je hier niet veel chocola meer van kan maken.
Top dank je !

Ik denk ook dat het niet veel meer waard is, echter proberen doen we altijd.

Wat voor tools denken jullie aan ? Easy Recovery is wellicht al een goede start.

Verwijderd

Ik gebruikte zelf veel 'getdataback', maar heb Easy Recovery ook wel eens gebruikt.

Geef je helaas weinig kans.

Neem aan dat er geen backups beschikbaar zijn ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:43:
Ik gebruikte zelf veel 'getdataback', maar heb Easy Recovery ook wel eens gebruikt.

Geef je helaas weinig kans.

Neem aan dat er geen backups beschikbaar zijn ?
Backups zijn er wel, het is maar een PC om wat word mee te doen.

Toch wil ik altij even kijken wat er te halen valt :) nieuw iets, altijd goed om erbij te hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Data was prima te recoveren, eigenlijk verwachtte ik ook niet anders aangezien de sectoren prima waren.

Wel gek zo ineens.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Waarom?

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wat ?

Ik neem aan dat je refereerd naar dat ik het gek vind dat die partitietabel ineens defect is.

De schijf is prima in orde volgens iedere test, het systeem functioneerde prima, de data is prima te recoveren en volgens mij zou je hem nog bruikbaar kunnen maken na een format, niet dat ik dat zou doen overigens ;)

Schijf dood was bij mij meestal echt schijf dood :)

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 11:43

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik neem aan dat je refereerd naar dat ik het gek vind dat die partitietabel ineens defect is.
idd :)
Oef nee zeg.. Ik heb meer dit soort dingen meegemaakt dan dat een schijf echt doodging.. Stel je hebt een boek met een inhoudsopgave. Eén of andere grapjas leest dat boek, maar gooit een kop koffie over de inhoudsopgave. Boek perfect leesbaar, maar geen hond kan meer iets snel opzoeken..

[ Voor 24% gewijzigd door Marlibica op 04-07-2008 15:06 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
Marlibica schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:05:
[...]

Oef nee zeg.. Ik heb meer dit soort dingen meegemaakt dan dat een schijf echt doodging.. Stel je hebt een boek met een inhoudsopgave. Eén of andere grapjas leest dat boek, maar gooit een kop koffie over de inhoudsopgave. Boek perfect leesbaar, maar geen hond kan meer iets snel opzoeken..
Was dat dan altijd maar zo :)

Voor een format ben ik zelfs niet meer zo bang, ook niet met een een defrag erna :P

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:18:
[...]

Waarom wat ?

De schijf is prima in orde volgens iedere test, het systeem functioneerde prima, de data is prima te recoveren en volgens mij zou je hem nog bruikbaar kunnen maken na een format, niet dat ik dat zou doen overigens ;)

Is niet ongebruikelijk destijds met FAT32. Mooi voorbeeld verder van Marlibica :)

Verwijderd

Marlibica schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:05:
Mooi vergelijking. Merk alleen dat jullie steeds praten over FAT32 in dit thread. Is een degelijke omschrijving te maken voor hoe NTFS in elkaar zit - wat de mogelijkheden bij problemen zijn .. als een deel van een HDD corrupt is geworden bv?

Voor alles wat belangrijk is gebruik ik nog altijd FAT32 (if it aint broke, don't fix it) maar gebruik nu NTFS op de grotere partitions voor tijdelijk media enz.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

NTS doet aan transaction logging wat curruptie tot een minimum beperkt. Daarnaast is het vanwege rollback logging mogelijk transacties terug te draaien voordat je FS corrupt raakte.
edit: dus het is stukken beter dan FAT(32), en dus ook veel veiliger. Daarnaast zit je niet zo snel tegen limieten aan van file groote en partitie.

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 05-07-2008 16:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1