Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey lads,

Ik zit mezelf hier een beetje op te vreten de laatste drie dagen. Ik krijg in games continue de volgende melding om maar met de deur in huis te vallen:

BSOD 2 varianten:

driver_irq_not_less_or_equal met stopcode 0xd1 en met 0x116 (en nog 4 subcodes)
nvlddmkm.sys has stopped responding / working

Nu heb ik exact hetzelfde systeem (P5K/E6750/4GB/8800GTX/Vista 32b SP1 MSDN) al perfect werkend gehad 3 maanden onder XP Pro 32b. Het enige wat veranderd is, is mijn geheugen van 2 naar 4GB. Wat heb ik al geprobeerd?

- Drivers veranderen van videokaart van WHQL, naar oudere WHQL, naar Guru3D en Physics drivers en jan allemaal. Zowel overwrite als replace (uninstall en re-install) geprobeerd
- Vista memtest (2 passes) + everest system stress (cpu/fpu/cache/mem) meer dan 3 of 4 uur = 0 errors
- Alle fans op maximum, temps gelogd met Everest en Rivatuner --> CPU niet boven de 59 (beide cores) en GPU niet boven de 72 (HR-03)
- Alle Vista updates zijn geïnstalleerd ...
- Aero uit = no solution (zou ook geen oplossing mogen zijn)

Ik heb de 'stability' hotfix geprobeerd, maar het mocht niet baten :( ! Nu is er echt een 120 pagina tellende thread (friggin enorm) hierover op de nVidia forums zonder een enkele zinnige oplossing. Wordt er helemaal gestoord van ... ik heb dat geld voor Vista toch niet zomaar neergelegd? Ligt dit probleem aan Vista of aan nVidia ... of aan beiden want onder XP had ik het niet |:( .

Er moeten haast wel medetweakers zijn met dit probleem, misschien kunnen we samen tot een oplossing komen? Heel soms krijg ik zelfs een TDR van vista dat mn drivers gestopt zijn met reageren jadda jadda crap :/ . Iemand een gouden tip voor een biertje en een knuffel :> ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je hebt het nieuwe geheugen getest zeg je, maar heb je het spelen van games ook al getest met alleen je oude 2GB geheugen in de pc?

Heb je sinds 3 dagen Vista draaien of heb je Vista al langer draaien en heb je het probleem sinds 3 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Antwoord vraag 1. Nog niet getest met alleen 'oude' 2GB (heb nu 4 dezelfde sticks erin), dit omdat vista memtest en everest stress test beide als een mes door boter gingen. Misschien wel een idee om dit te doen (niet veel werk).

Antwoord vraag 2. Sinds 3 dagen, correct, heb de sprong (of afdaling) naar Vista gemaakt. Heb het probleem dus ook sinds die 3 dagen :/ .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 21:19
Ik heb zelf ook kort een GTX gehad en ook met dit gezeik. 2 maanden later had mijn huisgenoot ook een GTX, precies hetzelfde verhaal.... terwijl het toch iets zeldzaams moet zijn.

Ik had destijds mijn GTX weer verkocht uit frustratie, denkend dat het aan mijn configuratie moest liggen. Mijn huisgenoot daarentegen had m teruggestuurd naar de winkel en toen bleek de kaart toch echt kapot te zijn... wat onderzoek op diverse forums bleek dat bij meer mensen met dit probleem zo te zijn.

Misschien kun je de kaart dus terugsturen voor RMA? Krijg je waarschijnlijk iets mooiers ervoor terug aangezien de aankoopprijs van deze kaarten destijds behoorlijk hoog lag.

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ben bang dat als ze dit niet kunnen reproduceren, je je kaart geretourneerd krijgt, met een dikke rekening voor verzend/onderzoekskosten.. :'(

word er niet een geheugen dump gemaakt door windows na de BSOD, las pas in een topic over een gratis MS compiler tool die je de schuldige DLL aanwees, waardoor je zoektocht naar t euvel weer wat verder brengt...!?

MAX3400 in "[Games] Videokaart kapot?"

[ Voor 8% gewijzigd door SAiN ONeZ op 04-07-2008 22:58 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Nou het is nog niet over, krijg net een andere BSOD tijdens het spelen van settlers met mn vriendin. De dagen hiervoor geen enkele gehad, maar wel vaak Vantage, Yuri's Revenge, Titan Quest en GRID gedraaid ... :/ . Niets geen fouten.

Dit keer was het code 0x50 (page fault in nonpaged area)

Ik dacht meteen, geheugen. Maar door de everest stress test komt hij heen en ook door 2 passes Vista memtest. Ben nu met memtest v3.2 aan het testen en ga er daarna tegenaan met v1.7 ... is die code altijd een memory error? En hou kom ik er nou achter of mijn geheugen gaar is als ik het geen fouten geeft (kan dat überhaupt wel?).

En was dat geweldige Vista niet bedoeld om BSOD's uit het leven te helpen? Dat zou dan toch intern opgelost worden? Nog nooit zoveel BSOD's gehad in 5 jaar XP |:( ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is nogal lastig een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Volgens mij is je geheugen niet gaar, maar kan andere software (b.v. virusscanner, nic driver) ook roet in het eten gooien. Voorzover je nog niet hebt geprobeerd, zo 'kaal' mogelijk opstarten. Hier is overigens wel een aardige link met allerlei foutcodes en mogelijke oorzaken: http://aumha.org/a/stop.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Het lijkt er op dat het dus of:

- drivers zijn (kans naar video drivers ...)
- antivirus is
- geheugen is (GPU mem, CPU cache, Corsair reepjes)

Ik laat vannacht memtest 3.4 (net even nieuwe versie op boot cd gefikt) even 8 uur of langer draaien. Als memtest een fout geeft, heeft dat dan ALTIJD met het geheugen te maken? Of kan het ook aan het CPU cache gedeelte liggen?

Ik boot eigenlijk altijd vrij kaal. Geen geluidskaart, geen extra pci kaarten, alleen mobo/vga/hdd/dvd. Maar ik zal eens kijken wat er vannacht gebeurt; ben ook bezig met een download naar windows debugging tools + vista sp1 rtm symbols zodat ik even de dump erin kan laden en zien wat ie doet :'( .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Memtest kan zeker fouten genereren bij andere (defecte) componenten. Het is dan soms onduidelijk wat er precies defect is. Ik citeer even voor het gemak:

Which memory is tested?

As much as possible of the system memory is tested. Unfortunately memtest86+
can usually not test all of the memory. The reason for this is that todays
processors and BIOSes have become so complex that they require a small
amount of memory to keep accounting data of the processor and BIOS state
respectively. If memtest were to write over these areas the state of the
processor or BIOS becomes invalid and it's behaviour unpredictable. Alas it
is also impossible to relocate these areas in the memory.

This means that a small area of your memory can not be tested by memtest.
If this part of the memory is defective you will know soon enough though as
the processor, parts of the processor or the BIOS simply won't work
correctly if this part of your memory is defective. Do realise though that
in very rare cases memtest will show no errors even though the module is
defective, not because memtest can't detect the error, but because memtest
can't test the area the error is located in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Vannacht 9 uur memtest86+ v3.4 gedraaid zonder ook maar 1 error. Daarna nog eens 3 uur everest stress test voor cpu/mem/cache/hdd ... 0 errors en geen hitte problemen in de grafiek (not even close). Heb ook meteen een bug report naar nVidia gestuurd.

Raak een beetje einde raad, ga zo nog maar proberen om zonder het extra geheugen te spelen. Ook heb ik het een tikje overvolt van 2,1V naar 2,15V (heeft gewerkt bij iemand eerder in topic) voor XMS6400C4. Tijdens gamen ook eens de virus scanner uitzetten, we'll see.

Rare is wel dat we meer mensen krijgen met nvlddmkm errors in de winkel (bsod of trs report), het is toch te gek voor woorden dat in 2 jaar ontwikkelingstijd er nog steeds geen goede drivers zijn voor Vista vanuit nVidia. Diep en diep slecht.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

nvlddmkm.sys has stopped responding / working
Dit probleem treedt ook op met ATI kaarten. Ik krijg gigantisch vaak de melding dat het beeldscherm stuurprogramma gecrashed is maar er weer boven op is gekomen (volgens windows). Soms blijft het daarbij, maar soms zegt hij het een keer of 6 (mijn beide schermen gaan knipperen na iedere melding) en bij de 6de keer ofzo klapt hij eruit met een atikdmg error.

Soms treed het weken lang niet op en soms 5x op een dag.... Dacht eerst dat het aan office en winamp lag (dan ging hij geregeld uit de bocht) maar dat was het ook niet. Loopt niet vast tijdens het gamen, dan is hij vaak juist stabiel, meestal als ik gewoon niets doe of alleen muziek zit te luisteren en te typen/surfen.

Heb een tijd mijn 2de monitor eraf gehaald (voor SP1 van vista gebeurde het echt HEEEEEEL vaak dat hij eruit klapte) en toen leek het stabieler te draaien (geen crashes gehad), maar daar koop ik geen dual-head kaart voor en ook geen 2 LCD schermen.

edit: bij mij gaat het om vista x64 premium

Soms lees je tips over bijvoorbeeld het weglaten van de catalyst driver en dan draait het gewoon een week goed, om vervolgens weer daarna geregeld de bocht uit te gaan. Probleem is echt klote te reproduceren dus dan denk je een oplossing te hebben omdat het stabiel is, maar is het nog niet verholpen...

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Das het erge inderdaad, als ik nu eens 1 situatie had waarin het specifiek en perfect getimed te reproduceren was kon ik alles wat er op dat moment gebeurde los stuk voor stuk proberen uit te vogelen; maar dat is er dus niet. Ik heb overigens mijn hele Vista versie legaal via MSDN gedownload en daar zat SP1 dus al in.

Ik heb een ticket bij nVidia ingediend, eens kijken of ze willen / kunnen helpen. Ik ga anders vanavond eens wat beta drivers proberen (en dan maar gamen om te kijken of ik ze crashende krijg). Grmbl, computers zijn gaar :p .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
En huplakee, weer een BSOD, dit keer is het stopcode 0x124 en zegt Vista dat het aan mijn mobo/vga/psu/mem ligt. Ik ga nu dat geheugen eruit trekken en dan zie ik wel verder, godver; wat kan dat frustrerend zijn zeg - niet te geloven. Zometeen gaat per direct XP er weer op, wat heb ik er spijt van dat ik Vista nog gekocht heb met mijn eigen centen nota bene.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Cassius schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:24:
Das het erge inderdaad, als ik nu eens 1 situatie had waarin het specifiek en perfect getimed te reproduceren was kon ik alles wat er op dat moment gebeurde los stuk voor stuk proberen uit te vogelen; maar dat is er dus niet. Ik heb overigens mijn hele Vista versie legaal via MSDN gedownload en daar zat SP1 dus al in.

Ik heb een ticket bij nVidia ingediend, eens kijken of ze willen / kunnen helpen. Ik ga anders vanavond eens wat beta drivers proberen (en dan maar gamen om te kijken of ik ze crashende krijg). Grmbl, computers zijn gaar :p .
Ik submit iedere keer enkele mb's aan error files richting microsoft... En meestal krijg je dan mooi als oplossing: download een nieuwe versie van je stuur programma. Ati zegt op hun site helemaal niets over dit probleem en mensen die tickets sturen krijgen als melding schijnbaar: brakke proc, brak mem of brak mobo... Tuurlijk jongens...

Ook stond er ergens op het internet als tip om de standaard driver van vista te gebruiken... Leek me niet echt een goed idee... Of om maar met 1 stick geheugen te draaien...

Mijn vista is ook een legale versie (OEM) met een losse SP1 install.

Blijft al met al een vaag probleem, dat het puur in de drivers zit lijkt me niet, want dan zou je niet verwachten dat ATI en NVidia beide de zelfde problemen hebben (of ze zijn stiekem 1 bedrijf). Aan de kaart of het type ligt het ook niet want het gebeurt bij verschillende kaarten...

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Geheugen zojuist verwijderd en een potje settlers gespeeld zonder crash, nu gebeurde dat al wel vaker, dus de tijd zal het leren. De vraag is; hoe krijg ik nu echt weer vetrouwen in mijn pc haha, echt gaar :X . Als je een pc hebt die BSOD's geeft en je hebt ze even niet, vertrouw je er niet op dat het opgelost is ... je blijft twijfelen :z . Ik zie wel verder, heb slechte hoop want heb zoveel verschillende BSOD's gehad dat het geheugen alleen het waarschijnlijk niet zomaar verklaard.

Maar zou het mem kapot zijn, is dat wel erg vreemd ... 9 uur memtest, 2 volle passes vista memtest en 3 of 4 uur everest stresstest. Allemaal -0- fouten. Daarom vertrouw ik het dus niet, of het moet zijn dat mijn bord (P5K) niet goed met 4 modules om kan gaan (lijkt me sterk toch)? Maar hoe leg ik dit nu uit aan de winkel uit (nog binnen 7 dagen!), want wil dan eigenlijk gewoon mijn geld terug en dan ga ik wel voor een andere kit, Corsair valt toch enorm tegen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS move naar WOS + titelchange:

"Vista 32bit + 8800GTX = nvlddmkm BSOD drama" > "[Vista SP1]Verschillende BSOD's zonder bevestiging"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
* alt-92 aait dion_b en verandert de titel wel even ;)

Al maak ik me wel zorgen over
Geheugen zojuist verwijderd en een potje settlers gespeeld zonder crash, nu gebeurde dat al wel vaker, dus de tijd zal het leren..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 20:57:
* alt-92 aait dion_b en verandert de titel wel even ;)

Al maak ik me wel zorgen over

[...]
Denk dat het misschien toch de modules waren, maar die codes hadden me op een flink verkeerd spoor gezet (de eerste twee hits). Ik wacht nog even af ...

[ Voor 83% gewijzigd door Cassius op 09-07-2008 21:39 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Helaas, keiharde BSOD 0x124
Problem caused by computer hardware

This problem was caused by an unrecoverable hardware error that caused the operating system to stop functioning.

Troubleshooting

--------------------------------------------------------------------------------

If you have received this error more than once, it could indicate a serious problem with your computer. We recommend that you do the following:

Back up your files to avoid data loss in case of a complete hardware failure.
Contact the original manufacturer of your computer to determine the specific component which is failing.
Additional technical information

Although we know the problem is caused by a hardware component, the error report does not contain enough information to tell us the specific component. It is likely that the problem is being caused by one of the following computer components:

Random Access Memory (RAM)
System board
Central Processing Unit (CPU)
Power supply
Zucht, ik ga maar XP installeren. Daaronder werkte dit systeem in ieder geval perfect :/ .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Geen idee of je ook wel naar je BIOS versie hebt gekeken c.q. settings?
Al zou dat in default ook gewoon goed moeten zijn, maar je hebt nou eenmaal een Asus plank...

Ik kom iemand tegen met exact hetzelfde probleem als wat jij beschrijft...

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 10-07-2008 00:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 00:07:
Geen idee of je ook wel naar je BIOS versie hebt gekeken c.q. settings?
Al zou dat in default ook gewoon goed moeten zijn, maar je hebt nou eenmaal een Asus plank...

Ik kom iemand tegen met exact hetzelfde probleem als wat jij beschrijft...
Onder XP had ik in ieder geval met dezelfde settings geen problemen, vandaar dat het zo frustrerend is dat ik niet kan pinpointen welke driver/bestand/combo hetgene veroorzaakt :( . Ik neig echt naar een XP SP3 install, maar dat is weer een halve dag werk. *zucht*.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Cassius schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 23:32:
Helaas, keiharde BSOD 0x124

[...]

Zucht, ik ga maar XP installeren. Daaronder werkte dit systeem in ieder geval perfect :/ .
Gelukkig, dan zit het niet in het aantal geheugen reepjes.... Hoef ik iig niet meer terug naar 1GB :)...

Zou het trouwens ook knap lullig vinden als het aan het geheugen ligt, ik heb een kingston setje gekocht 2x1GB in 1 doosje, dat daar compatibility issues in zouden zitten zou wel zeer raar zijn... Trouwens zouden geheugen errors niet "willekeurig" moeten zijn en niet iedere keer op je videokaart drivers?

Bios heb ik trouwens al helemaal doorgelopen (bij een Asus plank kan je bar weinig instellen) en ongeveer alle mogelijke/logische opties geprobeerd (zelfs ACPI, IRQ reservations enzo) en dat mocht ook niet baten (in sommige gevallen weigerde vista zelfs te booten :'))... Doordat het gedrag niet te triggeren is is het testen gewoon zeer vervelend... Mijn bios is trouwens de laatste versie..

Net als TS heb ik een beetje het vertrouwen verloren in mijn machine. Als een van mijn schermen knippert (om wat voor reden dan ook), wordt ik al helemaal panisch, zeker als ik iet belangrijks aan het doen ben (aanvragen van dingen op internet enzo)... En mijn vriendin wordt er ook helemaal gek van, die gebruikt mijn pc ook voor huiswerk, die krijgt echt vaak error.

Ik heb wel ergens ooit iets gelezen op internet over een key in het register die een tijd aangeeft hoelang windows moet wachten als de videokaart niet reageert... Weet alleen niet meer waar ik dat gezien had... Het schijnt trouwens dat deze errors ook wel eens onder XP voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Nou fuck it, ik heb alles geprobeerd met Vista wat redelijkerwijs van een consument die er wat van af weet verwacht mag worden, ik heb er nu xp pro sp3 op gezet en ga weer verder met testen. Als nu alle problemen weg zijn ben ik honderd procent definitief genezen van vista tot windows 7 of iets komt wat fatsoenlijk is.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Cassius schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 11:47:
Nou fuck it, ik heb alles geprobeerd met Vista wat redelijkerwijs van een consument die er wat van af weet verwacht mag worden, ik heb er nu xp pro sp3 op gezet en ga weer verder met testen. Als nu alle problemen weg zijn ben ik honderd procent definitief genezen van vista tot windows 7 of iets komt wat fatsoenlijk is.
"Wat een consument die redelijk wat ervan weet kan oplossen" is een leuke opmerking. De meeste pc gebruikers zijn geen tweakers. Als zij deze elende krijgen op hun zojuist gekochte DELL met ati/nvidia kaart weten ze dus waarschijnlijk niet hoe het op te lossen is. Ze zullen wel geregeld van games enzo te horen krijgen dat ze hun drivers moeten updaten dus die krijgen allicht dezelfde problemen.

Maar de problemen met vista worden imo snel onder het tapijt geschoven. Krijg een beetje het windows millenium gevoel, bij de nieuwe windows 7 zal er waarschijnlijk gesproken worden over XP en windows 7 en is vista waarschijnlijk snel vergeten.

Terug gaan naar XP is voor mij geen optie. Ik heb er expres voor gekozen om een legale windows vista erbij te nemen omdat ik geen WGA ellende wilde krijgen en vista x64 in mijn ogen handiger (en ik dacht beter ondersteund) is dan XP x64. Zeker omdat ik een 64 bit proc heb en het in mijn ogen zonde is om daar 32bit op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier hetzelfde..

9800GX2 met Windows Vista. Ik heb hier 3uur !! COD4 gespeeld, geen probleem, ik ga naar main menu van COD4, druk op exit, BSOD! (nvlddmkm) sjonge sjonge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
.Gertjan. schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:28:
[...]
Terug gaan naar XP is voor mij geen optie. Ik heb er expres voor gekozen om een legale windows vista erbij te nemen omdat ik geen WGA ellende wilde krijgen en vista x64 in mijn ogen handiger (en ik dacht beter ondersteund) is dan XP x64. Zeker omdat ik een 64 bit proc heb en het in mijn ogen zonde is om daar 32bit op te draaien.
Hey ik weet het, ik heb mooi 99 euro gedokt voor Vista - laten we wel wezen ik had dus een volledig legale versie :/ . Er staat nu XP Pro SP3 op en heb net twee uur GRID gespeeld zonder één hickup en had ook nog 8fps meer op totaal van 51 naar 59 :) . Het lijkt verholpen, maar zoals ik al zei, ik durf geen zekerheid te geven. Ga nu de setup af installeren met heel mijn lijst (adobe/office/avg/speedfan/defender/vlc/winrar/winamp) en dan nog eens karren.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje late reactie, maar ik vond deze thread en wil toch mijn bijdrage leveren.

Ik heb een paar maanden geleden een systeem gebouwd met twee 8800gtx kaarten, 4gb geheugen etc. Ik heb vanaf het begin af aan al problemen met BSODs en de gebruikelijke driver errors, met het probleem dat ik nooit echt gebruik kan maken van optimale graphics. Aan de onderdelen kan het niet echt liggen, het is goeie kwaliteit en de verhoudingen kloppen.

Ik heb er van alles over gelezen en toch nooit echt een oplossing gevonden anders dan beter geheugen plaatsen, wat me erg onwaarschijnlijk lijkt, want bij anderen haalt het ook niets uit.

Zoals Dion_b zei: "Vista 32bit + 8800GTX = nvlddmkm BSOD drama" > "[Vista SP1]Verschillende BSOD's zonder bevestiging"

Dit is het probleem. Toch vreemd dat in de honderde threads die ik gelezen heb, nergens een oplossing the vinden is.

Ik speel nu bijvoorbeeld de MMO Eve Online, en wanneer ik de graphics allemaal op maximaal zet kan ik elke paar minuten een BSOD verwachten, terwijl alles soepel loopt. Zet ik de graphics laag, zonder AA en andere luxe, dan kan ik de game oneindig spelen, met misschien af en toe een freeze, maar dat gebeurt ongeacht wat ik doe. Ik heb eens bij de FAQ gekeken op de EVE website en zij zeggen iets over 512MB+ geheugen van de videokaart wat deze problemen kan veroorzaken, zonder oplossing natuurlijk.

Ik heb verder geen oplossing anders dan de kwaliteit flink omlaag zetten, maar ik voel me aardig belazerd met een systeem van 3600+ euro waar je altijd maar bang voor moet zijn. Ik geef NVidia de schuld, ze laten je betalen als een geldautomaat en je krijgt niets anders dan onoplosbare problemen.

Zelfde verhaal met dat waardeloze zalman trimon scherm wat voor geen meter werkt, ik heb er een gekocht toen voor 650 euro, heb nog nooit 3D gezien :D. Ben voor support naar zalman gegaan, niets, toen naar de zaak waar ik heb gekocht had. Ze schenen er wat van de te weten, maar ze lieten me alleen maar rare testjes doen die er gewoon niets mee te maken hadden, en waar ik uiteindelijk zo gek van werd dat ik het maar opgegeven heb. Dat scherm loopt trouwens op nvidia drivers, maar dat weten jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 13:55:
Beetje late reactie, maar ik vond deze thread en wil toch mijn bijdrage leveren.

[...]

Ik heb verder geen oplossing anders dan de kwaliteit flink omlaag zetten, maar ik voel me aardig belazerd met een systeem van 3600+ euro waar je altijd maar bang voor moet zijn. Ik geef NVidia de schuld, ze laten je betalen als een geldautomaat en je krijgt niets anders dan onoplosbare problemen.
Grap is dat het waarschijnlijk niet eens aan NVidia ligt. ATI kaarten vertonen dezelfde problemen.

Wel raar dat jij de problemen krijgt met gamen. Bij gamen gaat hij op mijn machine nooit mis (mijn bak koste dan ook geen 3600+ euro, meer iets van 500 euro ;)), maar ik draai dan ook niet op de hoogste kwaliteit. Als hij op de hoogste kwaliteit flipt op jouw machine is het misschien een temperatuur probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
directx 9 geinstalleerd op vista.
misschien kun je een memory dump uitlezen die je krijgt tijdens een bsod.
dan kun je misschien iets vinden waar die op vast loopt.
wel moet je hiervoor page file hebben aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 11:58

Kalkie

NLMP

Misschien ook een beetje late reactie, en mogelijk lees ik er overheen, maar heb je het al eens geprobeerd met een andere videokaart. Ik heb hetzelfde gehad met een 7900GT, onder XP veel minder problemen, maar uiteindelijk bleek de videokaart zelf kapot te zijn. Daarbij kreeg ik ook de meest uiteenlopende BSOD meldingen. Nu een 8600GT erin en geen centje pijn meer (behalve dan dat afgelopen week mijn cheap-asrock bord overleed ....

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor de reacties mensen,

Het zou best wel eens een temperatuurprobleem kunnen zijn, maar dat zou je toch niet verwachten als de fans altijd op 100% hebt lopen. Echter, na het lezen van vele threads over de 8800gtx zijn er toch erg veel mensen die geen temperatuur problemen hebben en toch dezelfde conflicten krijgen. De meest voorgekomen error was nvlddmkm, en het enige spel wat ik volle toeren kon draaien was crysis zonder errors.

Ik had gehoopt dat het probleem niet zou zitten in het geheugen van de videokaart, maar de mogelijkheid zit er toch altijd in. Ik zal uiteindelijk toch wel een andere videokaart opstelling moeten gaan proberen ja, maar het is wel zonde van de 550 euro voor die twee kaarten.

Het feit dat deze problemen voorkomen met verschillende kaarten, zou natuurlijk ook kunnen liggen aan slecht gebakken chips. Ik denk dat ik en vele anderen zich hier toch maar bij neer moeten leggen totdat het tijd is voor de aanschaf van een nieuwe kaart.

Nogmaals, bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 16:38:
bedankt voor de reacties mensen,

Het zou best wel eens een temperatuurprobleem kunnen zijn, maar dat zou je toch niet verwachten als de fans altijd op 100% hebt lopen. Echter, na het lezen van vele threads over de 8800gtx zijn er toch erg veel mensen die geen temperatuur problemen hebben en toch dezelfde conflicten krijgen. De meest voorgekomen error was nvlddmkm, en het enige spel wat ik volle toeren kon draaien was crysis zonder errors.

Ik had gehoopt dat het probleem niet zou zitten in het geheugen van de videokaart, maar de mogelijkheid zit er toch altijd in. Ik zal uiteindelijk toch wel een andere videokaart opstelling moeten gaan proberen ja, maar het is wel zonde van de 550 euro voor die twee kaarten.

Het feit dat deze problemen voorkomen met verschillende kaarten, zou natuurlijk ook kunnen liggen aan slecht gebakken chips. Ik denk dat ik en vele anderen zich hier toch maar bij neer moeten leggen totdat het tijd is voor de aanschaf van een nieuwe kaart.

Nogmaals, bedankt voor de reacties
Ik kan vrijwel zeker zeggen dat het niets met temperatuur te maken heeft (tenminste niet de problemen die IK heb). Mijn problemen treden op gewoon als ik op het bureau blad ben. En verder eigenlijk niets doe op mijn systeem. Beetje internetten of een briefje typen, maar ook als ik niets doe gaat het wel eens mis. Terwijl bij gamen ik er nog nooit last van heb gehad (Team Fortress 2 of HL2 wat voor mijn HD 2400 Pro best heftig is :)). En dat terwijl ik dan echt enkele uren achter elkaar zit te spelen en soms het spel even afsluit om iets anders te doen en vrolijk verder ga na een half uurtje. Dan gaat het niet mis.

Ik heb ergens gelezen dat de problemen nooit op treden zodra je de Vista driver gebruikt. Dus eigenlijk gewoon de VGA driver. Maar ja dan heb je geen aero en een kun je alle hardware acceleratie op je buik schrijven (daar koop je geen "dure" video kaart met allerlei 3d toeters en bellen voor).

Verwijderd

Ik heb de oplossing gevonden gek genoeg.

Het probleem scheen te zitten in het feit dat ik twee XFX 8800gtx OC kaarten heb, welke niet goed presteren met zelfs een schamele overclock, zelfs als het factory overclock is. Ik heb ze een beetje geunderclocked, en het werkt perfect nu, ik kan alles op de hoogste instellingen spelen zonder constante BSOD's. Eens in de zoveel dagen misschien eentje, maar daar kan ik mee leven.

• Cassius
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:35:
Ik heb de oplossing gevonden gek genoeg.

Het probleem scheen te zitten in het feit dat ik twee XFX 8800gtx OC kaarten heb, welke niet goed presteren met zelfs een schamele overclock, zelfs als het factory overclock is. Ik heb ze een beetje geunderclocked, en het werkt perfect nu, ik kan alles op de hoogste instellingen spelen zonder constante BSOD's. Eens in de zoveel dagen misschien eentje, maar daar kan ik mee leven.
Ik heb ook een XFX 8800GTX OC (de Extreme versie om precies te zijn) ... maar daar ligt het bij mij echt -niet- aan. Of Vista moet aan de clocks hebben lopen klooien; want nu onder XP werkt het weer perfect zoals altijd :) .

De meeste mensen deugen!

• alt-92
  • Niet online
Het OS loopt niet aan (over)clocks te spelen qua videokaart.
Wat wel kan is dat de driver daardoor onder Vista eerder op z'n plaat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja driver zou het ook kunnen zijn natuurlijk, maar hoe dan ook, ik kan weer spelen, en dat beetje kloksnelheid mis ik echt niet.

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:39

d_star

Maharadja of the Year :-/

Even een bescheiden kick, omdat ik misschien waardevolle info en een oplossing heb.

Ik heb zelf ook last (gehad) van dit probleem. Ik zet bewust 'gehad' tussen haakjes, omdat ik er inmiddels een oplossing voor heb gevonden. Ik zal eerst even de relevante specs van mijn systeem posten:

Intel Core2Quad Q6600
Asus P5K
(Oorspronkelijk) 4x1GB DDR2 pc2-6400 geheugen
Nvidia 8800GTS 512 MB (G92 Core).

Ik heb, toen ik mijn pc in elkaar zette, 2 modules van 1 GB DDR2 pc2-6400 geheugen van Corsair op het moederbord geprikt en Windows XP 32-bits erop gezet. Draaide mega-stabiel.

Een tijdje later (rond mei/juni dit jaar) besloot ik om de overstap naar vista 32-bits te maken, en ik besloot dat ik daar net zo goed mn geheugen voor kon verdubbelen. Zo gezegd zo gedaan: 2 modules van 1 GB DDR2 pc2-6400 geheugen (precies hetzelfde type als de eerste twee modules, dus ook van Corsair) erbij geprikt en Vista geinstalleerd.

Nadat ik Kaspersky Anti-Virus 6 erop had geinstalleerd, begon het systeem na een weekje instabiel te worden (in mijn ervaring dan). Symptomen: af en toe keihard hangen, plus BSOD's (DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL en MEMORY_MANAGEMENT, telkens verschillende stopcodes).

In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met een driver-probleem. Vanaf dat moment heb ik één voor één de drivers geupdate, en een weekje geprobeerd te draaien om te zien of de crashes en BSOD's verdwenen. En dat deden ze niet.

Hierna verdacht ik de virusscanner ervan de oorzaak te zijn. Het leek namelijk zo dat tijdens de routine scans van Kaspersky de crashes/BSOD's het vaakst voorkwamen. Deinstalleren van de virusscanner en weer een weekje testen leverde echter geen resultaat op, ik had weer de eerder genoemde symptomen.

Hardware was mijn volgende gok. Omdat het probleem zich voordeed na het bijplaatsen van extra RAM, heb ik zowel Memtest als de applicatie van Microsoft zelf om geheugen te checken (kom nu even niet op de naam) allebei een dag laten draaien. To no avail, want er kwam geen error naar boven. Geheugen moest dus goed zijn, leek mij.

Voor de zekerheid heb ik toen een week getest met maar twee modules in mijn PC, en dit bleek het gouden ei te zijn. Geen BSOD meer te bekennen, en crashes behoorden tot de verleden tijd!

Ik heb daarna eens rond zitten neuzen tussen de support-topics van Asus die betrekking hadden op mijn moederbord (P5K). Wat bleek: er kunnen zich stabiliteitsproblemen voordoen wanneer er 4 x 1 GB aan geheugen op het bord wordt geprikt. Oplossing volgens Asus: nieuwste BIOS-versie op het moederbord flashen. Hierna moesten de 4 modules wel stabiel worden opgepakt. Zo gezegd zo gedaan, en dus heb ik het moederbord geflashed en de modules er weer bij geprikt.

Een tijdje lang leek alles redelijk stabiel en had ik het euvel verholpen, dacht ik. Goed, na het installeren van Kaspersky en het laten scannen van mn PC kreeg ik nog wel een BSOD, maar het leek alsof dit meer met Kaspersky dan met de extra modules te maken had. Want zonder Kaspersky had ik geen crashes meer.

Tot begin deze week. Na een update van Windows kreeg ik weer verschillende BSOD's (de eerder genoemde varianten) en hangers. Omdat ik me herinnerde dat de PC een stuk stabieler liep op 2 modules, heb ik 2 x 1 GB eruit gehaald en weer getest. Het lijkt erop alsof dit alles weer heeft verholpen. Zelfs de virusscanner is weer geinstalleerd, en draait erg stabiel.

Dan nog dit: een goeie vriend van me heeft hetzelfde moederbord in combinatie met Vista 32-bits en draait ook op 4 GB geheugen. Verschil is alleen dat hij 2 x 2 GB (pc2-6400) op zijn bordje heeft geprikt. En hij heeft nooit deze problemen gekend. We hebben zelfs dezelfde versie van Kaspersky draaien, en hij heeft nog nooit BSOD's of crashes gekend.

Een echte conclusie is moeilijk te trekken (ik geef het eerlijk toe), maar het lijkt erop alsof dit bord problemen heeft met het slikken van 4 modules RAM. Op de support-website van Asus stellen ze nog dat het de moeite waard kan zijn om het geheugen op 533 MHz te draaien wanneer je 4 modules op het bord prikt. Ikzelf heb dit niet geprobeerd, maar misschien is het een tip voor iemand anders.

Ikzelf ga in ieder geval mijn 2 dual channel setjes verkopen en een 2 x 2 GB set op het moederbord prikken. Dat lijkt toch het beste te werken.

Mochten jullie op- of aanmerkingen of vragen hebben naar aanleiding van mijn ietwat lange verhaal, dan zou ik dit graag van jullie horen.

[ Voor 0% gewijzigd door d_star op 11-09-2008 11:47 . Reden: Besturingssysteem van vriend ertussen gefrot ]

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Cassius
  • Niet online
Ik heb vernomen dat het voor een memory controller zwaar is om alle vier de banken bezet te hebben en continue te gebruiken in een situatie waarbij je dus over de 3GB heen gaat. Dit geval zou nog zwaarder worden als de timings strakker staan. Ik had bijvoorbeeld meer problemen op cas5 dan op cas4 ...

Krijg nu binnenkort ocz1066 2x2GB ... misschien nog eens vista image proberen ...

De meeste mensen deugen!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Dat het aan het geheugen zou liggen is al een paar keer weerlegd volgens mij. Mijn mobo heeft niet eens 4 plekken voor geheugen. Het betreft namelijk een uATX bordje met maar 2 sloten. Ik mag er vanuit gaan dat de controller die 2 sloten wel fatsoenlijk kan aansturen...

Zou er ook wel uit zien dat ik maar op 1 reepje geheugen zou moeten draaien... En dan snap ik nog steeds niet waarom het dan alleen onder Vista komt? Als je een spel speelt op XP gebruik je toch ook veel van je geheugen? Allicht meer dan ik gebruik als ik gewoon zit te internetten of een brief aan het typen ben...

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:39

d_star

Maharadja of the Year :-/

.Gertjan. schreef op donderdag 11 september 2008 @ 13:46:

Dat het aan het geheugen zou liggen is al een paar keer weerlegd volgens mij. Mijn mobo heeft niet eens 4 plekken voor geheugen. Het betreft namelijk een uATX bordje met maar 2 sloten. Ik mag er vanuit gaan dat de controller die 2 sloten wel fatsoenlijk kan aansturen...

Zou er ook wel uit zien dat ik maar op 1 reepje geheugen zou moeten draaien... En dan snap ik nog steeds niet waarom het dan alleen onder Vista komt? Als je een spel speelt op XP gebruik je toch ook veel van je geheugen? Allicht meer dan ik gebruik als ik gewoon zit te internetten of een brief aan het typen ben...
Dat het niet aan het geheugen an sich ligt is ook niet de strekking van mijn verhaal :)

Waar het om gaat is dat Cassius' en mijn moederbord (de P5K) waarschijnlijk vier modules niet aankan. Volgens Cassius kan dat dus liggen aan de memorycontroller waarvoor dit te zwaar is.

Ik heb expres in dit topic mijn verhaal gepost omdat het erop lijkt alsof Cassius en ik hetzelfde probleem hebben (gehad). Het lijkt erop alsof er meer mensen zijn die dit probleem met dit moederbord hebben, en op deze manier wil ik diegenen die hetzelfde ervaren wat meer informatie geven waar ze eventueel wat mee kunnen.

In jouw specifieke geval weet ik niet wat er aan de hand is. Het kan heel goed zijn dat hier een hele andere oorzaak voor is. Heb je al wel geprobeerd om op 1 reep te draaien, puur om te kijken of het er beter op wordt?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Pagina: 1