• PiOn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Ha,

in verband met een hobby ESX project leek mij een P45 chipset based moederbord mij wel interessant, 16GB aan RAM mogelijk. Ik kan alleen geen enkel bord, behalve die ene van Intel zelf, vinden met een Intel netwerkkaart onboard, zo goed als allemaal Realtek (is no go met ESX). Dit geldt voor zover ik weet voor alle Asus, MSI, Gigabyte, Foxconn en Asrock borden (enkeling geen Realtek maar wel ander niet ondersteund merk als Marvell etc.).

Dus, weet er iemand nog een ander P45 een bord met een Intel netwerkkaart onboard?

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 01:58
Je kan toch ook gewoon een PCI netwerk kaartje van Intel erin proppen? Of moet het perse onboard zijn?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Waarom neem je voor dit soort zaken niet gewoon een Intel moederbord? Weliswaar sober qua features, maar wel vreselijk stabiel!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Gewoon een Intel kaartje kopen, ja; heb ik ook gedaan. Als je geld hebt voor een vette ESX server met 16G, dan kan er ook nog wel die 15 euro af voor een prima gigabit Intel netwerk-kaartje, dunkt me zo. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

@ hierboven:
een hobby ESX project
Dan lijkt het met geen vet dure legale versie ;)

Maar goed Intel bordjes zijn ook niet altijd Intel-lan dus niet zo maar een bordje van Intel kopen maar even goed zoeken. Tadaa! niet eens heel duur. Intel® Desktop Board DP45SG spec.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:45:
@ hierboven:

[...]

Dan lijkt het met geen vet dure legale versie ;)

Maar goed Intel bordjes zijn ook niet altijd Intel-lan dus niet zo maar een bordje van Intel kopen maar even goed zoeken. Tadaa! niet eens heel duur. Intel® Desktop Board DP45SG spec.
Als je 16 GB RAM kan/wilt betalen, dan is 15 Euro peanuts.

• PiOn
  • Laatst online: 21:14
@PaddoSwam
[...maar even goed zoeken. Intel® Desktop Board DP45SG spec.
Zoals ik al aanhaalde: Ik kan alleen geen enkel bord, behalve die ene van Intel zelf (de door jou genoemde dus)

Op zich hebben jullie allemaal gelijk in het feit, dat je ook een netwerkkaart extra kunt bijplaatsen en als die hoeveelheid geheugen betaald kan worden dit ook geen probleem zou moeten zijn.

Misschien was het beter iets meer achtergrond uit te leggen:
Op dit moment heb ik een test omgeving draaien (thuis ja, maar wel voor werk/studie voor werk doeleinden) op een Intel S3210SHLC bord. Deze heeft twee Intel NICs onboard. Er draait tevens een PCI-e SAS RAID kaart op (PCI-e 8x) en een extra Broadcom NIC in een PCI-e 1x slot. 3 netwerkaansluitingen zijn in ieder geval 'vereist'.

Ik wil, gezien het zoals het nu lijkt, beperkte geheugen in de nabije/iets verdere toekomst aanpakken zonder al te veel nieuwe hardware aan te schaffen. Liefst zou ik een low-entry server/workstation bord aanschaffen op basis van een P45 chipset, maar die zijn er nog niet. Onboard Intel LAN zou dus op basis van de beschikbare PCI-e sloten van de meeste borden het meest effectief zijn. De meest gangbare P45 borden komen immers niet verder dan 2 PCI-e 16x sloten en 1 of 2 PCI-e 1x sloten. Tov eerder genoemd S3210 bord moet er dus sowieso een additionele videokaart in een PCI-e 16x slot in.

Het gaat hier dus niet om de 'eis' van een Intel netwerkkaart onboard maar om een grote wens.

NB de gedachte ging al uit naar een Asus P5Q-E, die qua sloten icm prijs het best lijkt wat betreft bovenstaand verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door PiOn op 08-07-2008 01:52 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PiOn schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 01:51:
@PaddoSwam
[...]

Misschien was het beter iets meer achtergrond uit te leggen:
Op dit moment heb ik een test omgeving draaien (thuis ja, maar wel voor werk/studie voor werk doeleinden) op een Intel S3210SHLC bord. Deze heeft twee Intel NICs onboard. Er draait tevens een PCI-e SAS RAID kaart op (PCI-e 8x) en een extra Broadcom NIC in een PCI-e 1x slot. 3 netwerkaansluitingen zijn in ieder geval 'vereist'.
Onboard Intel LAN zou dus op basis van de beschikbare PCI-e sloten van de meeste borden het meest effectief zijn. De meest gangbare P45 borden komen immers niet verder dan 2 PCI-e 16x sloten en 1 of 2 PCI-e 1x sloten. Tov eerder genoemd S3210 bord moet er dus sowieso een additionele videokaart in een PCI-e 16x slot in.
Als het gaat om de sloten kun je kijken naar een Gigabyte EP45-DQ6. Die heeft een x16 slot, een x8 slot en daarnaast nog 2 openended x4 sloten en nog een x1 slotje. Daarmee heb je lijkt mij genoeg sloten om alles in te zetten.
Pagina: 1