• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik heb hier momenteel 2 oude Praktica's liggen (TTL-), en nog een oude Rolleiflex camera (6x6). Het type van die Rolleiflex weet ik zo even niet, maar ik wil hem zodra we hem gevonden hebben eens gaan gebruiken.

Nu zijn die camera's al zo'n 20+ jaar niet gebruikt. Waar moet ik nu op letten bij die camera's als ik ze weer wil gaan gebruiken?

Zelf dacht ik al:
- Nieuwe film (duh)
- Batterij (in die praktika althans)

Maar verder... :?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Let even op het schuim, dat kan soms helemaal vergaan zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 21:31

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Voornamelijk kijken in de toestellen als er nergens resten zijn van de foam die de randen lichtdicht maakt. Ook letten op rare bijgeluiden als je ze test zonder film, als alles vloeiend aanvoelt enzo...

Ik heb ook van die Praktica's in gebruik en mijn ervaring is dat ze haast onverwoestbaar zijn!

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-01 15:14

Sharky

Skamn Dippy!

Het schijnt dat camera's in leren tassen bewaren slecht is ivm bacterievorming die je film en/of sealing kan aantasten. Geen idee of het echt zo ernstig is maar wellicht een puntje. (mocht je het in leren tassen bewaard hebben)

This too shall pass

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
gewoon een rolletje volschieten met verschillende sluitertijden en zsm (laten) ontwikkelen, zo weet je meteen of ie geen licht lekt.
Die rollei zal denk ik geen lichtmeter hebben, dus daar kan je je digicam voor gebruiken... kan je achteraf meteen vergelijken of de sluitertijden nog een beetje kloppen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Mmm voor die rollei heeft m'n pa nog 'n aparte lichtmeter gekocht toen *D

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02
Het belangrijkste is zo'n beetje gezegd; veel zal uiteindelijk toch aankomen op het volschieten van een rolletje denk ik.
Zelf heb ik kortgeleden een Olympus OM-1 uit de kast gehaald, die is ook zo'n 25 jaar niet gebruikt.
Het batterijvak zat helemaal vol met prut uit de batterij die er nog in zat :X ; dit heb ik goed schoongemaakt met IPA en een wattenstaafje. Nieuw batterijtje er in (exacte type was niet meer leverbaar; moet het nu doen met een hoortoestel-batterijtje en een stukje draad om hem te centreren), nieuw rolletje er in, en schieten maar...

Elektuur heeft ooit een sluitertijdmeter gepubliceerd, daarmee zou je de correcte timing van je sluiter kunnen controleren. Zelf heb ik dit niet gedaan; ik heb alles een aantal keer bediend en gelet op eventuele verschillen in geluid/gevoel.

Verder is het inderdaad belangrijk dat de seals nog goed dicht zijn. Het schuim vergaat met de jaren en je wil absoluut niet dat dit in je camera gaat rondzwerven. De Olympus staat er om bekend dat dit schuim met lijmresten op je prisma terecht kan komen en zo je prisma om zeep kan helpen. Voor de Olympus zijn kitjes te koop met alle nieuwe seals er in, maar vooralsnog heb ik er niets aan gedaan. Eerst maar eens zien of de rest nog goed werkt!

Op gevoel lijkt mijn camera iig nog in orde, of dat ook echt zo is blijkt straks als het rolletje vol is... Eén objectief heeft inmiddels wat last van schimmel, maar die zie ik niet terug door de zoeker. Ben benieuwd hoe dat uiteindelijk op de foto's zal uitpakken!

Kortom; inspecteer de camera goed, probeer hem "droog" uit, en schiet gewoon een rolletje vol met verschillende instellingen, zodat je zoveel mogelijk van de camera probeert. Voor een paar euro weet je dan snel wat de cam nog presteert! d:)b

Flickr

Pagina: 1