Toon posts:

Bits? of Trits?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Ravek, _MaKo_ en andere al aangeven in de reacties is het gebruik van bits in de titel raar. Bit staat voor Binary Digit. Tit of Trit (trinary digit) zou beter zijn. Een evenmooie samentrekking als Bit (BInary digIT en ook nog 'bit') is het niet, maar beter dan 'Trinare binare digits'.

Wikipedia geeft de voorkeur aan Trit."Analoog aan qubit en het klassieke begrip trit heet een eenheid van kwantuminformatie in een kwantumsysteem met drie niveaus een qutrit." En de Engelse Wiki heeft er een artikel over: Wikipedia: Ternary numeral system

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 18:18 ]

• Ma.rkus.nl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-02 16:50
* Ma.rkus.nl stemt voor "tit" :+

Om toch iets nuttigs toe te voegen: dit gaat over nieuws: Nanodraad voor opslag van 'trinaire bits' ontwikkeld

¯¯¯¸(¤)¸¯¯¯       ¯¯¯¯¸¤¯¯(¯.¯)¯¯¤¸¯¯¯¯

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

In de titel ga ik zeker niks aanpassen, daar staat de term niet voor niets tussen aanhalingstekens: de herkenbaarheid van 'bit' heeft hier wmb voorrang boven het correctere trit. Ook in de tekst zijn die aanhalingstekens gezet om niet, naast alle nanoquantumdraadopslagzooi, ook nog eens deze term te hoeven uitleggen. Omdat 'bit' verder alleen in de lead is gebruikt, waar de ruimte beperkt is en duidelijkheid andermaal voorrang heeft, wil ik dat eigenlijk ook niet aanpassen. Ik zal er zo wel even een linkje naar de Wikipagina over trits onder hangen. Deal? :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.