Exact zelfde monitor, toch verschil in specs?

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hallo Iedereen,

Zo ongeveer een maand geleden stierf mijn crt monitor een stille dood. Ik had er toen die tijd twee dus ik heb toen maar besloten om ze allebei te vervangen voor een tft monitor. Omdat ik veel programmeer e.d. had ik geen behoefte om deze bij een webwinkel te bestellen en ben ik gelijk in de auto gestapt en naar de Makro in Hengelo gereden. Hier vond ik een mooi 19"LG scherm voor een betaalbare prijs, de LG 1982U-BF.

Eenmaal thuis beide monitoren uitgepakt en allebei via DVI aangesloten op een native DVI poort. Ze gaven allebei exact hetzelfde beeld alleen viel me bij de linker monitor een drukvlek op waarvan ik zeker wist dat ik hem zelf niet had gemaakt. LG gebeld en die boden meteen aan de desbetreffende monitor te vervangen voor een nieuw exemplaar.

Vandaag is dan de nieuwe monitor gearriveerd en typ ik er nu deze post op. Het rare is, er zit een flink kleur verschil tussen de linker en rechter monitor, terwijl dit eerder niet zo was. Tevens, vind ik een raar verschil terwijl het allebei exact hetzelfde types zijn, heeft de ene monitor een contrastverhouding van 3000:1 en de andere 5000:1!

Gezien dit een dynamisch contrast is heeft het vast en zeker wat met de firmware te maken, zou het ook mogelijk zijn om deze te upgraden? Ik hoop van wel want ik vind de kleurverschillen tussen de twee monitoren nogal vervelend, heb namelijk express 2 dezelfde types aangeschaft om dit te voorkomen.

Hieronder heb ik nog wat foto's gemaakt van de dozen van de beide schermen... Er is rood omcirkelt wat er verschillend is.

Oude TFT (En huidige rechts)Nieuwe TFT (En huidige links)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IJepH1assTyFUJyXCzsSSegC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0YE92eUjEPodLQJcPoHySm2h/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J2x31TW9Erp3pJfeRcuBo9ZY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uJgDwMKIUM2W1zoCkLPH9JZo/thumb.jpg

Even ter aanvulling, Beide monitoren maken gebruik van hetzelfde kleuren profiel, driver, instellingen in het nvidia paneel en instellingen in monitor menu.

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 06-07-2008 14:08 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 15:07

PromoX

Flying solo

Het dynamisch contrast kun je over het algemeen uitschakelen. Dan kom je er snel genoeg achter of het hierdoor veroorzaakt wordt. Ik denk overigens dat het eerder veroorzaakt wordt doordat het verschillende types zijn, met misschien een ander paneel of standaard anders gecalibreerd. Een firmware udpate zal hier ook niet tegen helpen en is ook niet echt gebruikelijk bij een TFT. Wil je dit corrigeren zul je aan de slag moeten met een calibratietool (bv ColorVision Spyder).

And I'm the only one and I walk alone.

• BastiaanN
  • Niet online
Ik heb met ForteManager (Util van LG die de monitor config uitleest) gekeken naar de monitor configuraties, ik merk alleen een verschil op tussen "kleurkwaliteit blauw" bij beide monitoren (en de fabricage datum :)).

Bij de nieuwe staat deze op:
Bx 0.149 - By 0.130

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tddocDp4vmXSUqkDdfTMObeo/full.jpg

Bij de oude
Bx 0.149 - By 0.68

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LMBMstzLOp4pXaJCckSJDmOf/full.jpg

Is er aan de hand van deze waarden niks aan te passen?

[ Voor 18% gewijzigd door BastiaanN op 03-07-2008 18:54 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57

dodo79

witte dikke tonnie

de waarden die je aangeeft zijn de waardes van de white balance van het scherm.
Dit is normaal gesproken aan te passen in het service menu, maar ik weet niet hoe je daarin komt.

omdat het kan!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 16:18
Misschien slaat het nergens op , maar kan het niet zo zijn dat LG verschillende type panelen heeft gebruikt voor 1 type LCD schermen? Samsung doet dat namelijk, waardoor je verschillende revisies hebt met verschillende panelen terwijl het toch hetzelfde paneel is. Al zou het dan niet verklaren waarom de specificaties tussen de twee panelen verschillen (3000:1/5000:1)

• BastiaanN
  • Niet online
Ik zit nu in het service menu, iemand anders poste onderstaande in een andere post voor een ander tft scherm. maar ik zie niet iets wat overeenkomt met die waardes?
Het servicemenu open je als volgt: zet het scherm uit. Houd de menutoets ingedrukt terwijl je het scherm aanzet. Als je beeld hebt, druk dan nogmaals op de menutoets.
Edit;

Er zitten inderdaad verschillende schermen in de TFTs.

Er zit in beide een 5MS scherm terwijl er op de doos staat dat het een 2MS scherm zou moeten zijn.... maar goed, dat zal wel.

Oude: HAN19 5MS
Nieuwe: LPL19TN5MS/P1

Dat wordt dus waarschijnlijk kalibratiesoftware kopen.. :(

[ Voor 30% gewijzigd door BastiaanN op 03-07-2008 19:08 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
kenny89 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:56:
Misschien slaat het nergens op , maar kan het niet zo zijn dat LG verschillende type panelen heeft gebruikt voor 1 type LCD schermen? Samsung doet dat namelijk, waardoor je verschillende revisies hebt met verschillende panelen terwijl het toch hetzelfde paneel is....
Dat klopt, 2 keer na elkaar exact hetzelfde panel bestellen kan je 2 totaal verschillende dingen geven, bij consumentenschermen houden ze aanpassingen van de panels erg slecht bij (soms zie je zelfs geen enkel verschil in indexen enzo, maar zitten de bevestigingsgaten op totaal andere plaatsen 8)7 )

Je kan proberen om ze zelf op het zicht te kalibreren, met veel geduld, nauwkeurig werken en een tooltje als "nokia monitor tester" dat je een aantal testbeelden kan geven kan je redelijke resultaten bekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 03-07-2008 19:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1