Router achter Speedtouch 716

Pagina: 1
Acties:

• Blackbird-NOP
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-07-2008
Hallo allen,

We hebben een complex verhaal(met schema) met een probleem:

We hebben twee Internetverbindingen ieder in een eigen netwerk, deze netwerken(netwerk A en netwerk B ) willen we verbinden door middel van een Asus router maar we willen wel dat beide netwerken met elkaar kunnen praten. Bijvoorbeeld werkstation 1 in netwerk A moet bijvoorbeeld kunnen file sharen met werkstation 2 in netwerk B.

We hebben de Wan kant van de Asus router aangesloten met netwerk A. Zo weten dat er in de Asus router en in de Speedtouch 716 van Netwerk A dingen ingesteld moeten worden. Zo moet de Speedtouch 716 weten als er netwerkverkeer van werkstation 1 is wat naar werkstation 2 moet gaan dat het via de Asus router moet verlopen en omgekeert voor de Asus router.

Wat wij nu graag willen weten is wat en hoe we dit moeten instellen in de Speedtouch 716 en in de Asus router. De instellingen in de asus router denken we te weten maar hoe dit moet in de Speedtouch 716 is voor ons een vraagteken (routing table, Command line interface?).

Voordat mensen gaan zeggen dat we de Asus router ook kunnen vervangen voor een switch, dit is niet mogelijk vanwege het feit dat beide netwerken gebruik maken van een eigen DHCP server van de modem ieder op een eigen Internetverbinding.

We hebben een schema hiervoor gemaak voor verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://bestanden.buren-nop.nl/Netwerk-small.jpg

Als iemand hier ons mee kan helpen, dan is de hulp meer van welkom

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

NetBIOS kan niet door een router heen volgens mij, dus bestanden delen kan je vergeten. Dan blijft FTP o.i.d. over, en dat kun je gewoon portmappen in je Asus routertje.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Je maakt er een complex verhaal van terwijl dat voor niets nodig is ;)

Waarom wil je die router er tussen ?

Je hebt dus 1 fysiek netwerk waarvan je wil dat alle workstaions elkaar kunnen zien, maar waarvan een deel via WAN A en een ander deel via WAN B op internet gaat ?

Hang die netwerken aan elkaar, zet die 2 Speedtouchen in dezelfde range, disable dhcp op beide modems/routers, geef de workstations vaste ip's en afhankelijk van de WAN connectie die ze moeten gebruiken vul je als gateway ofwel het ip van Speedtouch A of B in.

Wil je als nog met beide dhcp servers blijven werken, dan moet je ze aparte blokjes geven in je range, en gaan filteren op MAC adres welke pc welke ip/gateway krijgt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 19:51 ]

Verwijderd

De volgende informatie is nog wel belangrijk (mede vrager)

De 2 WAN netwerken liggen fysiek op compleet verschillende plaatsen (WIFI long range).
Verder willen we beide met DHCP blijven werken (netwerk A, netwerk B ) zodat je makkelijk nieuwe clients in je eigen netwerk kunt opnemen.

MAAR.... Die DHCP mag dus niet in andermans netwerk terechtkomen (van A naar B en vice verca)
We willen dus concreet dat we wel in elkaars netwerk kunnen kijken(voornamelijk filesharing), maar dat de DHCP uitdeling tussen netwerk A en B gescheiden blijft.

Hoop dat dit helpt?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 19:57 . Reden: B) werd als smiley weergegeven... en dat wilde ik niet :) ]

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-03 07:46
Volgens mij kan het allemaal veel makkelijker;
als er meerdere DHCP servers in één netwerk hangen, krijgt de client een adres van de snelste server.
En omdat een Wifi verbinding in veel gevallen langzamer is dan een kabelverbinding zal je een adres krijgen van een DHCP server in je eigen netwerk.

Je gewoon de subnetmask op 255.255.255.0 laten staan, de DHCP servers zichzelf als gateway aan laten wijzen en ze ieder de helft van de range laten uitdelen, bijv. A van 129.168.1.2 tot 192.168.1.128 en B van 192.168.1.129 tot 192.168.1.250

Verwijderd

in hoeverre is dat betrouwbaar? Het mag absoluut niet gebeuren dat een PC een IP krijgt uit het verkeerde netwerk... Wie weet is er nog een betere oplossing?

Verwijderd

Dan filter je gewoon op MAC adres zodat de pc's die perse in LAN A moeten zitten enkel een Ip uit de range van LAN A krijgen en omgekeerd.

Ik zeg het nogmaals, ik begrijp niet waarom je een simpel probleem zo ingewikkeld wil maken.

Het IP dat een PC krijgt is trouwens niet eens belangrijk, je wil enkel de juiste gateway op de juiste pc krijgen als ik het goed begrijp.

Zet dan 1 DHCP server op, en stel je workstations op op automatic IP, maar stel een vaste gateway in, welke de modem van je keuze is.

Verwijderd

Op zich klopt het helemaal wat je zegt, en is ook zeker mogelijk.
Maar... waar het mij om gaat is dat wanneer er een nieuwe client in 1 van de netwerken komt, deze automatisch wordt opgenomen. Dus zonder dat je zelf eerst settings in een PC moet aanbrengen zoals vast IP of vaste gateway.

De koppeling van router Asus is niet per definitie een vaste, dus het moet zo kunnen zijn dat de netwerken ook gewoon werken zonder de asus router ertussen. Het enige is dat we filesharing tussen beide netwerken willen, met behoud van DHCP...

Verwijderd

Via DHCP krijgt een 'nieuwe' pc ook een gateway, als deze op de betreffende pc niet vast is ingesteld.

Dus werken zal het altijd.

• laurxp
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-03 07:46
Voor de speedtouch 716 (CLI commando):

ip rtadd dst = 192.168.1.0 dstmsk = 255.255.255.0 gateway = 10.0.0.13

uitleg: voeg toute toe naar adressen 192.168.1.0 tot 192.168.1.255 via 10.0.0.13.

Voor de speedtouch 780ST (CLI commando):

ip rtadd dst = 10.0.0.0 dstmsk = 255.255.255.0 gateway = 192.168.1.2

uitleg: voeg toute toe naar adressen 10.0.0.0 tot 10.0.0.255 via 192.168.1.2

bron: http://www.speedtouch.nl/docs/ST716v5_CLIguide.pdf bladzijde 414.

Het is wel nodig om op de WL500G alle routing- firewall- of andere verkeersblokkerende opties uit te zetten.

Normaal gesproken kom je in de CLI van een router door (onder windows) op start -> uitvoeren te klikken en dan bij "openen" "telnet <ip adres>" in te voeren.

Ik geef geen enkele garantie dat dit werkt, omdat ik zelf noch een speedtouch 716, noch een speedtouch 780ST bezit, maar dit hoort volgens mij te werken.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:10
In de PCM van deze maand staat een test van drie dual-wan routers, waarin je in de draytek zelfs verschillende netwerken erachter kunt hangen. Als ik dat laatste goed begrepen heb, wellicht helpt dit artikel je op weg.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Heb je geen aparte fileserver of 1 'vaste' pc die je hiervoor gebruikt?

Dan is t handigs/snelst om daar een 2e netwerkkrtje in te zetten en dat ding zo op beide netwerken aan te sluiten. Netter/handiger is om 2 vlans te creeeren en t servertje te configgen dat ie in beide netwerken hangt.
Pagina: 1