Toon posts:

PowerMac G3 ziet SCSI HD als SCSI CDROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kreeg onlangs van een vriend een oude PowerMac G3 266 (Beige Minitower)

Alleen bleek dat de HD die er in zat (WD Caviar 36400 6Gb PATA) nogal gaar, tikken bij het opstarten etc.

Deze Macs zijn uitgerust met een SCSI-1 controller on-board en werden destijds naar keus met een IDE of een SCSI HD geleverd. Had nog een paar oude SCSI schijven liggen dus heb een mooie uitgezocht. (Compaq branded BD00975334 9.1Gb Ultra3-Wide op 10k RPM)

Kast opengemaakt, verloopstukje van zo'n brede SCSI-1 connector naar een smaller connector op de SCSI HD.

De relevante hardware zit nu op:
WD Caviar : IDE Poort 1 Master (geen slaves)
CD-Rom: IDE poort 2 Master (geen slaves)
SCSI HD: SCSI poort, einde van de kabel

SCSI HD jumpers staan op SCSI ID 0 en de Narrow jumper zit erop.

Mac start prima op, van de CD of de IDE HD, als ik bij schijfbeheer kijk (NL OS 9 :) )
Zie ik de ID HD, de IDE CD-Rom en nog een CD-ROM op SCSI ID 0. Hij herkent de SCSI HD dus wel als een SCSI device maar niet als een SCSI HD.

Waneer ik de SCSI ID verander met de jumpers zie ik ook de SCSI ID in schijfbeheer veranderen, dus het is wel degelijk die schijf die gedetect word.

Ook met een andere SCSI HD geprobeerd.(Fujitsu 4.3Gb Ultra2-Wide) maar hetzelfde probleem. Rest van de jumper settings ook geprobeerd (DiffSens, N.C., IddReset) maar nog steeds niks. Blijft hem als een CD-Rom zien. Ook de Temination jumper maakt geen verschil.

Iemand een idee wat ik verder nog kan proberen?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 23:51
Enige wat ik kan verzinnen is om eens zonder extensies op te starten (shift ingedruk wanneer je opstart) en om een schone 9.1 erop te knallen om te zien hoe hij dan reageert.

Heb het niet eerder gezien namelijk enige dingetje wat ik weet is dat ID3 gereserveerd is voor een CD drive en aangezien je meerdere ID's hebt gebruikt zal het dat niet zijn :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag tijdens de lunch verder aan gesleuteld. Als ik de built in SCSI zipdrive aansluit word die ook als een CD-Rom gezien. Zou het een probleem met OS9's detectie van drives kunnen zijn?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 23:51
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:46:
Vandaag tijdens de lunch verder aan gesleuteld. Als ik de built in SCSI zipdrive aansluit word die ook als een CD-Rom gezien. Zou het een probleem met OS9's detectie van drives kunnen zijn?
Heb je niet een of andere vieze extensie met CD support (Toast CD Reader) ofzo aan staan?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog maar een update, in system profiler ziet hij nu wel dat het een HD is, maar kan hem nog steeds niet formateren. Zijn er speciale tooltjes voor de Mac om SCSI drives te formatten?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

HD's kun je formatteren met Drive Setup welke in de folder Utilities staat. Voor zover ik weet heb je geen speciale tools nodig om SCSI drives te formatteren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:28

SambalBij

We're all MAD here

Heb je wel een terminator op het einde van de kabel zitten? De 'termination' jumper op een U2W of hoger device is *niet* de termination aan of uit zetten, maar de termination *power*. Spanning op de kabel zetten voor de losse terminator die je echt zelf op de kabel moet prikken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Drive Setup claimed onder OS 9 dat de drive "Unsupported" is en onder OS 8 dat de drive een "CD-Rom" is.

Ben geen expert op SCSI, maar volgens mij hebben SCSI-1 kabels geen termination. Zou ook verklaren dat zonder kabel terminator hij wel de drive inc. alle properties goed detect in system profiler.

Probeer deze week een Adaptec 2940U2W met een een mac compatible firmware te lenen ergens. Dan ga ik het verder proberen.
Pagina: 1