Welke koeler is beter?

Pagina: 1
Acties:

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-01 09:37
Ik ben op het moment in bezit van een e6600 met stock koeler, maar de laatste tijd wordt hij veel warmer dan n jaar geleden (15 graden celcius), gekeken, en ja hoor, helemaal vol met stof.
Nou wil in een nieuwe processor koeler kopen, maar ik zit met een probleem. Ik was van plan een scythe infinity mugen te kopen. Maar na mijn kast opgemeten te hebben, kwam ik er achter dat hij niet past, tenzij ik mijn 25 cm sidefan er uit haal.

Ik vraag me af wat beter is voor de pc. De 25cm sidefan (zo heb ik 17,5cm ruimte) er afhalen en een mugen er op zetten. Of de sidefan laten zitten (zo heb ik maar 14,5 cm ruimte) en een kleiner koeler kopen. Welke raden jullie aan in dit geval?
Verder heb ik éen 12cm intake fan voor en éen 12 cm outtake fan achter.
Ik (ofja, mijn ouders) hecht veel waarde aan een stille koeler.

Ik heb een sharkoon rebel 9 value edition kast en heb socket 775.
Zelf zat ik te denken aan een scythe ninja mini, of zalman 9500, al zou ik liever een wat stillere/beter koelende koeler hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door aicaramba op 03-07-2008 17:08 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Verwijderd

www.google.nl is ur friend...

Zoek ff wat reviews op!
Denk dat scythe wel beter is, maar dat mag je zelf opzoeken ;)

• aicaramba
Ik heb al flink gegoogled, maar ben er niet achter gekomen wat beter is tussen 9500/ninja mini + 25 cm fan of de mugen zonder de 25cm fan.

Verwijderd

Die 9500 is zowiezo wat mindere koeler...
Denk dat een mugen zonder die 25cm fan betere temps oplevert dan je mini met 25cm fan...
Gewoon meer koeloppervlak dan de mini...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Als de Mugen zo dicht tegen de wand aanzit, dan zou ik er gewoon voor gaan, en gewoon die intake-fan naar de voorkant van je kast verplaatsen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• aicaramba
Er zit al een intake fan van 12 cm voorin. Maar de fan die in de weg zit is een 25 cm fan. Deze koelt het mobo en ram wel goed, dus zou het jammer vinden om het er uit te halen.. maarja, denk dat het geen ramp is voor de pc om het er uit te halen.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:58
Je hebt nog meer koelers hoor.
Kijk eens naar een andere scythe. Daarnaast zijn er nog meer spelers op de markt. Zoek eens wat reviews op internet en je zult verstelt staan wat er te koop is en hoe dat presteert.
Succes

• aicaramba
Ik zie nu de coolermaster geminII, dat is misschien een goede koeler ICM de sidefan, omdat deze sowieso naar het mobo blaast. Iemand hier ervaring mee?
Wat vinden jullie van die keus?

[ Voor 14% gewijzigd door aicaramba op 03-07-2008 18:06 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Als deze naar het Mobo blaast blaast die wel wat warme lucht, dat dus ook niet goed is voor het mobo of onderdelen onder die fan.

Ik heb de Scythe Ninja gehad, maar snel vervangen door de Scythe Mugen.
De Scythe Ninja is wel klein, maar er zit best weinig koel opervlakt om de warmte over te verspreiden.
De scythe Ninja is bedoeld voor kasten met weinig airflow vanwegen de grote ruimtes tussen de metalen fans.

Nu zou de Q6600 niet veel warmte moeten maken, maar als je wilt gaan overclocken zou ik alvast geen Scythe Ninja pakken.

• aicaramba
E6600 ;)
Ik wil hem misschien naar 3,0ghz klokken, maar niet verder ivb mijn ram.
Dat er bij de geminII warme lucht op het mobo wordt geblazen had ik idd nog niet voorzien :P
Maar bij geen van de reviews die ik heb gelezen wordt er iets over gezegd, dus denk niet dat het een erg groot probleem is.

[ Voor 56% gewijzigd door aicaramba op 03-07-2008 19:36 ]

• aicaramba
Van wat ik zo hoor is het toch beter om voor de mugen te gaan, dus ik denk dat ik dat dan maar doe..
Bedankt voor de hulp.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een ventilator die naar beneden tegen het moederbord blaast heeft ook zijn voordelen. Zo krijgen de componenten rond de processor ook nog wat airflow en de northbridge temperatuur daalt er meestal ook flink door.

Een nadeel is dat de warme lucht minder vlot je kast uit gaat.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Taurnil schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:58:
Als deze naar het Mobo blaast blaast die wel wat warme lucht, dat dus ook niet goed is voor het mobo of onderdelen onder die fan.

Ik heb de Scythe Ninja gehad, maar snel vervangen door de Scythe Mugen.
De Scythe Ninja is wel klein, maar er zit best weinig koel opervlakt om de warmte over te verspreiden.
De scythe Ninja is bedoeld voor kasten met weinig airflow vanwegen de grote ruimtes tussen de metalen fans.

Nu zou de Q6600 niet veel warmte moeten maken, maar als je wilt gaan overclocken zou ik alvast geen Scythe Ninja pakken.
Ik deel je mening niet echt.

Je mobo kan die flow van je cpu cooler prima hebben. Juist goed voor je NB enzo.
Zo warm is die lucht nu ook weer niet.

En een Q6600 geeft geen warmte?? Het is eerder een bakplaat :P
Heb er zelf 1 gehad, B3 stepping.
Met alles op stock in bios kon de stockcooler hem niet onder 75c houden als ik Orthos liet draaien.

Een G0 stepping wordt iets minder warm, weet niet welke stepping Aicaramba heeft.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• aicaramba
Ehm, wat is een stepping? Heeft het iets te maken met de batch ofzo?

[ Voor 46% gewijzigd door aicaramba op 04-07-2008 00:30 ]

Verwijderd

Scythe Shuriken is volgens mij dé koeler die voor HTPC's wordt aangeraden.

Verwijderd

heb je al eens gedacht aan de Thermalright Ultra-120 Extreme?
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5320&c=126

en dan een SilenX iXtrema PRO IXP-76-18 ventilator erop, heb er zelf twee in mijn voormalige radiator grill gezet en wát een luchtverplaatsing (ze draaien wel op minimale toeren) eventueel een spanningsomvomer ertussen zodat hij stil draait
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3821&c=39

Ik denk dat je cpu dan zelfs 200% kan loaden, die thermalright heeft een behoorlijke capaciteit en die silenx blaast/zuigt de warme lucht direct weg, ik zit zelf op waterkoeling met een b3 stepping quadcore op 3.6 ghz, kheb een e6600 gehad op 3.2 ghz met een zalman 9500, en die thermalright lijkt me vanuit eigen ervaring een beter alternatief, ik heb een thermalright chipset koeler en die houdt mijn sb op 30 graden in een nogal volgestouwde kast :P

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik zit met exact hetzelfde probleem (lees: dezelfde kast als de TS :+ ). Volgens jou is de TRU120E de beste oplossing zonder dat je de 250mm-fan eruit moet slopen? Die moest ik al verwijderen toen ik er een Scythe Ninja Rev B aan hing.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
aicaramba schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:22:
Ehm, wat is een stepping? Heeft het iets te maken met de batch ofzo?
Ga naar meuk: Cpu-z 1.46.
Kun je cpu-z downloaden, daarmee kun je alle gegevens van je cpu uitlezen.

En Google ff op Q6600 B3 of G0 stepping, kom je vast meer tegen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• aicaramba
Ik ga voor de scythe mugen en probeer dit: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/7290/5847.thumb.jpg
Is van iemand die ook te weinig ruimte had voor zijn CPU koeler, en had de 25cm fan naar buiten gemaakt.
Dat is niet dezelfde kast als ik heb, maar de 25cm fan ziet er precies het zelfde uit.

In cpu-z staat het volgende:
Family: 6 Model:F Stepping: 6
Ext. Family:6 Ext. Model:F Revision: B2
Ik neem aan dat dit B2 stepping is?
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 01:08:
heb je al eens gedacht aan de Thermalright Ultra-120 Extreme?
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=5320&c=126

en dan een SilenX iXtrema PRO IXP-76-18 ventilator erop, heb er zelf twee in mijn voormalige radiator grill gezet en wát een luchtverplaatsing (ze draaien wel op minimale toeren) eventueel een spanningsomvomer ertussen zodat hij stil draait
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3821&c=39

Ik denk dat je cpu dan zelfs 200% kan loaden, die thermalright heeft een behoorlijke capaciteit en die silenx blaast/zuigt de warme lucht direct weg, ik zit zelf op waterkoeling met een b3 stepping quadcore op 3.6 ghz, kheb een e6600 gehad op 3.2 ghz met een zalman 9500, en die thermalright lijkt me vanuit eigen ervaring een beter alternatief, ik heb een thermalright chipset koeler en die houdt mijn sb op 30 graden in een nogal volgestouwde kast :P
Dat is me echt te duur.. Daarbij heb ik er niet veel aan omdat die ook te hoog is, moet ik toch de 25cm fan verplaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door aicaramba op 04-07-2008 12:38 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Excuses, E66 niet Q66 ( |:( )

Maar jah, ligt eraan hoe om je die Gemin II plaatst dus wat er onder dat ene stuk komt te liggen.
Kan inderdaad wel eens goed zijn.

Maar de point is (volgens mij) de CPU wordt te warm.. kan dus busted CPU (net als ik) hebben of niet goed gelapt. En wil eigenlijk gaan overclocken, komt erop neer: neem hiervoor geen Scythe Ninja (eigen ervaring) heb nu zelf een Mugen. De Gemin II is hier ook goed voor, zeg niet dat die slecht is. :)
Die temps wat die nu haalt zijn uberhaupt niet in orde, kijk dat na anders RMA proberen.

Voor overclocken, tjah met deze temps niet gaan proberen en dan al helemaal niet met een Scythe Ninja. Normaal zou een mtige overclock al moeten kunnen met de stock koelers.

• aicaramba
De temps zijn niet in orde omdat de stock koeler helemaal vol zit met stof denk ik.. Komt geen lucht meer tussen de koelvinnen.
Toen ik de PC net had werdt ie stressed met prime op elke core slechts 43 graden celcius.. Nu gaat ie al snel richting the 60.

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Om met de flow van de zijkant mee te gaan zou ik voor iets als een Thermalright XP-120 gaan, grote koeler, blaast van boven naar beneden en heeft volgens mij ook goede koelprestaties, vooral met een 25cm fan in de zijkant.

• aicaramba
Heb al een scythe mugen + arctic silver ceramique compound besteld.

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Koeler uitblazen................?

Je nieuwe koeler zit over een jaar ook net zo hard vol met stof hoor :)

• aicaramba
Maar niet zo snel als de standaard koeler, omdat die naar het moederbord blaast, dus alle lucht+stof wordt tegengehouden, in de mugen niet zo erg... En ik wilde sowieso wel een nieuwe koeler, door dit betalen mijn ouders ook mee ^^

• aicaramba
Ik heb nu dus de scythe mugen + arctic silver ceramique compound er in zitten.
Dus ik denk ik ga 'm ff stressen.. Heb bij orthos de CPU stess with gromacs core aanstaan voor ongeveer 10 min., nu geeft hij bij core temp en pcprobe slechts 38 graden aan.. Dus dat zal we goed zijn denk ik :P
Toen mijn standaard koeler vol met stof zat werd ie stressed 44 graden, dus best wel n vooruitgang :)
Grootste voordeel zal zijn dat de mugen makkelijker is schoon te maken :)

[ Voor 23% gewijzigd door aicaramba op 12-07-2008 15:36 ]

Pagina: 1