Toon posts:

Water koelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/wblogo.gif

Letterlijk hoe koel ik water?

Met een radiator? juistem, maar WTF? regel ik da ff? Autosloop? Juistem! maar waar zit een autosloop in den haag?

iemand een andere suggestie? ik bouw het watersysteem IN m`n kast, en bijvoorkeur niet al te zwaar. Geen kilo`s aan water dus en een gigantische bak.

EDIT: je hebt geen idee hoe lastig het was om die link werkend te krijgen, snapte da ubb maar nie :?

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Ik ken een gast die dat heel COOL :) heeft opgelost! Hij heeft namelijk de achterkant van een koelkast (die spiraalunit) genomen en hieraan de 2 slangetjes van het pompje gemonteerd! Het werkt wel mooi hoor! Spiraalunit ergens netjes wegwerken en klaar is keer:)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Hoe vind ik autosloperijen in Den Haag:

autosloperijen in Den Haag

• php
  • Niet online

php

Overigens heeft een gigantische bak alleen maar invloed op de tijd die het kost voor een evenwicht bereikt is, niet of nauwelijks op de uiteindelijke temperatuur. (nauwelijks omdat een grote bak toch iets meer energie verliest dan een kleine bak, maar de radiator hoort het werk te doen)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:44

AcouSE

Swedish Chef

Bouw een koeltoren zoals bij een kernreactor:

Een brede 'schoorsteen' met openingen onderaan. Het warme water er boven aan de rand/langs de wand in laten lopen. Doordat de lucht bovenin warm wordt ontstaat er een zuigende kracht die frisse lucht van onderen aanzuigt. Staat leuk op je balkon :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 20 februari 2001 12:59 schreef AcouSE het volgende:
Bouw een koeltoren zoals bij een kernreactor:

Een brede 'schoorsteen' met openingen onderaan. Het warme water er boven aan de rand/langs de wand in laten lopen. Doordat de lucht bovenin warm wordt ontstaat er een zuigende kracht die frisse lucht van onderen aanzuigt. Staat leuk op je balkon :)
LOL.. alleen omdat je water niet al te heet is, krijg je geen stoomvorming..

rookmachientje erbij??

Verwijderd

WWW.NED-COOL.NL

BRENGEN ZE AAN JE DEUR

niet leuk of zo maar ze doen het wel

heb mijne van de autosloop in enschede :p

Verwijderd

Topicstarter
Heb al een idee, of idd autosloop in den haag, mocht dat nix worden heb ik nog een oplossing. Een stuk aluminium van 100mm x 140 mm x 20mm daar een soort meander uitfrezen, en daar een plaat op leggen. Die van die ijskast is OOK een goed idee idd!
ik weet nog wel grof vuil in scheveningen.

Het probleem is dat ik een budget van MAX 50,- heb voor de hele waterkoeling, wellicht iets meer maar dan ligt het project still todat ik weer ff in de PLUS sta met m`n rekening. [grml waarom mag je maar 3 maanden rood staan :( ]

Morgen maak ik in iig het waterblok, zal later wel ff de bouwtekening hier neerzetten. :)

Update
Hier zijn de pics, heb m`n waterblok gewijzigd zodat er meer water over de core stroomt, wellicht ietwat ten koste van de waterflow, maar het zei zo. TEvens gebruik ik 6mm holes. vraag me af of het genoeg is, kan evt op groter overstappen. FF over na denken. Iemand die nu al weet dat dit te weinig is?

Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/Wbproject/wbacube.jpg

Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/Wbproject/wbtcube.jpg

Nb het water wordt dus links in het midden aangevoerd, en rechtsmidden afgevoerd. Met wat moeite kan ik zonder de bouwtekening te veranderen overstappen op 12mm buizen. Let wel dat de diepte van de buis 10mm is, dus dat er op zich nog een redelijk flow kan zijn. aan andere kant is het wellicht beter de flow in het blok zo groot mogenlijk te kunnen houden..

Second update
Ok de diameter wordt dus 8mm van de frees.
echter ik weet nog ff niet welk model ik ga gebruiken voor de flow van het water.

Third update
neem diameter van 8mm en dit model. PUNT! :)
en je d8 dat dit vaak updated is? site is ong 12 keer updated grmbl.
Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/Wbproject/chaos.gif

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tukken, morgen ff les, en dan frezen dat blok, tevens de bevestigings clip maken.

• php
  • Niet online

php

Als je het voorelkaar kan krijgen, zou ik 4 meanders nemen, en niet geheel over de warme plek gaan. Het is beter een rib op de warme plek te hebben, en daar aan 4 kanten water langs te voeren (links bodem, links rib, rechts rib, rechts bodem) dan een enkele waterloop.
Dus op de warme plek een rib (welke dus ook warm wordt) en daarlangs aan twee kanten water. de rib mag denk ik een mm of 3 zijn.

Sorry als ik je plannen in de war schop.

Achtergrond:

De Senfu waterjacket heeft 6 meanders, is vreselijk klein, maar heeft toch nog een opvallend goede performance, voor de afmetingen. Idem met de Danger-Den, welke wel groot genoeg is om een fatsoenlijke performance te hebben, ook bij hogere belastingen.

Verwijderd

Topicstarter
EditFF de vorige text weg gehaald, was inmiddels onzin.

Tevens ff op zoek geweest naar pompjes. een fijverpomp is GEEN optie, kosten ten minste 100,- en 4000 Liter/uur. Das wat veel :)
Strax ff informeren bij een dierenspeciaal zaak of aquarium shop. Ben ff dat 5 meander blok aan het uitwerken, daarnaa gone om te frezen.

Update
Ok, de final afmetingen worden, 50mm x 51mm x ?? -> of 15mm of 20mm

Er komen 5 meanders in van 7mm breed, de tussenstukjes/ribben worden 3 mm. Het blokje maak ik uit aluminium aangezien koper niet verkrijgbaar is, en rete rete duur.
Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/Wbproject/final.gif
helemaal rechts mist een mm, de tekening zelf is 50mm x 50mm. de extra mm is voor de wand die anders 2mm zou zijn ipv3.

Verwijderd

Topicstarter
Het plaatje hierboven is dus de Final choice. DIT gaat em worden :)

Ik verander nu niets meer aan het blokje qua ontwerp. Moet alleen nog slangen waterpompje en Radiator zien te regelen. Met de adressen van de autosloop zaken in DH moet ik toch een end kunnen komen!

Waarom dan 51mm in breedte??
de buitenwanden zijn 2mm. [2x 2=4mm]
de binnen wanden zijn 3mm [4x3=12mm]
Totaal aan wanden ben ik [4+12=16mm] kwijt Dan heb je nog 7mm per Meander[7x5=35]
Totaal hebje Wanden 16mm Meander 35mm = 51mm

Verwijderd

Topicstarter
Hij wordt morgen ochtend voor me gemaakt, aangezien ik het zelf niet mocht doen. Dan is het bakje dus af, moet dan nog het bevestigings systeem maken [heb al een prototype] en de deksel met slangaansluitingen.

Aangezien er geen freesje 7mm was, is het dus nu een 8mm. paste net. Dunste wandjes zijn nu 1mm. OEI idd

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Bij Conrad heb je al een pomp voor 15 gulden. Het is fonteinpomp MI-Mouse met capaciteit van 300 l/h.
Of een stevigere pomp SuperMini van 35 gulden. Deze kan 4 liter per minuut pompen. Verder is stroomsnelheid ook regelbaar.

Verwijderd

Topicstarter
OK, er is een fout gemaakt, en het waterblokje wordt opnieuw gemaakt. [ik mag em niet zelf frezen helaas!]
Heb wel het mislukte model, ziet er ERG indrukwekkend uit! sleufjes van 12mm diep en 8mm breed zijn vrij fors :)

hmz conrad, ja das weer bestellen, ik denk dat ik zodra m`n blokkie af is, achter een pompje aanga binnen den haag. voor 39,- heb je bij ned-cool al een 500l/h pomp die een waterkolom 1M omhoog pompt, niet slecht!

Ik zit eraan te denken om nog een peltier te kopen, of m`n eigen 2 40W peltiers te bundelen en onder m`n koeblok te leggen, das wel weer wat moeite maar toch. ER zit hier wle potentie in. :) en stilte gvd tering herrie :(

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met de testfase van het dakje van het blokje. Het huidige blokje gebruik ik als test [zou er theoretisch een wat brakkig waterblok van kunnen maken]

Het dak wordt een deksel met wandjes die over het blok heen schuiven als een.. ehhh vierkant condoom dat plat is?! epoxy geheel.
Het is op dit moment aan het drogen. zodra het af is zal ik het namaken in photoshop etc.

• php
  • Niet online

php

Vraag voor een pompje in de buurt even bij een aantal dierenwinkels. Moet GEEN luchtpompje zijn (de meeste dierenwinkels zijn alleen bekend met het fenomeen "luchtpomp" en willen je dan zo'n ding aansmeren)

Dus gewoon doorzoeken naar een WATERpomp. Als mensen het niet willen snappen, dan zeg je dat je een binnenshuis-watervalletje wil maken. Dat snappen ze beter >:) dan het hele waterkoeling gebeuren. (je moet toch een beetje in de belevingswereld van de gewone nederlander blijven)

Verwijderd

Topicstarter
Whahaha! Als mensen het niet willen snappen, dan zeg je dat je een binnenshuis-watervalletje wil maken. Dat snappen ze beter dan het hele waterkoeling gebeuren. (je moet toch een beetje in de belevingswereld van de gewone nederlander blijven)

Whahaha! LOL

das een goed idee. Luchtpompje? neuj das idd niet nodig, daar heb je al een fan voor. heb nog wel gekeken of er gassen of andere vloeibare zaken water beter opnomen, een van m`n favorieten is TETRA, beter bekend als... oei tetramethylchloraalt Of iets dergelijks. Maar goed, water is de beste oplossing.

Tevens nog gedacht aan een Natrium pomp, een pompje zonder bewegende delen dat mbv de zgn Lorentz kracht natrium in vloeibare vorm kan rondpompen. Jammer alleen dat natrium alleen bij wat hetere temperaturen vloeibaar wordt, en het alleen nuttig is om de nog veel hetere kernreactoren te koelen. Zout in water levert niet het gewenste resultaat op. Het moeten per se Alleen positieve of alleen nogatieve ionen zijn.
Pagina: 1