Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik hink op een aantal gedachten en kan niet echt een keuze maken. Het betreft een opslag setup voor een algemene werk/hobby PC. Er moet een flinke snelheid inzitten, maar een deel moet zeker redundant zijn ivm schijf failures. Minimale effectieve ruimte moet ~1.5 T zijn.

optie1:
300 Gb velociraptor met systeem, progrs etc
2x1TB samsung F1 in raid1: data

pro: snel OS, data beschermd tegen drive failure,
con: data niet vreselijk snel(?)

optie2:
4x 1 Tb samsung in RAID5 op ich10R OS en DATA

pro: veilig, redelijk snel, veel disk ruimte
con: schrijfsnelheid laag, OS niet sneller dan op velociraptor; relatief veel CPU werk.

optie 3:
4x 1TB in raid 10 OS en DATA
pro: snel? veilig
con: niet sneller voor OS dan de velociraptor; meer data gemirrored dan nodig

Wat gebeurt er als je stripe corrupt raakt door problemen met een schijf: wordt dan deze corrupte data gemirrored waardoor toch nog alles op zeep is?

optie 4:
4x1 TB in deels raid 0: OS, progrs en deels raid 10: data

profiteerd het OS een beetje van de stripe snelheid, of wil je daar toch liever de lage accestimes van de velociraptor voor hebben? Is een stripe raid over 4 disks sneller dan over 2?

Alle opties kosten hetzelfde, dus hier ook geen doorslaggevend argument.

Optie 1 en 4 drijven bij mij hoog in de lijst. Wie heeft er (ervarings) argumenten om hiertussen een keus te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja ik zou m'n os op een raptor willen.

Maar qua data, redundantie is leuk maar zoals je zelf al zegt, bij data corruptie of weetikveelwat kan er nog steeds wat fout gaan, dus heb je ook een backupstrategie? Backup moet hoe dan ook en dan vind ik zelf raid voor redundantie redelijk nutteloosch..

Met een goeie frequente backup kun je naar raid kijken puur voor de snelheid, en dan is raid 0 prima.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 03-07-2008 14:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Heb zelf mijn OS op 2xraptor 74GB in RAID0 (op onboard ICH9) en mijn data op een RAID5 array op een areca 1220 kaart (8x500GB). Is niet helemaal wat jij bedoeld maar wat ik wil zeggen is dat misschien een fatsoenlijke raid controller voor je RAID5 setup een optie is?

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Persoonlijke voorkeur: 4 schijven in RAID10, betere prestaties als RAID5 en dezelfde hoge betrouwbaarheid.

reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters

Als er 1 schijf uitvalt, nieuwe erin en array rebuilden ;)

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 03-07-2008 15:11 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
keur0000 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:09:
Persoonlijke voorkeur: 4 schijven in RAID10, betere prestaties als RAID5 en dezelfde hoge betrouwbaarheid.

Als er 1 schijf uitvalt, nieuwe erin en array rebuilden ;)
Betekent wel dat je 2 schijven als mirror gebruikt ipv 1 met RAID5 (is geen mirror bij RAID5 maar komt redelijk op hetzelfde neer). Dus 4x1TB wordt maar 2TB beschikbaar (die andere 2TB is dus je mirror dan)

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Thanks sofar.

Uiteraard weet ik dat raid geen alternatief is voor backup, dus dat blijft bestaan.

Ik vraag me nog af hoever de acces times omhoog gaan op een raid 10 en hoeverre dit het snelheidsgevoel aantast van het OS (vista 64 in dit geval).

Dat ik relatief ruimte inlever voor snelheid ivm raid5 en 10 weet ik, maar in principe heb ik aan 2 Tb meer dan ruim voldoende. Ik neem ze ook meer voor snelheid en prijs. Het is dat die velociraptor 300 Gb 2x zo duur is als de 1Tb F1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maat heb je gewoon al die data goed gebackupped? Want waarom dan raid 5 of 10, als je ook gewoon raid 0 kan draaien?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 16:38:
Maat heb je gewoon al die data goed gebackupped? Want waarom dan raid 5 of 10, als je ook gewoon raid 0 kan draaien?
Tijdens het backuppen maak ik wel een selectie van kritieke data die ik zeker niet wil verliezen: ghost van OS partitie elke week, elke avond een diff data backup. De rest is vervelend, maar niet onoverkoombaar (films, downloads, mp3s, games).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Die overkoombare niet kritieke dingen zou je dus wel op redundante raid willen? Of die boeien dus niet super?

Iig ben ik nooit voorstander geweest van alles op 1 "spindle" of groep "spindles" Het is super relaxed om meerdere fysieke volumes te hebben, en daarom zou ik zeker voor optie 1 gaan. Alleen dan raid 0 voor die samsungs en dan maar slim backuppen.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 03-07-2008 17:12 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Persoonlijk zou ik voor Velociraptor gaan voor OS en programma's, een grote schijf als F1 1TB voor data en dan nog een externe HDD als backup. Zo heb je snelle boot van windows, zat plek voor data (F1 is ook vrij snel, het zal geen bottleneck gaan vormen, data zou je ook niet zo intensief moeten gebruiken een F1 is meer dan snel genoeg om een filmpje of muziek af te spelen ;)). En als je externe backup hebt kun je die eens in de zoveel tijd aankoppen en dan backuppen. Als je goed zoekt heb je een:
- betrouwbare externe harde schijf, die niet constant stroom verbruikt en warmte en geluid veroorzaakt
- minder vaak aanstaat en dus minder snel kapot zou moeten gaan
- je systeem over het algemeen niet vertraagt, tenzij je backups maakt (RAID1 helpt niet echt voor de snelheid)
- minder vatbaar is voor een virus dat al je data verkloot en ook niet stuk zou moeten gaan als je voeding raar gaat doen en je harde schijven opblaast, je bent dus beschermd tegen virussen, crashende HDD's en falende voeding

Het lijkt mij persoonlijk het veiligst (en ik denk ook snelste) het zo te doen, het is dan wel geen RAID setup, maar ik zou hier dus voor gaan.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Operations schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:12:
[...]

Betekent wel dat je 2 schijven als mirror gebruikt ipv 1 met RAID5 (is geen mirror bij RAID5 maar komt redelijk op hetzelfde neer). Dus 4x1TB wordt maar 2TB beschikbaar (die andere 2TB is dus je mirror dan)
Raid5 is dus absoluut geen mirror maar een berekende pariteit, dit houdt dus in dat je cpu of een (dure) hardwarematige raid controller moet gaan berekenen wat de pariteit is. Ik zou absoluut voor Raid 10 gaan.

4x 1TB -> 300 euro (en waarschijnlijk nog minder)

voor dat geld heb je nauwelijks een echte hardwarematige raid controller. En de snelheid, tja je kunt ook je os op een raptor zetten en dat backuppen naar je 2TB RAID10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Bedankt allemaal. Nog geen argumenten tegen de top opties. De optie van een velociraptor plus raid 10 (4 schijven) gaat mij te ver. Raid 5 valt nu ook wel definitief af.

Ik denk dat ik voor een velo en een 2x1 Tb raid 1 ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Inmiddels de nieuwe setup draaien. Ik ben toch gegaan voor het OS op een WD velociraptor en via Intel matrix raid een raid1 en een raid0 sectie op twee Samsung F1 1Tb schijven. Dat loopt best lekker. Vista reageert erg snel op die WD, die ook nog eens behoorlijk stil is (itt tot mijn oude raptor).

Ben er wel tevreden mee zo.

Wat specs:

Afbeeldingslocatie: http://www.superdupernet.nl/raid0.png
Afbeeldingslocatie: http://www.superdupernet.nl/raid1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.superdupernet.nl/velo.png
Pagina: 1