• Pachino
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09-2023
Hallo,

Ik zoek een programma waarmee je MSI pakketen kunt maken. Ik heb al verschillende programma's gebruikt die dit zouden moeten kunnen, maar tot nu toe is het me nog niet gelukt.
Deze programma's heb ik geprobeerd:
MSI Package Builder
MSI Studio Pro
Veritas WinINSTALL LE
Smart Install Maker

En op google zoeken heeft me verder ook niet veel opgeleverd.

Waarom wil ik dit: Wij willen software distribueren via een GPO, zodat een gebruiker op een computer zich aanmeld ook meteen de software krijgt die hij nodig heeft. Maar dit gaat alleen goed (voor zover ik weet) als je van MSI gebruik maakt. EXE bestanden kan ook wel, maar dan moet je weer met scripts gaan werken en dat wil ik juist voorkomen.

Hebben jullie hier ervaring mee en welke programma's zijn hiervoor geschikt.

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En wat werkt er dan niet aan de produkten die je hebt geprobeerd? :)

Een paar van degene die je al noemt zijn redelijk standaard, dus het lijkt me dat je toch al op de goede weg zit.
Heb je hier ook al gezocht op packaging software en de ervaringen ermee?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 07:45
Idd.. Wát lukt er niet?

Heb je problemen bij bepaalde applicaties die je wilt repackagen?

En misschien nog een tip. Soms (lees:best wel vaak) is die EXE een wrapper, welke een MSI uitpakt en vervolgens uitvoert. Maak bij het opstarten van 'n EXE altijd de Temp folders leeg en kijk wat voor troep er in komt te staan.. Komt er een MSI bestand in te staan, deze kopieeren en nogmaals opstarten. Vaak heb je dan de MSI van de applicatie te pakken.

Tip2: repackagen doe je niet zomaar. Je hebt toch wel wat kennis nodig wat je wel en wat je niet weg moet gooien, kennis over dll registraties en kennis over de windows installer.Het is dus niet zo dat het zo out-of-the-pocket werkt.

Pvouput live

• Pachino
Het probleem is dat na het maken van een MSI file, de installatie niet werkt. Bijvoorbeeld krijg ik de melding dat het systeem niet juist is geconfigureerd is om de installatie uit te voeren. Hierbij heb ik dan van MSI Studio Pro gebruik gemaakt.
Met de andere pakketten lukt het helemaal niet om een MSI te maken. Dit zou ook wel aan mijn onkunde liggen. Want sommige pakketten zijn heel simpel om mee te werken, maar andere zijn nogal lastig. Met MSI Package Builder lukt het niet omdat deze geen ingewikkelde installatie aan lijkt te kunnen. Java gaat prima, maar Mcafee lukt dan weer niet.

Zelf denk ik aan een programma die een snapshot voor de installatie maakt en een snapshot na de installatie van een programma maakt. Maar met Wininstall Le werkt niet. Mijn vraag is dan ook een beetje, heeft iemand ervaring met een goed pakket en hoe werkt dat. Ik begrijp dat het niet makkelijk is om dat even hier uit te leggen, maar misschien is het wel mogelijk om een korte samenvatting te geven :)

• Krypt
Wij gebruiken hier Wise Package Studio (Altiris). Heeft ook zo z'n nukken, maar werkt goed.
Maar welk pakket je ook gebruikt, het blijft niet alleen maar snapshot voor en snapshot na. Dat de MSI's die je uit kreeg niet werken kan ook gewoon liggen aan bepaalde vervuiling die in de MSI zit, of dingen die je anders moet oplossen mbv Custom Actions.

Begin er niet zomaar aan, maar verdiep je er echt in. Zeker als je dat in een productie omgeving gaat uitrollen! Het kan namelijk gemakkelijk je machine om zeep helpen.

Ennuh.. Mcafee as in Virusscanner? Die heb je toch niet door 'n repackager heen gehaald of wel?
Volgens mij is Mcafee al MSI based, en heb je enkel een tuner nodig om de configuratie in te stellen.. (dito voor Adobe Reader)

Pvouput live

• Pachino
Krypt schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:37:
Idd.. Wát lukt er niet?

Heb je problemen bij bepaalde applicaties die je wilt repackagen?

En misschien nog een tip. Soms (lees:best wel vaak) is die EXE een wrapper, welke een MSI uitpakt en vervolgens uitvoert. Maak bij het opstarten van 'n EXE altijd de Temp folders leeg en kijk wat voor troep er in komt te staan.. Komt er een MSI bestand in te staan, deze kopieeren en nogmaals opstarten. Vaak heb je dan de MSI van de applicatie te pakken.

Ja dat klopt, zo is me dat wel gelukt met Adobe Acrobat Reader.

Tip2: repackagen doe je niet zomaar. Je hebt toch wel wat kennis nodig wat je wel en wat je niet weg moet gooien, kennis over dll registraties en kennis over de windows installer.Het is dus niet zo dat het zo out-of-the-pocket werkt.
En daar zit denk ik ook een probleem, deze kennis heb ik niet. Ik hoop doormiddel van het proberen en uitzoeken met een goed MSI pakket dat ik daar een beetje kennis van krijg. Maar moet ik eerst wel een goed MSI pakket zien te vinden ;)

• Pachino
Het klopt inderdaad dat Mcafee al een MSI heeft. Maar ik dacht dat als ik de installatie proces samen met een MSI builder doorloop, dat er dan een MSI van gemaakt kon worden. Toch een beetje onkunde van mij ;)
Maar met Vabi is het wel weer gelukt, Het is zelfs gelukt om de project paden aan te passen. Maar dit is weer een redelijk simpel programma om te installeren en bevat ook geen MSI.

• Krypt
Met die tuner tools kun je MST bestanden maken, dit is een transform die je boven op de msi legt.
Als een applicatie al als msi aangeleverd is wil je zo veel mogelijk van de MSI afblijven en gebruik je MST files.

Lees anders een wat artikelen op appdeploy.com of op myitforum.com, daar staat wel wat info over (re)packaging.

Pvouput live

• Pachino
Bedankt dan ga ik daar eens in verdiepen. Maar ik ben al wel terug gekomen van dat doe ik wel even ;)

Verwijderd

Op mijn werk gebruik ik Adminstudio.
Zeer uitgebreid, heeft ook repackager en tuner module.
Ik gebruik voornamelijk de repackager zodat ik makkelijk msi'tjes kan maken, vooral handig voor legacy software

• Pachino
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:40:
Op mijn werk gebruik ik Adminstudio.
Zeer uitgebreid, heeft ook repackager en tuner module.
Ik gebruik voornamelijk de repackager zodat ik makkelijk msi'tjes kan maken, vooral handig voor legacy software
Misschien dat het teveel gevraagd is, maar zou je misschien in stappen kunnen aangeven hoe je een MSI maakt? Ik bedoel dan niet heel uitgebreid, gewoon de onderdelen van de programma's die je gebruikt.
Ik heb namelijk nu Repackager gebruikt, maar er komt geen MSI file, wel een ISM. Alleen heb ik geen idee wat ik daarmee moet.

• Krypt
Een ISM file is een InstallShield Project file. Je moet 'm nog compilen naar een MSI.
Ik gebruik geen Adminstudio dus ik weet niet hoe je dat doet, maar druk op F1 en zoek naar Compile.

Zul je vast wel wat vinden.

Pvouput live

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pachino schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 12:55:
[...]

Misschien dat het teveel gevraagd is, maar zou je misschien in stappen kunnen aangeven hoe je een MSI maakt?
Staat dit ook niet in de User manual en documentatie beschreven? Anders toch maar even en cursusje meepakken? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pachino
alt-92 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:49:
[...]

Staat dit ook niet in de User manual en documentatie beschreven? Anders toch maar even en cursusje meepakken? :)
Documentatie heb ik wel, 1500 pagina's 8)7 Maar ik vraag mijn werkgever wel even om een cursusje ;)

Nee alle gekheid op een stokje, ik ga gewoon nog even verder zoeken. Maar mocht er iemand hier zijn die zegt van dat moet je zus en zo doen dan zie ik dat graag.
Jullie in ieder geval bedankt voor de tips _/-\o_

Verwijderd

Op het werk gebruiken wij InstallAware 7.

maakt een prima MSI zonder problemen, je moet alleen het programma even activeren anders krijg je steeds een melding dat het met InstallAware 7 is gemaakt.

• Pachino
Oke dan ga ik die ook even proberen en dat activeren komt wel. Als het programma goed werkt dan bestel ik het wel.

• Pachino
Op het moment probeer ik Emco MSI builder maar weer eens uit. Deze beviel mij toch het beste. Alleen heeft deze dus dus moeite met 'moeilijke' installatie.

Bijvoorbeeld: Vabi is een relatief eenvoudige installatie, maar PDF Creator wordt al moeilijker. Deze heeft problemen met de Spool.exe. Maar ook met pagefile.sys.
Is er een manier om deze bestanden te omzeilen? Met name pagefile.sys, de spool.exe lijkt me lastiger.

Daarnaast heb ik thuis voor mijzelf de volgende programma's met succes 'omgezet' naar MSI:
Winamp
Limewire
Filecrock
VCL player
MP3gain
Godfather (niet de film ;) )
Java
(deze heb ik aan een Windows XP unattended installatie cd toegevoegd)
Al met al niet al te ingewikkelde installaties.

Heeft iemand nog tips waar ik op zou moeten letten?

Alvast bedankt _/-\o_

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-02 18:53
Pagefile.sys moet je uit je MSI pakket halen, deze moet nooit meegeinstalleerd worden.

Tsja, PDF Writers, altijd een probleempje om daar MSI pakketten van te maken, vooral vanwege de printerdriver die wordt aangemaakt.

Beste wat je kan doen is de tools van Sysinternals (nu Microsoft) downloaden. Daar zitten Filemon en Regmon in, hiermee kan je zien wat er gebeurt op het moment dat er wat fout gaat.

Verder is het maken van MSI-packages vooral een kwestie van ervaring, hoe meer je er doet, hoe makkelijker het wordt :)

• Pachino
Verder is het maken van MSI-packages vooral een kwestie van ervaring, hoe meer je er doet, hoe makkelijker het wordt

Dat is met alles zo he, hoe vaker je het doet hoe beter het gaat :P

Maar ik ga de tips van je zeker even proberen. Bedankt _/-\o_

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 23:40

Jake Bullet

Wise Scripter

Ik heb even snel zitten teste, sorry dat ik het zeg, maar wat een verschrikkelijk slechte msi's spugen EMCO en Installaware uit zeg. Ik zweer zelf overigens bij Wise Package Studio, prima capture, netjes gestructureerde componenten. Helemaal perfect is het gelukkig niet anders zou ik maar saai werk hebben.

Tips... het maken van een msi in niet alleen files en registry opschonen. Lees je in over de achterliggende techniek, de database achter de msi, componenten, com-registratie.

Bij microsoft is voldoende informatie te vinden, kijjk ook eens op appdeploy.com, myitforum.com, altiris, installshield etc.
Pagina: 1