Gelimiteerde HDD snelheid (10MB/s)

Pagina: 1
Acties:

• HugoRocker
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-06-2025
Ik heb een heel vreemd probleem met mijn harddisk, een Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS. De snelheid van de schijf lijkt gelimiteerd te zijn op 10 MegaByte per seconden, ik begon dit te vermoeden toen ik 16 x DVD's had gekocht en ze niet op volle snel kon branden. Ik heb de PC al pas een paar maand, maar het was me nog niet eerder opgevallen.

Ik heb een paar tests uitgevoerd met HD tune pro 3.00 en met HD Tach 3.0.4.0. Dit bevestigde mijn vermoedens. De grafiekjes met test resultaten geven een rechte lijn bij ongeveer 10 MegaByte/s.
Afbeeldingslocatie: http://img48.imageshack.us/img48/5818/hdtachresultua2.jpg

Door deze snelheid om te rekenen naar megabit kwam ik uit op ongeveer 100 mbit, zou het misschien kunnen dat het hdd verkeer op een rare manier via mijn netwerk kaart loopt? Ik had de netwerkkaarten uitgezet, maar dat loste het probleem niet op.

Ik heb toen de snelheid van de schijf in veilige modus getest, maar wederom komt de snelheid niet boven de 10 MB/s uit.

Daarna kwam ik op het idee mijn PC met een bootCD met een windows Bart PE op te starten en dan HD Tach te draaien. De resultaten van de test gaven toen wel een hogere snelheid aan van ongeveer 70 MB/s
Afbeeldingslocatie: http://img95.imageshack.us/img95/3642/hdtachresult2yg9.jpg

Ook volgens de S.M.A.R.T. informatie lijkt er niet mis te zijn met de schijf, er zit dus software in windows die de snelheid van de HDD limiteerd.

Heeft iemand misschien een suggestie zo dat ik van de volle snelheid van de HDD kan genieten?

Hieronder mijn PC specs

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz HT 2MB
Mobo: Asus M2N-X nForce 520 MCP, SATA2 RAID
RAM: Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX
Video: MSI Videokaart PCI-e GeForce 8600GTS 256MB Silent 2xDVI/HDCP
HDD: Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS
DVD+RW: BENQ DW 1670
Cardreader: Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" + USB2.0

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Volgensmij wordt het tijd dat deze vraag in de FAQ terecht komt...

Trage schijf i.c.m. hoge CPU load is een PIO/UDMA probleem. De schijf staat in de verkeerde transfermodus, waardoor alle gegevens door de CPU verwerkt moeten worden.

Het probleem is op te lossen door in apparaatbeheer de betreffende hardeschijf controller op te zoeken. Bij de eigenschappen kun je de modus veranderen naar een zo hoog mogelijke UDMA modus.
Mocht je deze niet kunnen wijzigen, moet je de betreffende controller uit apparaatbeheer verwijderen en opnieuw opstarten.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Fauna schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:43:
Volgensmij wordt het tijd dat deze vraag in de FAQ terecht komt...
Deze staat in de FAQ... Laat ik maar niet zeggen wat ik denk... iets met inzet en moeite enzo maar ik zie dat de TS nieuw is

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 03-07-2008 13:56 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• HugoRocker
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-06-2025
Sebazzz schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:45:
[...]

Deze staat in de FAQ... Laat ik maar niet zeggen wat ik denk... iets met inzet en moeite enzo maar ik zie dat de TS nieuw is
Het heeft niets met inzet of moeite te maken, ik had de FAQ gelezen, maar het gedeelte over DMA domweg over het hoofd gezien.