Moederbord met 3 afzonderlijke PWM fan headers of meer...

Pagina: 1
Acties:

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 15:32

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Weet iemand misschien of er moederborden zijn met drie of méér afzonderlijke 4-pins PWM fan headers? (allemaal met speed/rotation/rpm control)
of is er anders misschien een soort van uitbreidings-mogelijkheid in de vorm van een PCI kaart met headers ofzo?

Waarom? Dan kan ik met SpeedFan alle aangesloten fans dynamisch aansturen afhankelijk van bepaalde temperaturen zodat ze alleen op volle snelheid draaien wanneer een gemeten temperatuur boven een ingestelde 'treshold' komt.

En tot hoeveel Watts is 1 fan header over het algemeen belastbaar? (zit meestal tegen de 5 à 6W aan toch?)

Ik laat overal sporen van vernieuwing achter

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Waarom niet gewoon een fancontroller voor een tientje? Daarmee kun je al 4 fans aansluiten en je kunt ze gewoon dmv draaiknoppen regelen.

http://specs.tweak.to/16567

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Ja dat weet ik wel, zoals een Sunbeam Rheobus, die heb ik jaren gebruikt.
Maar het punt is dat ik (als fervent speedfan liefhebber) de snelheid van de fans automatisch geregeld wil hebben (temperatuur gestuurd). ;)

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
neem een uitgebreidere fancontroller die kan je ook op temperatuur afstellen.

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
DECOY88 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:57:
neem een uitgebreidere fancontroller die kan je ook op temperatuur afstellen.
Tsja ik weet dat dat er is, maar de enige fancontroller die ik wil is de 'softwarematige' SpeedFan. :*)

Ik kan het gedetailleerd uitleggen, het is als volgt:
Onderstaande fans zou ik graag temperatuurgestuurd draaiende willen hebben...
  • 1× CPU-fan (binnen), 120mm / 2000rpm
  • 2× HDD Case fans (voorkant), 120mm / 1200rpm
  • 2× Case fans (achter en zijkant), 120mm / 1600rpm
Wat blijkt? Hier heb ik dan minimaal 3 headers voor nodig met speed control wiring.
Maar het moederbord dat ik nu heb heeft maar 2 headers met speed control wiring. |:(
zie hier
Dus dat is zo een beetje het probleem waar ik tegen aan loop...

[ Voor 21% gewijzigd door PaulX op 03-07-2008 14:52 . Reden: extra verduidelijking ]

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48
lijkt mij niet zo moeilijk.

als je fans een 3 pin aansluiting hebben stop je ze gewoon in de aux1 t/m4 ,de cpu fan stop je op de 4 pin en gaan.
je start uguru op en stel je referentie temp in voor je fans [ cpu/sys/pwm] ,ook is het mogelijk je voltage te veranderen in een range van 6 t/m 12 volt.

het e.e.a is allemaal vanuit windows te regelen.
voorbeeld:

ref temp voor je case fans is system temp.
stel dan bv 30 graden in als minimum temp en 45 graden als max temp.
je fans draaien bij koeler weer of idle lekker stil.
of je zegt dat de max voltage 10 v is enz enz.

welk bord.............. de abit ip35pro.

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Kan de RPM van een 3-pins fan via software worden verhoogd of verlaagd als deze is aangesloten op een header met de volgende wiring (en in het BIOS de fan mode ingesteld op 'Voltage'):
  1. GND
  2. +12V
  3. Sense
Lijkt me niet, op die manier kun je dan toch alléén de rpm in de gaten houden (rpm monitoring)? :?

• jejeh
Lijkt me niet, op die manier kun je dan toch alléén de rpm in de gaten houden (rpm monitoring)? :?
nou,ik zit hier niet uit mijn nek te lullen.

http://www.youtube.com/watch?v=_UOhVat47b4

bovenstaand is een slecht filmpje,maar google is je vriend

[ Voor 12% gewijzigd door jejeh op 03-07-2008 17:39 ]

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Dan zou het voltage verlaagd moeten kunnen worden op de +12V lijn van de SYS_FAN1 header.
Hoe? Dit werkt bij mij niet! (niet in SpeedFan althans)

Is er nou niemand die weet of er een LGA775 moederbord is met (minimaal) drie PWM 4-pin fan headers?

• jejeh
PaulX schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 19:58:
Dan zou het voltage verlaagd moeten kunnen worden op de +12V lijn van de SYS_FAN1 header.
Hoe? Dit werkt bij mij niet! (niet in SpeedFan althans)

Is er nou niemand die weet of er een LGA775 moederbord is met (minimaal) drie PWM 4-pin fan headers?
nou meneer de beter weter,je vraag is inmiddels beantwoord.
alle fans zijn via het abit ip35 pro mobo te regelen.
of je het wilt geloven of niet. :( .

toedeloe

screen : http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/778734.html

[ Voor 5% gewijzigd door jejeh op 03-07-2008 20:32 ]

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
oh, maar ik bedoel het niet betweterig hoor... ik stel alleen wat vragen. :|
Daarbij genomen heb ik waarschijnlijk helemaal niets aan dat Abit EQ programma omdat ik geen Abit moederbord heb dus vandaar ben ik ietwat afwijzend. Overigens, dan zou dat voltage gebeuren toch ook met Speedfan moeten kunnen?

P.S.:
ik hebt een X48 moederbord gevonden met maar liefst vijf 4-pins fan headers.
De SuperMicro C2SBX(+), leuk maar ik mot geen moederbord met een parallelle poort en 2 com poorten... 8)7
Iemand misschien nog een idee?

• jejeh
PaulX schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:47:
oh, maar ik bedoel het niet betweterig hoor... ik stel alleen wat vragen. :|
daar gaat het niet om,je vroeg om een mobo die die dingetjes voor je kan regelen.
dan pruttel je ook nog tegen.
maw,je hebt geen 3 of meer pwm aansluitingen nodig !!! .
alleen een goed moederbord.

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:19
als ik het niet mis heb heeft de striker extreme er >3

Verwijderd

of is er anders misschien een soort van uitbreidings-mogelijkheid
Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/mainfeatures/pst_arcticfans8_bios.gif

120 MM: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=111
92 MM: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=110
80 MM: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=109

Deze hebben "Patented PST (PWM Sharing Technology)":

The Arctic Cooling Arctic Fan 12 PWM 120mm x 38.5mm Fan features the patented PWM Sharing Technology (PST) that allows one motherboard PWM connector controlled by the motherboard BIOS to control up to 5 fans. The PST also is designed to generate the lowest sound possible for any given system load.
The Arctic Cooling Arctic Fan 8 features a patented case design that is compatible with all standard tool-less mounting designs for 25mm deep fans. The unique design provides the fan with vibration dampening and one of the best noise to performance ratios in the industry. With the fluid dynamic bearing technology that is rated to last 400,000 hours (over 40 years!) the fan comes with an unprecedented 6 year warranty.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2008 23:03 ]

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Ja dat PST gebeuren van Arctic Cooling kan inderdaad heel handig zijn,
maar ik wil graag 3 afzonderlijke headers en dan alles automatisch met speedfan kunnen regelen.

Momenteel hebt ik twee 4-pin fan headers op m'n moederbord waar ik 3-pin 120mm fans op heb aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i132.photobucket.com/albums/q28/PaulX1980/gigabyte_gax48dq6_fan_header_pinout.jpg
De rotatie snelheid van deze fans kan ik met speedfan regelen en monitoren. :)
De snelheid regelen via software kan helaas niet via de 3-pin fan headers op mijn moederbord omdat die headers alleen +12V leveren zonder speed control, en dat terwijl diezelfde 3-pin fans wel regelbaar zijn als ik deze aan sluit op een van de twee 4-pin headers op het moederbord.
Dus daarom zou het oh zo ontzettend fijn zijn als er een moederbord beschikbaar is die dus 3 of meer van deze 4-pins aansluitingen heeft, zodat zelfs 3-pins ventilatoren regelbaar zijn omdat header pin nummer 2 deze functie ondersteunt...
een moederbord met meerdere 3-pin fan headers die op pin 2 dus speed control wiring heeft zou ook voldoende zijn, maar dan blijft het noodzaak dat speedfan de betreffende fan sensor ondersteunt.

Die Abit IP35 Pro heeft inderdaad in het BIOS veel mogelijkheden qua fan instellingen dankzij die speciale uGuru chip. In de handleiding staat dat de 3-pin headers als volgt zijn gewired naar de sensor: GND / +12V / RPM
Afbeeldingslocatie: http://i132.photobucket.com/albums/q28/PaulX1980/fan_header_pinout.jpg
welnu, dat is standaard voor 3-pin fan headers.
Is het echt zo dat je met 'n, op die wijze bedrade, 3-pins header een 3-pins fan z'n draaisnelheid via software kan wijzigen i.p.v. alleen rpm sensing/monitoring? :?

[ Voor 20% gewijzigd door PaulX op 04-07-2008 17:01 ]

• jejeh
PaulX schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 16:10:

Is het echt zo dat je met 'n, op die wijze bedrade, 3-pins header een 3-pins fan z'n draaisnelheid via software kan wijzigen i.p.v. alleen rpm sensing/monitoring? :?
ok ,je kan niet zeggen : en NU draai je 750rpm en klaar,dat gaat niet.
je kan dus wel de draaisnelheid regelen door met de voltage,s en referentie temps te spelen,en zo kun je de fans in regelen.
alles is heel flexibel.

voorbeeld: mijn zalman 9700nt kan ik 100 rpm laten draaien als ik dat wil.
hoe : ik zet de minimale cpu temp op 50 graden bijvoorbeeld en de voltages op low.

[ Voor 30% gewijzigd door jejeh op 04-07-2008 18:11 ]

• PaulX

PaulX

The Master of Masters

Topicstarter
Afijn, weet iemand misschien of er een LGA775 moederbord met X38/X48 chipset verkrijgbaar is die gebruik maakt van de ITE IT8718F Super I/O chip die totaal 3 programmable PWM fan outputs ondersteunt en 5 fans kan 'monitoren'? (Dus met in ieder geval 3 PWM fan headers) :?

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Een Abit IP35 Pro kan de 3 pins fans in snelheid regelen.
Dat gebeurt door het voltage te veranderen.

Een 3 pins fan kan enkel van snelheid veranderen door het voltage. Dat betekent dat je huidige moederbord hetzelfde doet. De 4e pin is immers niet aangesloten en dus nutteloos.
Die 4-pins aansluitingen ondersteunen 2 soorten regeling: PWM (4-pins) en DC (3-pins).

Dus zoek je een moederbord waarbij je 3 of meer afzonderlijke fans in snelheid kunt regelen: Abit IP35 Pro. Dat moederbord heeft 5 afzonderlijke headers.
4x DC en 1x PWM/DC.
Pagina: 1