xp + fedora + suse op 1 HD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Momenteel heb ik 2 partities met respectievelijk XP Pro en Fedora geïnstalleerd.

Nu zou ik graag op een 3de partitie Suse Pro 9.2 installeren. XP en 1 linux distributie, dat gaat, maar wat als er nog een linux-distributie bijkomt ?

Als bootloader is Grub geïnstalleerd. Gaat bij de installatie van Suse deze overschreven worden ? En moet ik dan achteraf handmatig grub.conf aanpassen om de windows en fedora partitie aan te duiden ? Graag zou ik manuele aanpassingen aan grub.conf vermijden.

Kan iemand mij zeggen hoe ik makkelijk suse naast xp pro en fedora kan installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Dit gaat gewoon net zoals met een dualboot, het enige waa je even naar moet kijken is de bootvolgorde , die kan je onder /boot/grub/grub.conf aanpassen met een tekst verwerker bv vi of nano.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonaskellens
Als ik grub.conf dien aan te passen, moet ik weten waar ergens op mijn HD zich het betreffend OS bevindt. De eerste 40 GB van mijn HD zijn ingenomen door XPPro, dan heb ik 20GB non-formatted, en dan heb ik 10 GB Fedora.
Als ik nu Suse daartussen gooi... begin maar te zoeken of hij deze nieuwe partitie aanduidt als hd(0,3) of hd(0,4)... om dan toe te voegen aan grub.

Of is dit makkelijk te achterhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk dus
XP (hd0,0)
Suse (hd0,1)
Fedora (hd0,2)

Maar je kunt evengoed bij het opstarten in grub zelf wat spelen ("e" voor editen) met de opstartregels. Als je daar bijvoorbeeld "(hd0," intikt en dan op tab drukt krijg je een overzicht van je partities als je het dan aanvult tot bijv. "(hd0,0)" en nogmaals op tab drukt krijg je zelfs nog te zien wat er op die partitie staat. Voorzover grub die partitie kan lezen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonaskellens
Zowieso gebruikt fedora al 2 partities (swap en / ).

Nu, als ik de standaard indeling van Suse accepteer, worden er opnieuw 2 partities bij gecreëerd.

Als ik nu mijn /home en mijn /var ook op een aparte partitie wil zetten... dan pas wordt het moeilijk om uit te vinden waar Suse's /boot en Fedora's /boot juist staan...

Maar wat je zegt van de tab-toets te gebruiken in Grub zodat deze je meer info toont over de partitie, is wel interessant... Ga ik proberen...