PC boot, gaat na enige tijd uit en begint opnieuw

Pagina: 1
Acties:

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een PC aangeschaft, en deze is vandaag geleverd. Althans, de onderdelen zijn geleverd en ik ben ermee aan de slag gegaan. Het zijn deze onderdelen:

Processor: Intel Core 2 Quad Q9450
Moederbord: Gigabyte X48-DQ6
Geheugen: Kingston HyperX DDRII 1066mhz (4 × 1 GB)
Grafische kaart: Club3D Geforce 9800GXT
Harde Schijf: Seagate 750 GB (Barracuda 7200.10)
Voeding: Seasonic S12-600 (600 Watt)

Ik heb alles in elkaar gezet, en probeerde hem aan te zetten. Dat begon goed, er gingen wat lampjes branden en de fans gingen draaien. De harde schijf ging opspinnen en ik hoorde wat tikjes (gewoon de standaardtikjes die je altijd hoort). Even daarna (5/6 sec. na het opstarten) viel de PC echter uit. Zonder zelf wat te doen begon de PC na 3/4 seconden vanzelf opnieuw. Iedere keer met hetzelfde resultaat.

Op dat moment besloot ik zoveel mogelijk dingen van het moederbord af te halen. Ik haalde de harde schijven en DVD-drive los en probeerde het opnieuw. Hetzelfde probleem vond plaats, dus haalde ik op één bankje na al het geheugen eruit. Dit hielp ook niet, ik heb vervolgens alle bankjes geprobeerd maar dit veranderde niets. Daarna probeerde ik ook de grafische kaart te verwijderen. Dit zou er toch in ieder geval voor moeten zorgen dat de PC zou piepen, iets wat het nog niet had gedaan. Dit gebeurde echter niet, in feite gebeurde precies hetzelfde als eerder alleen dit keer allemaal iets sneller.

Op dat moment ben ik eerst hulp gaan zoeken in #whatpulse, op de T.net IRC-server. Daar gaf een anonieme hulp mij de tip even te kijken of de voeding het los wel zou doen. Ik kon dit doen door alles los te koppelen, en even de pin met de groene en de zwarte draad met elkaar te verbinden (pin 14 en 16, volgens de anonieme hulp). De voeding deed het op die manier prima, althans, de ventilator van de voeding kon voor langere tijd prima draaien.

Ik vraag me af waar het probleem kan liggen. Ik krijg van de PC zelf weinig feedback, aangezien hij totaal geen piepjes geeft. Dit kan natuurlijk op zich ook iets zeggen, maar ik weet zelf niet wat. Bovendien krijg ik op géén moment beeld, ook op die manier is dus niet te zien wat er mis is (ik kan ook niet in het BIOS komen uiteraard).

Ik hoop dat iemand hier mij een hint kan geven over waar het wellicht aan kan liggen. Ik heb helaas geen andere voeding waar ik mee kan testen, de andere voedingen waar ik over beschik zijn niet geschikt voor deze nieuwe PC.

[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 02-07-2008 23:43 . Reden: de hulp wilde anoniem blijven ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Oververhit de CPU misschien? Cooler wel goed op CPU gezet (ook tape van eventuele 'koelkauwgum' verwijderd enzo)?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
BèR schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:42:
Oververhit de CPU misschien? Cooler wel goed op CPU gezet (ook tape van eventuele 'koelkauwgum' verwijderd enzo)?
De cooler zit volgens mij goed op de CPU. Ik weet in ieder geval niet hoe ik hem er beter op moet krijgen. Op de koelpasta (die op de cooler zat, ik gebruik de stock cooler van intel) zat geen folie. Ik heb de cooler er al eens opnieuw op proberen te zetten, en toen zag ik ook geen folie o.i.d. op de processor of de onderkant van de cooler/heatsink zitten.

Ik kan echter niet garanderen dat hij er helemaal goed op zit. De koeler heeft vier pootjes bestaande uit twee delen, met weerhaakjes. Je doet deze door de gaatjes op het moederbord, en door op de pootjes te drukken duw je een zwart stokje tussen de twee delen van het pootje. Hierdoor gaan deze uit elkaar en zou de heatsink goed tegen het moederbord en de processor aangedrukt moeten worden. De hoeveelheid kracht die hier bij komt te kijken maakt mij echter een beetje huiverig om ver door te drukken. Als ik op internet kijk zie ik wel overal (lees: overal waar ik heb gekeken) dat dit normaal is. Ik ben zelfs een aantal foto's tegengekomen van vervormde moederborden, waarbij in de reacties vervolgens staat dat dit vaak opgemerkt word door mensen die één van de nieuwe processors van Intel installeren, maar dat dit gewoon kan en zelfs normaal is.

Voor zover ik kan zien zitten de pootjes nu echter goed, en de heatsink van de processor is ook niet van zijn plaats te krijgen. Ik ga er dus van uit dat hij goed zit, in ieder geval goed genoeg om het langer dan 5 seconden vol te houden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

heatsink zit wel goed zo ja.. die pootjes zijn idd behoorlijk.. meh.. (daarom zit mijn koelblok ook met een achterplaat en bouten vast :)) maar die pushpins (zo heten ze) kan je haast al niet fout doen.

loop de boel nog 1x na.. "p4"-stekker niet vergeten, ergens anders iets niet goed zitten?
probeer eens bord met alleen de processor en videokaart, kijken of ie dan het goede piepje (missend geheugen) geeft, of weer die reset loop krijgt..

leen n andere processor, t liefts n oude p4, en controleer of je de laatste bios versie hebt, etc..

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Naast de P4 stekker, moet er bij sommige bordjes ook een molex aangesloten worden.
Of is dit alleen bij CF/SLI nodig?

CMOS reset?

De bios die op het moederbord staat ondersteund die processor? Bij die van mij (X38-DQ6) moet er eerst een bios-update gedaan worden voor ie wordt ondersteund.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:43
BèR schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:42:
Oververhit de CPU misschien?
Dit zal de reden eigenlijk gewoon niet kunnen zijn. Vooral bij het opstarten blijft de processor nog redelijk koel (koel genoeg om zeker tot het laden van Windows te komen).

Vind het moederbord dit type geheugen wel leuk?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
AlexanderB schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 01:43:
heatsink zit wel goed zo ja.. die pootjes zijn idd behoorlijk.. meh.. (daarom zit mijn koelblok ook met een achterplaat en bouten vast :)) maar die pushpins (zo heten ze) kan je haast al niet fout doen.

loop de boel nog 1x na.. "p4"-stekker niet vergeten, ergens anders iets niet goed zitten?
probeer eens bord met alleen de processor en videokaart, kijken of ie dan het goede piepje (missend geheugen) geeft, of weer die reset loop krijgt..

leen n andere processor, t liefts n oude p4, en controleer of je de laatste bios versie hebt, etc..
De stekkers ben ik niet vergeten, ik heb de volgende:

- 24-pins ATX stekker
- 4-pins ATX_12v stekker
- 6-pins PCI-E stekker (2 keer)

En daarmee ben ik er volgens mij al...

Een oude processor die in dit moederbord past heb ik niet, maar ik geloof eigenlijk ook niet dat hij niet compatible is: Deze moederborden zijn "speciaal" voor de nieuwe 45nm Intels gemaakt, lijkt me dan een beetje vreemd dat hij het niet doet? Bovendien geeft ook de website van Gigabyte aan dat dit moederbord mijn CPU support.

Een CMOS reset heb ik reeds geprobeerd, ook dat veranderde niets.
Paprika schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 01:51:Vind het moederbord dit type geheugen wel leuk?
Ik zal eens kijken of dit een ander resultaat geeft dan de reset-loop.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Patriot schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:28:
Bovendien geeft ook de website van Gigabyte aan dat dit moederbord mijn CPU support.
Sinds wélke biosversie ;)
Als die wat standaard op het bordje staat ouder is, dan kan het kloppen dat 't (met sommige cpu's) niet werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Misschien een long-shot, maar blijft je powerbutton niet hangen?

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:50:
[...]

Sinds wélke biosversie ;)
Als die wat standaard op het bordje staat ouder is, dan kan het kloppen dat 't (met sommige cpu's) niet werkt.
Sinds F6, volgens die pagina. Dat staat bij nagenoeg elke CPU, lijkt mij dat dit de standaard meegeleverde BIOS is dus. Anders zou hij vanaf het begin af aan niet één CPU ondersteunen, dan kun je de BIOS ook niet updaten.
core_dump schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 14:53:
Misschien een long-shot, maar blijft je powerbutton niet hangen?
Dat dacht iemand op IRC ook al, maar ik verbind de power pinnetjes zelf met een schroevendraaier.

Ik heb inmiddels geprobeerd zonder enige geheugenbankjes en niet in de kast (op wat kranten), op te starten. Zonder geheugenbankjes reageert de computer in zijn geheel niet op het verbinden van de power-pinnetjes. Er gebeurt simpelweg niets.

Dat zegt mij niets, behalve dat het euvel eventueel bij het geheugen zou kunnen liggen. Dit lijkt me echter niet logisch, aangezien hij dan toch evengoed zou moeten reageren?

Over het probleem dat hij geen piepjes geeft, kan dit eventueel aan mij liggen? Ik ga er van uit dat zo'n speakertje gewoon in de lucht kan hangen? Als ik het speakertje heb aangesloten hoor ik hem bij het opstarten en bij het uitvallen van het bord wel een tikje geven, zegt dit iets?

EDIT:

Ok, als ik alleen de processor in het ding laat zitten, dan merk ik dat het speakertje het gewoon doet. Die gaat dan namelijk piepen over het ontbreken van geheugen. Hij gaat na enkele seconde evengoed uit, en begint dan later weer opnieuw, maar het speakertje doet het.

Ik merk dat als ik de usb-aansluitingen aanraak, terwijl de voeding in het stopcontact zit, ik onder stroom sta. Dit gebeurt ook als ik de schakelaar op de voeding op 0 zet. Pas als ik de stroom er helemaal afhaal stopt dit. Is dat normaal?

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 03-07-2008 16:51 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kortsluiting met kast?

Leg 't bordje eens op een niet-geleidende ondergrond en probeer 'm dan nog eens te starten.

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 17:56:
Kortsluiting met kast?

Leg 't bordje eens op een niet-geleidende ondergrond en probeer 'm dan nog eens te starten.
Dat was op een krant.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm...

Maar zit zo eens te denken. Jouw beschrijving lijkt op dat wat mijn X38-DQ6 doet bij een failed overclock. Dit doet ie trouwens ook na een BIOSupdate, na keer of 3-4 start ie dan door.

Als je 't systeem gewoon een tijdje aan laat, start ie dan uiteindelijk wél door?

Mischien MB<->PSU niet compatible? Onwaarschijnlijk, maar 't komt meende ik wel eens voor.
Heb je een andere voeding bij de hand?

edit:
En deze schoot mij nog te binnen:
Hermonteer de cpu eens, dus niet alleen de koeler. Heb op stage wel eens gehad dat dat nodig bleek te zijn voor 't systeem succesvol wilde booten.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 03-07-2008 18:58 ]

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:57:
Hmm...

Maar zit zo eens te denken. Jouw beschrijving lijkt op dat wat mijn X38-DQ6 doet bij een failed overclock. Dit doet ie trouwens ook na een BIOSupdate, na keer of 3-4 start ie dan door.

Als je 't systeem gewoon een tijdje aan laat, start ie dan uiteindelijk wél door?

Mischien MB<->PSU niet compatible? Onwaarschijnlijk, maar 't komt meende ik wel eens voor.
Heb je een andere voeding bij de hand?

edit:
En deze schoot mij nog te binnen:
Hermonteer de cpu eens, dus niet alleen de koeler. Heb op stage wel eens gehad dat dat nodig bleek te zijn voor 't systeem succesvol wilde booten.
Nou, ik heb het geen uren door laten gaan, maar ik heb hem wel eens een keer of 6 laten proberen. Raad je aan om het vaker te proberen? Ik ga straks in ieder geval de PSU ook nog even op een andere computer proberen, als die ook problemen geeft dan is de oorzaak natuurlijk snel duidelijk. Daarna kan ik dan eventueel wel even kijken naar de CPU kijken, hoewel ik dat wel minder zou vinden, aangezien de heatsink van het ding een pain in the ass is om te monteren..

EDIT:

Ik heb opnieuw getest, en het even zijn gang laten gaan. Na 5 minuten was hij nog bezig, dus ik ga er van uit dat het dat niet is ;)

Ik heb de voeding kunnen testen in een andere computer, die deed het prima. Ik ga er dus van uit dat er toch niets mis is met de voeding. Voor het feit dat er toch stroom doorliep, ook al was de voeding uitgeschakeld had mijn vader nog een verklaring. Afhankelijk van de manier waarop je de stekker in het stopcontact stopt vormt zich dit probleem, als je de stekker omdraait werkt de schakelaar wel. Ik kan nu uit gaan leggen hoe dit werkt, maar ik ga er van uit dat de meesten dit wel begrijpen (iets met aan welke kant van de stroomkring de schakelaar zit).

De processor heb ik ook opnieuw in zijn socket geplaatst, dit veranderde echter wederom niets aan het probleem. Wat ik echter ook heb geprobeerd, is het moederbord zonder processor laten draaien. Zonder processor gingen de lampjes op het moederbord (die aangeven hoe 'snel' de processor is geschakeld), wel aan. Hij ging niet piepen, maar hij deed uiteraard ook niets. Kan dit aangeven dat het probleem aan de processor ligt, of geeft het hoogstwaarschijnlijk alleen aan dat het probleem wel in het moederbord zit, maar het moederbord nooit bij het probleem komt omdat hij niets kan vanwege het ontbreken van een processor?

[ Voor 36% gewijzigd door Patriot op 03-07-2008 22:26 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nou ik bedoelde eigenlijk, probeer een andere voeding met deze pc. ;)
Niet andersom :P

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-07-2008 23:31 ]

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:30:
Nou ik bedoelde eigenlijk, probeer een andere voeding met deze pc. ;)
Niet andersom :P
Moet toch niet uitmaken? Of je de voeding nou uitsluit door hem op een andere te testen, of een andere op deze? Daar was de anonieme hulp van de IRC het ook mee eens. Bovendien heb ik geen andere voeding om op de nieuwe te testen. Alle andere voedingen in dit huis zijn 20-pins. Lijkt mij dat je die niet zomaar in een 24-pins bordje kunt prikken.

EDIT: Ah, ik snap misschien waarom het toch uitmaakt. Je bedoelt omdat ze eventueel niet compatible zijn? Dat zou betekenen dat een andere voeding het wel kan doen? Tenminste, dat is je theorie? Het lijkt mij enigszins sterk namelijk, heb daar nog nooit van gehoord? Is het een wild guess of heb je het meegemaakt?

[ Voor 22% gewijzigd door Patriot op 03-07-2008 23:40 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Juist, jah!
't heeft iets met responsetijd ofzo te maken, dat de een te laat inschakelt/reageert geloof ik.
Weet details etc zo niet maar weet dat het voor kán komen dat een voeding niet compatible is met MB.

Zelf niet meegemaakt, daarbij gebeurt het vrij zelden maar 't zóu kunnen.
Dus als je een andere voeding hebt... probeer het :)

Mocht dat ook niet helpen, ken je iemand met zo'n BIOS-POST kaartje? Kun je mischien achterhalen op welk moment de pc uit en weer aan gaat...

[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 03-07-2008 23:53 ]

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:43:
Juist, jah!
't heeft iets met responsetijd ofzo te maken, dat de een te laat inschakelt/reageert geloof ik.
Weet details etc zo niet maar weet dat het voor kán komen dat een voeding niet compatible is met MB.

Zelf niet meegemaakt, daarbij gebeurt het vrij zelden maar 't zóu kunnen.
Dus als je een andere voeding hebt... probeer het :)

Mocht dat ook niet helpen, ken je iemand met zo'n BIOS-POST kaartje? Kun je mischien achterhalen op welk moment de pc uit en weer aan gaat...
Het probleem is dat ik van de mensen om mij heen de enige ben die enigszins iemand is die veel computeronderdelen heeft, en dat zijn dingen die ik niet heb. De meeste onderdelen die ik hier heb liggen zijn gewoon voor computers van een net iets ( :+ ) oudere generatie, zo heb ik dus geen voeding voor deze PC..

Ook zo'n POST-kaartje heb ik niet, ik kan me wel voorstellen dat die erg handig is.. Ik weet het nu niet zo goed meer.. moet ik dat moederbord nou terugsturen, of denk je dat het beter is om eerst een andere voeding te proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door Patriot op 04-07-2008 00:05 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen locale pc-boer waar je even een voeding kunt lenen?

En anders haal je gelijk even een goede reserve/test voeding ;)

Iig dat proberen, als andere voeding ook niet helpt dan maar RMA I guess.

[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 04-07-2008 00:07 ]

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:01:
Geen locale pc-boer waar je even een voeding kunt lenen?
Hmm, er zit wel een computerwinkel in de buurt ja, dat is letterlijk op loopafstand. Ken hem ook nog wel enigszins, eens langsgaan morgen. Dat toch maar doen dan, voor ik dat moederbord wegstuur..

EDIT: Overigens alvast bedankt voor de hulp tot nu toe! Het is toch moeilijk om niet enigszins in paniek te raken als je dure computer het niet doet, het feit dat iemand dan even kan helpen is wel zo handig! :P

[ Voor 23% gewijzigd door Patriot op 04-07-2008 00:07 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:)

Btw, stopcontact is geaard? Kan ook nog invloed hebben...

[ Voor 93% gewijzigd door Raven op 04-07-2008 00:13 ]

Oscar Wilde

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:08:
:)

Btw, stopcontact is geaard? Kan ook nog invloed hebben...
Nee, die is niet geaard.. Maar kan dat zóveel invloed hebben dan? Meen je nu echt dat dat de oplossing zou kunnen zijn? :o

We hebben maar één geaard stopcontact in dit huis, zal morgen even proberen (mijn ouders zouden het niet op prijs stellen als ik om deze tijd met computeronderdelen door het huis zou zeulen :+)

EDIT:
Het netelige van deze situatie is dat ik nu hoogstwaarschijnlijk de CPU wéér op het moederbord moet plaatsen.. Dat is echt een klotekarwei, je moet echt bizar hard drukken om de heatsink op dat ding te krijgen (zoals ik al zei). Ik ben bang dat ik daarbij alsnog zélf het moederbord stukmaak, om vervolgens geen aanspraak meer te kunnen doen op de garantie omdat het bord fysiek is beschadigt..

[ Voor 29% gewijzigd door Patriot op 04-07-2008 00:38 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zou kunnen, maar hoeft niet.
Iig valt het te proberen. Als je uiteindelijk toch 't spul RMA'd, kun je zeggen dat je zelf alles getest hebt ;)

Wat betreft de cpu, is normaal bij intel. Dat komt vaker voor...

Dit is overigens even mijn laatste reactie, ik ga over een paar uur naar Oslo :D
Maar mocht je de oorzaak hebben, post 'm maar, en anders ben ik d'r zondag (als goed is) wel weer om te helpen brainstormen :)

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 04-07-2008 01:07 ]

Oscar Wilde

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Zit er op je moederbord toevallig een automatische overclock functie (ala AI Boost van Asus, ja ik weet dat het een gigabyte is maar toch), anders zou het namelijk de overclock beveiliging kunnen zijn ;)

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Sanch schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:20:
Zit er op je moederbord toevallig een automatische overclock functie (ala AI Boost van Asus, ja ik weet dat het een gigabyte is maar toch), anders zou het namelijk de overclock beveiliging kunnen zijn ;)
Mja, volgens mij zit het er niet op. Maar ik denk ook niet dat het veel uitmaakt, ik kan nu niets met het moederbord, ook zo'n functie niet uitzetten. Ik ga vandaag even vragen bij de PC-boer, of ik een voeding van hem kan lenen.

Het lastig is dat ik vandaag voor een week weg moet (een scoutingkamp), ik kan dus pas vanaf volgende week zaterdag weer reageren (maar er is een kans dat ik vandaag nog even iets post, over hoe het gegaan is met die andere voeding).

[ Voor 17% gewijzigd door Patriot op 04-07-2008 11:27 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

We wachten af ;)

Oscar Wilde

Verwijderd

ik denk niet dat het gaat uitmaken of je een andere voeding probeert aangezien deze werkt met een andere.

waarom leen je niet een moederbord? misschien is je moederbord nl. doa.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe is het met de andere voeding gegaan?

Oscar Wilde

Pagina: 1