Toon posts:

CPU temperatuur of Kerntemperatuur?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat moet je bij overklokken nou goed in de gaten houden, de CPU temperatuur of de CPU kerntemperatuur?

De CPU temperatuur staat bij mij rond de 80 graden en de 2 kerntemperaturen rond de 35 graden.

Temperaturen:
Moederbord 33 °C (91 °F)
CPU 80 °C (176 °F)
CPU #1 / Kern #1 35 °C (95 °F)
CPU #1 / Kern #2 39 °C (102 °F)
Aux 37 °C (99 °F)
GPU diode 59 °C (138 °F)
MAXTOR STM3250820AS 38 °C (100 °F)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ligt aan de CPU de nieuwe 45nm CPU's van intel geven soms incorrecte waardes weer van de Core temps en dan is het beter om naar de CPU temp te kijken. ;)
Maar als je CPU temp echt rond de 80 graden zou zijn zou de PC wel instabiel zijn.
Heb je alles een ander bios geprobeerd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:27:
Ligt aan de CPU de nieuwe 45nm CPU's van intel geven soms incorrecte waardes weer van de Core temps en dan is het beter om naar de CPU temp te kijken. ;)
Maar als je CPU temp echt rond de 80 graden zou zijn zou de PC wel instabiel zijn.
Heb je alles een ander bios geprobeerd.
Ik heb een AMD Athlon 64 X2 4200+ (90nm).
Als ik een stress-test doe is hij gewoon stabiel, maar gisteren kreeg ik tijdens normaal gebruik opeens een blauw scherm (BSOD) en startte de pc opnieuw op.
Ik gebruik de nieuwste bios.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:06
Klopt, ook bij AMD cpu's is dit het geval, je moet gewoon ff een nieuwere everest (engineer edition) downloaden en daarmee de cpu temp in de gaten houden dus niet de kernen.

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-01 14:55
kan je beter cpu-z gebruiken. Kleiner, lichter, preciezer ^^

Don't trust an atom, they make up everything.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Sporedd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 09:48:
kan je beter cpu-z gebruiken. Kleiner, lichter, preciezer ^^
CPU-Z ?? dan mag jij me uitleggen waar ze tegenwoordig temperaturen hebben staan.

een andere tool van CPUID, HWmonitor is anders wel weer goed voor temperaturen, is simpel en het is freeware.
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

edit:
Om toch nog even ontopic te blijven. Zelf heb ik ook een X2 4200+ Bij mij heb ik nog nooit zo'n verschil in waarde gehad.
Het beste om in de gaten te houden is wel de algemene CPU temperatuur, omdat deze meestal ietsjes hoger ligt, omdat het hele blok opwarmt. De kernen zelf zijn heel afhankelijk van belasting wat voor een temperatuur ze geven. Zo kunnen ze met 10 seconden aan load al 10 graden omhoog schieten, en 2 seconde erna weer afgekoeld zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 03-07-2008 11:03 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Nou die CPU van 80°C is wel erg hoog.
normaal zijn mijn kernen juist hoger dan de CPU.

Probeer eens Realtemp, geeft dan wel geen CPU weer maar kijk eens hier wat de kernen aangeven.
Zijn ze hier hetzelfde als in Everest, dan probeer eerst eens een andere/nieuwere Everest.
En kijk even in de Bios bij PC Health wat daar de readings zijn van je CPU.

Bij Realtemp zie je de huidige temps + wat ze tijdens dat Realtemp draait op het hoogst waren.
Laat eens weten wat de temps doen met boven genoemde opties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn BIOS instellingen op standaard gezet, dus NIET overklokt. De CPU temperatuur blijft volgens diverse programma's op 80 graden staan, terwijl de BIOS zelf een CPU temperatuur van 28 graden aangeeft.

Ik heb het vermoeden dat er iets aan de hand is met de sensor van de cpu of dat de diverse programma's een verkeerde sensor uitlezen.

Graag jullie mening hierover...

Verwijderd

Ik zou de kerntemperatuur aanhouden, 30>80 is nogal een groot verschil, af en toe telt een programma de beide kerntemperaturen op, btw welke koeler zit erop?

maar op 80graden zou je pc zowieso niet lang lopen, en een bsod heeft iedereen wel eens

Verwijderd

Ik denk dat het ik het met de rest eens moet zijn dat je PC op 80 graden niet lekker en lang zal lopen..

Mijn Q6600 zit nu met de standaard koeler op de 50 graden..
Dit komt dan ook omdat het hier ongeloofelijk warm is (hele dag zon op mijn raam)

Als je pc lekker draait denk ik niet dat je CPU temperatuur klopt..
Bsod heeft inderdaad iedereen weleens gehad..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 00:19:
Ik zou de kerntemperatuur aanhouden, 30>80 is nogal een groot verschil, af en toe telt een programma de beide kerntemperaturen op, btw welke koeler zit erop?

maar op 80graden zou je pc zowieso niet lang lopen, en een bsod heeft iedereen wel eens
Als koeler heb ik de Zalman CNPS9500

Als ik de cpu ga stressen met bijv. Prime, AMD Overdrive of welk ander programma dan ook, dan blijft de cpu temperatuur op 78 of 80 graden staan.
De kerntemperaturen schieten wel omhoog met als maximum 58 graden.

Dus kort samengevat: De cpu temperatuur is altijd rond de 80 graden (idle en stressed).

Zal ik dan maar gewoon de kerntemperatuur aanhouden en zorgen dat deze binnen de perken blijven?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 16:55 ]

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Is het niet je VGA?
Speedfan geeft bij mij ook mijn VGA als eerste temp.
Pagina: 1