• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Een week of wat geleden een HTPC samengesteld, in een zelfgemaakte behuizing. Alles liep heel voorspoedig tot dat ik er even wat mee an het surfen was zoeken naar mediacenter progjes en hij spontaan uitviel. Wat testjes later (nu ja, testjes..) blijkt hij ongeacht systeem belasting op een willekeurig moment uit te kunnen vallen. aan/uit switch indrukken doet niets, alleen als ik de schakelaar op de voeding uit en aan doe start ie weer op.

De eerste keer dat ie uitviel was overigens vrij direct nadat ik hem geinstalleerd had en coretemp startte, ik zag nog net 15 g C staan en pats hij was uit.

Onderdelen zijn als volgt:

Asus M2A VM HDMI
AMD AM2 x2 4400+
Coolermaster Vortex 752 proc. koeler http://www.coolermaster.c...detail&tbcate=542&id=2676
MDT DDR2 533MhZ 2x512MB
Hitachi desktstar 160GB
Konig 350Watt voeding linkje
Sitecom Wlan kaartje

Geen dvd of verdere poespas. Dat was juist het hele plan, een zo basic mogelijk pc'tje met fatsoenlijke onboard video mogelijkheden. (DVD zit er tevens nog niet in omdat ik eigenlijk graag een slot-in drive a la autoradio erin wil hebben voor de strakheid factor, maargoed die zijn duur dan wel slecht te vinden...)

Allereerst XP home geinstalleerd om even wat mediacenter prgrammatjes en het systeem uberhaupt te testen. In de toekomst met er natuurlijk nog een TVkaart in..

Nu weet ik dat de voeding hoogstwaarschijnlijk niet denderend is, (konig is immers zo'n sweex achtig alles-wat-elektronisch-is-leveren-wij merk) maar al levert ie de helft van het opgegeven 350 watt, dan verwacht ik alsnog dat ie het systeempje wel trekt... Buiten dat, de spontane uitvallen gebeuren ongeacht systeem belasting. Stressen met orthos veroorzaakt geen spontane uitval, systeem volledig idle'end valt ook uit. tijdspanne 15 min - 45 min.

Behalve de voeding die ik verdenk, is er nog iets dat mij opviel. Het megeleverde Asus Probe II geeft onder het kopje MB zo gem. 35 tot 40 graden C aan. Standaard staat de "treshold"op 35 g. C en is ie dus al snel "rood". Dit ziende een fannetje boven de northbridge gehangen en de temp werd max 34. De treshold niet overschreden dus.

VAn het weekend ga ik even mijn Antec NeoHE 650W erin zetten om voeding uit te sluiten / bepaelen als probleem. Die zit alleen zo fijn weggewerkt met haar kabeltjes in mijn P182 dat ik daar een beetje tegen op zie.. verder helaas geen voedingen liggen met een cpu en 24 pin mobo stekker.

Mijn post dus wellicht ietwat voorbarig, maar ik hoopte dat en wat ervarener tweaker wellicht gelijk wat belletjes hoort rinkelen, lichtjes ziet branden, etc, etc...

Verwijderd

Misschien eens een UBCD downloaden daar staan een aantal tooltjes zoals Memtest en CPU burnin op, dit is een bootable CD je hebt dus niet met Windows te maken. Kun je zien of het aan hardware (waarschijnlijk) of software ligt. :)

En anders eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 23:10 ]

• lredev
thanks, in afwachting van weekend ga ik dat een even doen!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:17
Wat je zo vertelt lijkt niet direct op een voeding die het niet trekt, maar eerder op een doodgewone defecte voeding(kan natuurlijk ook).

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

overigens mag de northbridge wel heter worden, ik heb de mijne over de 50 zien gaan zonder problemen tijdens dagelijks gebruik, en er zijn zat mensen die em nog hoger hebben...
kan haast niet dat het een temperatuur probleem is.

• lredev
Idd, ik heb met andere mobo's vaak genoeg gehad dat de heatsink echt heet was als je hem aanraakte. Deze is warm, maar valt verder erg mee. Ik vraag me ook af wat de northbridge verder doet, aangezien ik geen grafische kaart heb en bij amd de gehuegencontroller in de procesoor zit...

Mijn voornaamste probleem is dat ik niet zelf met volledige regie het probleem kan reproduceren. Gister avond heb ik het systeem aangezet en gewoon laten idlen.. dit heeft ie in ieder geval 2 uur volgehouden (toen afgesloten, slapen)... Het heeft er dus de schijn van dat enige belasting van het systeem wel een vereiste is om het te doen uitvallen.

Is het feit dat na een uitval de PC eerst volledig van het stroom af moet een indicator? Ik dacht aan een thermische beveiliging in de koeling, maar wellicht heeft het mobo ook situaties waarin het volledig van het stroom af moet. Verder krijg ik geen foutmelding als ik terugkom in windows en is in de event log's niets te zien wat betreft fouten... Misschien wat voorbarig, maar ik dacht daarmee OS / software problemen te hebben uitgesloten.

UPdate'je:
Net na mijn werk maar even een Antec Earthwatts 430 (muisstil overigens...) gehaald. Leek me sowieso geen slechte investering. Hangt nu in het HTPC'tje... Hopelijk blijft 'ie hiermee draaien.

Gezien dat hij gisteren onbelast toch nog 2 uurtjes heeft gedraaid, nu ook maar even orthos aangezet. Om er zeker van te zijn dat het probleem, ligt het niet aan de voeding, zich opnieuw voordoet... Maar goed we hopen dus dat hij niet uitvalt.

update'tje 2: 45 minuten and counting.. Is er trouwens een manier om een voeding echt spcifiek te "stresstesten", ook om bijvoorbeeld zijn echte vermogen te becijferen.. Ik stel me iets voor met een stel variabele verbruikers die je op alle verschillende voltagelijnen kan gooien...

[ Voor 24% gewijzigd door lredev op 03-07-2008 18:15 . Reden: voedingkje gehaald, edit2: 45 minuten and counting... ]

• lredev
nou orthos heeft dik 3 uurtjes gelopen en systeem is niet uitgevallen. Het eerder genoemde uitvallen gebeurderde steeds tussen 15-45 minuten dus ik vertrouw er wel op. Eens kijken of ik van iemand een 500watt auto versterker (hah 200 watt vast al genoeg... ) kan lenen en zien hoe ik die könig voeding fijn aan zijn einde kan helpen.

Edit:
Excuses voor de zwaar zinloze kick..

[ Voor 6% gewijzigd door lredev op 03-07-2008 20:49 . Reden: oeps... ]

Pagina: 1