Toon posts:

Monitor tft defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een klein jaar wil de monitor van mijn dochter niet goed opstarten. Ik heb deze monitor in 2002 gekocht en heb hem jaren intensief gebruikt. Het gaat om een Samsung 171P (de P voor porsche design). Deze monitor zit nu sinds ongeveer 2 jaren via een dvi kabel aangesloten op de computer van mijn dochter. Het laatste jaar geeft de monitor bij het opstarten een zwart beeld. Ook het monitor menu kan ik middels de knoppen niet tevoorschijn toveren. Alleen het power knopje brandt oranje. Pas na een minuut of 10 verschijnt het windows scherm in beeld. Dan werkt ook het monitor menu. De configuratie van de computer en software is volgens mij hier niet van belang. Als ik de monitor via een sub d kabel aansluit op de laptop, doet hetzelfde probleem zich voor. Als ik de computer van mijn dochter op mijn monitor aansluit is er wel gelijk beeld op mijn monitor (Viewsonic 2240). Hoewel met het probleem te leven is, begint het nou toch te irriteren. Een oplossing is de monitor constant aan te laten staan, dan is het probleem niet aanwezig. Maar ja automatisch drukt mijn dochter na gebruik keurig op de uit knop en begint het wachten opnieuw. Mijn vrouw is realistisch en zegt gewoon "bestel maar een andere monitor", maar omdat de monitor nog altijd mijn duurste hardware aankoop is geweest (in 2002 koste de monitor 800 euro) wil ik haar/hem niet zomaar bij het grofvuil zetten.

Iemand nog ideeën?

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07
Het lijkt iets van een relais of een timer die niet goed functioneert. Verder vind ik het moeilijk te bepalen. Hard- of software één van de twee blijft in gebreken. Het kan zomaar een componentje zijn wat weigert of na een "periode van opwarmen" ineens begint te werken.

En ik kan me best voorstellen dat het zuur is een monitor met een aanschafprijs van 800 euro wegdoen, maar het beestje is al meer dan 8 6 jaar oud. Dus je hebt de economische levensduur allang overschreden en de afschrijving op computer apparatuur is net zo gigantisch als op auto's.

Dus eitherway je pakt je multimeter erbij schroeft het ding open en begint te meten en te kijken naar defecte componenten, of je koopt een nieuwe tft.

discogs

Verwijderd

Topicstarter
Loewie 643

Het is geen software probleem. Mijn eigen computer of de laptop met verschillende kabels aansluiten op deze monitor levert hetzelfde probleem op. Het moet dus een hardware probleem zijn. Omdat ik zelf geen monitor kan repareren, behoudens de boel open- en dichtschroeven, zal het dus wel een ander scherm worden.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54
loewie-643- schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:26:
Het lijkt iets van een relais of een timer die niet goed functioneert. Verder vind ik het moeilijk te bepalen. Hard- of software één van de twee blijft in gebreken. Het kan zomaar een componentje zijn wat weigert of na een "periode van opwarmen" ineens begint te werken.

En ik kan me best voorstellen dat het zuur is een monitor met een aanschafprijs van 800 euro wegdoen, maar het beestje is al meer dan 8 jaar oud. Dus je hebt de economische levensduur allang overschreden en de afschrijving op computer apparatuur is net zo gigantisch als op auto's.

Dus eitherway je pakt je multimeter erbij schroeft het ding open en begint te meten en te kijken naar defecte componenten, of je koopt een nieuwe tft.
offtopic:
2002 is maar 6 jaar geleden ipv 8 ;)

Dus dat oranje lampje is het stand-by lampje van de monitor? Als je de monitor volledig uit zet, veranderd de kleur van het lampje dan eventjes of is het een permanent oranje lampje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik moest het even nakijken.

Bij het uitzetten van de monitor brandt er geen enkel lampje.

Bij het aanzetten van de monitor brandt de led verlichting rondom de aan- uitknop keurig groen. Dit verandert binnen een paar seconden in een oranje kleur. De kleur die volgens mij aangeeft dat de monitor standby gaat. Opmerkelijk is ook dat de knopen van het menu gedurende de tijd dat de monitor dus geen beeld geeft wel branden, maar niet werken. Als na een minuut of 10 dan opeens het beeld verschijnt werken de menu knopen ook. Ook de aan- en uitknop brandt dan groen. Zie voor een afbeelding de volgende link. De aan- uitknop zit in het midden. De menu knoppen zitten in de zwarte balk linksonder. Dit zijn een soort van touch screen knoppen.

http://www.neoseeker.com/...ware/Reviews/samsung171p/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 23:31 ]

Verwijderd

Hallo,
Dit is een bekend probleem. Er zijn 1 of meer condensatoren lek.
Monitor open schroeven aan de achterzijde, controleren welke condensatoren zwarte vlekken (elektrolyt) vertonen, deze vervangen door deze te bestellen bij dickbest.nl bijvoorbeeld. even solderen en klaar voor de komende paar jaar.
Die condensatoren hebben niet het eeuwig leven, waardoor ze kracht (om op te starten) verliezen.
Een aantal jaar geleden zijn er een groot aantal slechte condensatoren op de markt gebracht met dank aan china. Veel grote merken hebben hier last van.
Ze zijn gemakkelijk te herkennen en eenvoudig vast te soleren.
Suc6
Pagina: 1