Verschillende merken speakers

Pagina: 1
Acties:

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Hoi hoi,

Klein vraagje: ik ben momenteel in het bezit van een paar Klipsch RF-82's + Denon 2308(?) versterker, en ik wil deze set graag wat gaan uitbouwen. Ik zit er over te denken om een Rel Quake II subwoofer er bij te kopen, plus 2 rear-speakers (B&W 685 waarschijnlijk).

Nou ben ik niet zo'n audiofiel, maar ik vroeg me af of deze set qua merken een beetje bij elkaar kan, of dat het 'beter' is om je hele set van hetzelfde merk te laten zijn. Ik kan me voorstellen dat het niet zoveel uitmaakt, maar aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat wanneer je een complete x.1 B&W (of ander merk) set koopt, dit beter op elkaar afgestemd is.

Mijn vraag is dus of dat dit zo is, en of dit een aardige combinatie is. Tips uiteraard welkom!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 11:29
Heb je toevallig de mogelijkheid om het thuis te testen? Een betere Hifi winkel zou hier wel aan mee werken lijkt me. De sub zal waarschijnlijk geen probleem zijn aangezien die een ander deel van het geluids spectrum voor zijn rekening neemt. Een goed set van 1 fabriekant met dezelfde drivers zal wel beter klinken dan een paar verschillende luidsprekers.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:20

mr_petit

opperprutser

Ik zou inderdaad gaan luisteren. Verschillende speakers in dezelfde serie maar bijv. kleiner model (andere drivers) hebben imo ook vaak een verschillend geluid, maar jouw speakers hebben een hoorn+compressiedriver, en dan heb je het over een ander type weergever, wat een behoorlijk karakteristiek geluid geeft.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Ga vooral vergelijkend luisteren!
Neem bekende muziek mee, of beter, luister bij je thuis!

Kies je voor speakers van het zelfde merk dan heb je naar mijn mening zoiets als een familie-geluid. Ik heb zelf B&W, niet alleen omdat ik wel van een "engels" geluid hou maar vooral omdat deze speakers naar mijn mening de werkelijkheid wel erg dicht benaderen. Ik heb ze naast hun elektrostaten gehoord (die zeer realistisch klinken), en alle kleinere B&W speakers hebben het zelfde klankbeeld. Je hoort wel dat het om kleinere boxen gaat maar anders...
Speakers van Kef kwamen daar wel in de buurt maar hebben toch hun eigen geluid.
Duitse speakers van het zelfde niveau klinken (klonken?) "duits", wat zwaarder en lager. Ook mooi maar... anders. Tis maar net wat je hebt, en waar je van houdt.
Mijn ervaring is al weer van 10 jaar terug en misschien liggen de klankbeelden van moderne speakers dichter bij elkaar. maar toch: ga luisteren!

Dus: speakers van het zelfde merk klinken waarschijnlijk meer gelijk aan elkaar.
Goede speakers van verschillende merken kunnen heel goed samengaan, vooral subwoofer met andere, maar ga vooral eerst luisteren en ga op je gevoel af: wat vind JIJ wel of niet lekker klinken! :)

• bodiam
  • Laatst online: 31-12-2024
Okee, hardstikke bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken of een luistertest mogelijk is (thuis dan), en anders gaan de Klipsch gewoon de deur uit, of worden het Klipsch rear-speakers!

• Jivecar
  • Laatst online: 12-11 07:00
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:54:

Dus: speakers van het zelfde merk klinken waarschijnlijk meer gelijk aan elkaar.
In theorie wel; de praktijk heeft het toch wel eens flink mis.
Heb laatst een luistertest gehad met een aantal B&W's (705, CM1, 685) en het viel mij op dat er flink klank verschil aanwezig was tussen deze luidsprekers.

Anyway: ga inderdaad luisteren en qua sub hoef je je niet heel erg druk te maken.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11

kraats

Ik rol

bodiam986 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:03:
Okee, hardstikke bedankt voor de reacties. Ik zal eens kijken of een luistertest mogelijk is (thuis dan), en anders gaan de Klipsch gewoon de deur uit, of worden het Klipsch rear-speakers!
Ik zou in ieder geval die tweede optie serieus bekijken. Maar ik ben dan ook Klipsch liefhebber. Naar mijn idee is juist Klipsch al jarenlang zeer bedreven in surroundspeakers, terwijl andere merken het pas net oppakken.
Heb je trouwens ook al een centerspeaker? Wil je films gaan bekijken, dan is een center van erg groot belang. Deze moet naar mijn idee trouwens nog beter bij je mainspeakers aansluiten. Daarom heb ik zelf een RC-35 bij mijn RF-35's gekocht. Ik heb nog wel een SC-1 van Klipsch voor je als je er niet al teveel geld aan wilt uitgeven.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Pagina: 1