Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
Hallo mensen,

Ik wil op een 12V accu een USB aansluiting maken zodat ik o.a. mijn ipod en telefoon via de USB aansluiting kan opladen en voeden.
NU vraag ik mij af, voldoe ik ermee als ik gewoon een simpel 7805 circuitje maak en de 5V aansluit op de USB, of komt er toch nog meer bij kijken, dat de stroom wordt begrens door de pc bijvoorbeeld dmv de data kanalen enz

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

Verwijderd

Koop een USB adapter voor in het stopcontact, sloop het ding open en je weet het.

• bart0l0meus
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:28:
Koop een USB adapter voor in het stopcontact, sloop het ding open en je weet het.
jongen, ik ga toch geen usb adapter kopen om te slopen terwijl hier misschien ook mensen zijn die het weten! |:(

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het lijkt mij dat een 7805 (wel met koelplaatje!) prima volstaat. Eventueel een condensator parallel voor het afvlakken van eventuele variaties.
Maar: voor een paar euro koop je ook een 12V USB-adapter in de vorm van een aanstekerplug, is dat niet veel makkelijker?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Lijkt me wel een nette oplossing. Mooie behuizing eromheen, klaar.
Die stroombegrenzing is trouwens meer om de host te beschermen tegen kapotte (kortgesloten) randapparatuur, de datalijnen worden ook niet gebruikt bij laden.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een 7805 is prima. Let er op dat hij P=U*I=(12-5)*I moet wegstoken, dat is bij 500mA zo'n 3,5W dus wellicht heb je een koelplaatje nodig.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je niet nog zo`n pcb`tje liggen met extra usb poorten voor een moederbord .
van de pinout van zo`n plaatje kan je waarschijnlijk verder wel verzinnen hoe het moet of je gebruikt gewoon het plaatje zelf.

Ik heb mijn PDA vorig jaar op vakantie meerdere malen op die manier , met 4 batterijen (1.2V) erop aangesloten , opgeladen.
De pinout stond beschreven in m`n moederbord-boekje.

How do you save a random generator ?

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Die 7805 is precies wat je in zo'n USB-sigarettenplug-adapter zult aantreffen. Ik heb de 100 mA versie in mijn plug vervangen door een 2A versie, works like a charm. Wordt wel warm, ook met koelplaatje, dat laatste is dus geen overbodige luxe.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• bart0l0meus
ik ben technisch aangelegd en heb hier thuis nog aardig wat 7805jes liggen dus dan bouw ik hem liever zelf.
Weet iemand toevallig ook of de sigaretten aansteker uit de auto ook 12V percies is of gewoon de accu spanning?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

bart0l0meus schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 20:39:
ik ben technisch aangelegd en heb hier thuis nog aardig wat 7805jes liggen dus dan bouw ik hem liever zelf.
Weet iemand toevallig ook of de sigaretten aansteker uit de auto ook 12V percies is of gewoon de accu spanning?
Die aansluiting is direkt op je accu aangesloten, geen stabilisatie ofzo. Er zal dus zo'n 14 volt op staan. Je 7805 zal wel heet worden, denk ik (moet bijna 9 volt wegmoffelen).

In zo'n standaard lader die je in de winkel koopt zit doorgaans een schakelende voeding. Die gaan veel efficienter om met zulke hoge spanningsverschillen tussen ingang en uitgang. Worden dus minder heet.

Macbook Pro

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Sigarettenaansteker is de boordspanning, voor je 7805 zal dat dan rond de 11,4V tot 14V in zijn (je kan erg korte pieken hebben tot 80V ofzo, of daar moet je voor officiële automotive range toch op voorzien zijn) een 7805 die volgens de datasheet voorzien is van condensatoren zal perfect werken zonder speciale maatregelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Die varieert tussen 11,5 en 14,5 V bij rijden en stilstaan en koud en warm weer, gemiddeld houdt men iets van 13,8 V aan
Zet over de in en de uitgang ven de 7805 een 10 of 100nF c tje dicht op het ic, lange draden pikken nl HF van je gsm etc op en dat wil je niet in die 7805.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

In een adapter die van 230V~ een 5V = maakt bevat meestal geen geschakelde voeding.
Meestal is deze opgebouwd uit een trafo met een wikkelverhouding van 1:40 die de spanning naar 5,66V transformeert.
Daarachter zit een gelijkrichterbrug met daaraan een elco, vervolgens een 7805 met daarna weer een elco. (Uiteraard zitten de 100nF caps er ook op om oscillatie tegen te gaan. :))

Edit@20:58:
Moraal van dit verhaal is dat je de schakeling van een adapter niet zomaar op een accu kunt aansluiten omdat de trafo dan niet meer werkt. :Y)

Edit2@22:30:
@Hieronder: Ik reageerde op de eerste reactie van bjorntje424 en jouw reactie daarop. Hier wordt namelijk niet over de trafo gesproken terwijl dat een belangrijk punt is.

[ Voor 31% gewijzigd door Onbekend op 02-07-2008 22:29 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• bart0l0meus
@ Onbekend, ik ben geen elektronoob en weet ook heel goed hoe ik een 7805 moet aansluiten en wat een geschakelde voeding is, maar toch bedankt.
Wou alleen even weten wat voor spanningen ik uit een sigarettenaansteker kan verwachten.

Verwijderd

Ff nog een last comment; sommige devices "herkennen" geen externe spanning op de USB poort als er op de datalines geen pullups/pulldowns aangesloten zijn.
Een full-speed device zal bv een pullup aan de D+ lijn hebben hangen.

Other than that, een 7805 mag idd geen probleem geven..

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:09:
Ff nog een last comment; sommige devices "herkennen" geen externe spanning op de USB poort als er op de datalines geen pullups/pulldowns aangesloten zijn.
Een full-speed device zal bv een pullup aan de D+ lijn hebben hangen.

Other than that, een 7805 mag idd geen probleem geven..
Klopt, onder andere sommige Samsung telefoons hebben dit nodig, anders laad ie simpelweg niet op.

Iemand een idee wat voor weerstand bij zoiets gebruikt moet worden, 1k Ohm pullup, is dat genoeg?

• bart0l0meus
10K up, zit je altijd goed!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LiquidSmoke schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:55:
[...]
Iemand een idee wat voor weerstand bij zoiets gebruikt moet worden, 1k Ohm pullup, is dat genoeg?
Ondanks dat dit een oud topic is, wil ik deze link toch toevoegen voor toekomstige problemen:
Simpele 'hack' maakt usb-lader geschikt voor iPhone.
Pagina: 1