Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:34

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
ik heb een probleempje met vista (ultimate)

Na opbooten heb ik op 1 core 100% cpu load.
Na een zoektocht op GoT en google zag ik process explorer staan waarmee je kan zien wat die cpu load veroorzaakt.
Dit blijkt hardware interrupt te zijn.
Deze trekt dus 1 core helemaal dicht.

Als advies wordt gegeven om je drivers na te kijken en eventueel up to date te brengen.
Dit heeft geen effect, 1 core blijft op 100% cpu load.
Echter als ik reboot is het probleem voorbij, dus dit probleem speelt alleen bij een "koude" start.

wat kan de oorzaak zijn van deze cpu load, en hoe verhelp ik het?

het gaat hier over een compaq laptop, een presario c760ed
2gb ram
T2370 cpu (dual core)
965mobile express chipset (intel)
Vista ultimate (legaal)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een hardwareprobleem. Wellicht je HDD, Nic, DVD-Rom brander, Wireless kaart, Je inbelmodem, kortom iets wat je zelf moet uitzoeken aan de hand van het uit te schakelen hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, heb je alle eyecandy uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:45:
Het is een hardwareprobleem. Wellicht je HDD, Nic, DVD-Rom brander, Wireless kaart, Je inbelmodem, kortom iets wat je zelf moet uitzoeken aan de hand van het uit te schakelen hardware.
zat ik zelf ook aan te denken, maar dat verklaart niet dat er na een reboot geen problemen meer zijn.
Het is alleen na een "koude" start.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Heb je chipset-drivers geinstalleerd?

Zo ja, uninstall die es, start je pc opnieuw op en laat Vista zelf de driver(s) installeren.

Check nu of je het probleem behoudt.

-edit-

Heb je SP1 ook al geinstalleerd voor Vista?

[ Voor 14% gewijzigd door MelvinB op 02-07-2008 19:04 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Heb je chipset-drivers geinstalleerd? ja

Zo ja, uninstall die es, start je pc opnieuw op en laat Vista zelf de driver(s) installeren.

Check nu of je het probleem behoudt. probleem blijft

Heb je SP1 ook al geinstalleerd voor Vista? uiteraard :)

die driverkwesties had ik inderdaad al gevonden, en daar ben ik al mee aan het spelen geweest.
maar helaash, geen goede resultaten.

Ik heb op dit moment de laptop dus gereboot, en cpu load is nu 0%
Dit veranderd weer als ik de laptop vanuit helemaal uit weer aan zet.

Het is trouwens ook niet de windows update, er zijn geen updates meer beschikbaar afgezien van de taalpakketten

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk eens wat er gebeurd als je de "Windows Search" service op disabled zet (startup type veranderen, dus) ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
dodo79 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:08:
Heb je chipset-drivers geinstalleerd? ja

Check nu of je het probleem behoudt. probleem blijft

Heb je SP1 ook al geinstalleerd voor Vista? uiteraard :)

die driverkwesties had ik inderdaad al gevonden, en daar ben ik al mee aan het spelen geweest.
maar helaash, geen goede resultaten.

Ik heb op dit moment de laptop dus gereboot, en cpu load is nu 0%
Dit veranderd weer als ik de laptop vanuit helemaal uit weer aan zet.

Het is trouwens ook niet de windows update, er zijn geen updates meer beschikbaar afgezien van de taalpakketten
Wat voor onzin heb je trouwens allemaal in msconfig aan staan?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
wimmel_1 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:13:
Kijk eens wat er gebeurd als je de "Windows Search" service op disabled zet (startup type veranderen, dus) ;)
Op dit moment lijkt dit effect te hebben, na een koude boot blijft de cpu load goed.
Dit ga ik nog even in de gaten houden
MelvinB schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:18:
[...]

Wat voor onzin heb je trouwens allemaal in msconfig aan staan?
veel te veel :)
Maar ben nog iets te onbekend met vista om te weten wat waar voor is.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dodo79 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 19:29:
[...]

Op dit moment lijkt dit effect te hebben, na een koude boot blijft de cpu load goed.
Dit ga ik nog even in de gaten houden
Ik had al wel een vermoeden dat dit de oorzaak zou zijn maar 100% zeker .... Nee Ik kan per slot van rekening ook niet weten wat een ander allemaal voor spullen op z'n PC installeerd ;)

Maar... Je hebt nou de oorzaak gevonden van je vertraging, de oplossing voor je probleem is dit eigenlijk niet. De "Windows Search" service is onder Vista de nieuwe naam voor wat onder XP/2K bekend stond als de "Windows Indexing" Service, en zorgt er voor dat een zoekopdracht niet tot in den treure gaat duren.
De Vista variant kan echter veel meer indexeren dan de XP/2K variant en doet dit per definitie ook totdat je 'm "manieren" leert. Zo gaat de Vista variant standaard alle lokale én netwerkschijven indexeren + als je Outlook installeerd dan wordt ook deze geïndexeerd (er kan nog veel meer geïndexeerd worden, maar dit maar even als voorbeeld).

Je kunt nú dus gaan proberen die service wat te "tunen" door 'm weer op automatisch te zetten en daarna wat indexing opties aan te passen / uit te schakelen.

Als je in je verkenner een rechter muisklik op een lokale/netwerkschijf geeft kun je op het tablad "algemeen" al aangeven of deze disk geïndexeerd moet worden. Standaard staat dit onder Vista áán ... maar er zullen beslist schijven tussen zitten die je niet wil laten indexeren omdat er toch geen data op komt te staan waar je regelmatig naar gaat zoeken. Op die schijven kun je dat vinkje dus al weg halen. Ook USB disks worden standaard geïndexeerd, trouwens ... en als die niet aangesloten zitten wordt er toch even naar gezocht.
Als je via de regel die vroeger "uitvoeren/run" heette "indexing options" opstart dan kun je daar ook nog een aantal dingen uitvinken. (alleen het "start menu" hoef je eigenlijk maar te laten indexeren zodat dit wat sneller reageerd... in de rest zoek je waarschijnlijk nooit ;) ).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
gewoon terug bij af.
Al bovenstaande adviesen hebben geen effect gehad.
Ik heb zelfs een reinstall gedaan van vista, maar bij een koude start blijft de cpu load veel te hoog.
Een zoektocht op internet heeft al veel van dezelfde problemen opgeleverd bij andere vista gebruikers.
Maar bij niemand een oplossing erbij die zou kunnen werken.

Ik begin nu echt te denken dat dat hele vista nog brakker is als windows millenium ooit geweest is.

Nog tips iemand???

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, Niet roepen dat Vista brakker is als ME? :P Hier draait het prima namelijk.
Probeer eens onnodige apparaten via apparaatbeheer of het bios, uit te schakelen. Dingen die je niet gebruikt etc. Hardware-interrupt is toch echt je hardware en daar kan Vista niets aan doen. Het enige is blijkbaar het opsoaken van processor-tijd. Is exact hetzelfde gedrag als ik hier een stukke HDD installeren zou, en m'n CPU-verbruik drastisch hoog blijft.

Een stuk hardware laat de rest van je systeem hangen. Net zoals een CD/DVD in een DVD-Rom speler doen, dat heel eventjes de boel 'stilstaat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 18:53:
Eh, Niet roepen dat Vista brakker is als ME? :P Hier draait het prima namelijk.
Probeer eens onnodige apparaten via apparaatbeheer of het bios, uit te schakelen. Dingen die je niet gebruikt etc. Hardware-interrupt is toch echt je hardware en daar kan Vista niets aan doen. Het enige is blijkbaar het opsoaken van processor-tijd. Is exact hetzelfde gedrag als ik hier een stukke HDD installeren zou, en m'n CPU-verbruik drastisch hoog blijft.

Een stuk hardware laat de rest van je systeem hangen. Net zoals een CD/DVD in een DVD-Rom speler doen, dat heel eventjes de boel 'stilstaat'.
dat heb ik al gedaan,
geen effect.
het vreemde is dat dit probleem dus na een reboot weg is.
Ik heb ook al contact gehad met HP voor dit, maar die weten het ook nog niet.

Maar waarom ik zeg dat vista net zo brak lijkt als ME komt door de waardeloze hardware support.
Dingen die in xp wel werken, in vista weer niet en ga zo maar door.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er nieuwere drivers ? Of oudere beschikbaar? Heb je die geinstalleerd & geprobeerd?

Wat van MS update afkomt wil niet zeggen dat het meteen 'goed' is hoor. Er zit een stamp op met WHQL erop en dat is het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:03:
Zijn er nieuwere drivers ? Of oudere beschikbaar? Heb je die geinstalleerd & geprobeerd?

Wat van MS update afkomt wil niet zeggen dat het meteen 'goed' is hoor. Er zit een stamp op met WHQL erop en dat is het...
ja daar was ik al achter idd.
ik heb van nagenoeg alle drivers de laatste versie gedownload en geinstalleerd.
Maar ik kan van een aantal devices geen drivers vinden bij de fabrikant.
de ich8 chipset van intel (kom alleen maar de 965m mobile express graphic driver tegen)
de atheros Ar5007b/g wifi driver (alleen bij hp te vinden)

oudere versies van drivers heb ik gehad (de standaard drivers via HP) maar dit lost het probleem niet op.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is daar je probleem, het blijkbaar de workaround van HP om toch drivers te kunnen gebruiken voor je chipset. Zoek eens op bij de fabrikant wederom, stuurt hun een mail met dat je drivers van hun wilt voor jouw chipset, doe eens speurwerk bij www.driverguide.com , google wat in het rond met jouw probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
Na even navragen bij een maat voor dit probleem kwam hij aan om de logboeken door te nemen.
En daar is eventueel resultaat te halen.
Bij hoofdstuk fouten en dan bij servicing en systeem heb ik 1600 errors.
allemaal betrekking op de windows update met de volgende melding:
-Kan update 938371-366_neutral_LDR van pakket KB938371(Update) niet op status Tijdelijk opslaan(Staging) instellen

het update nummer is wel verschillend maar veel zijn van bovenstaande update.

Wat is dit??
Is dit een oorzaak van het probleem?

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.microsoft.com/...2c-40e8-a15d-81029bec7d76

Maar dat zegt ook niet veel.
Kan update 938371-366_neutral_LDR van pakket KB938371(Update) niet op status Tijdelijk opslaan(Staging) instellen
Oftewel iets met opslaan. Heb je toevallig bad sectors op je HDD? Test dat eens met HD-Tune, en dan een full-scan & geen quick-scan, hoewel die ook niet echt helemaal betrouwbaar blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
hdd getest met seatools in dos.
Geen fouten gevonden

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

Topicstarter
alle windows update handmatig geinstalleerd.
Ook de nieuwste driver van de chipset gevonden.

maar helaas......
nog steeds 1 core 100% cpu load na een koude boot.
en na een reboot weer alles normaal.
Met HP kom ik er ook niet uit.

wie o wie weet wat er gaande is???

omdat het kan!

Pagina: 1